Generator/nødstrøm til LCD tv og PC mv

Hej.

Jeg bor ude i skoven i Sverige, og elledninger der går igennem skoven er ikke gravet ned. Så hver gang der er en storm, så er der strømsvigt. Derfor købte jeg en billig generator der giver 2500 w. Det har jeg så kombineret med et fritidsbatteri, en lader og en 12v dc til 230 v ac omformer der kan give 1000w (2500w surge).

Indtil videre har jeg været tilfreds med at have lys, varme i brændeovnen og varme min mad på mit gasblus.

Men når strømsvigt varer mere end et døgn, så ville jeg altså gerne kunne tænde mit LCD tv og min pc, der er sat sammen så jeg kan se film fra pc'en på tv'et.

Men jeg lader mig fortælle at det er SÅ farligt, fordi man kan få overspænding, der kan beskadige elektronik, når man benytter generator.
12v omformeren giver en ret grim sinuskurve, så den bruger jeg kun til lys. Men hvad er der galt i at slå pc og tv til generator?

Generatoren er fint jordet, og hvis man holder sig fra at sætte apparater til generatoren der river meget startspænding og ting der gør at generator bruger tid på at stabilisere spændingen (mikrobølgeovn, hydroforpumpe mv.), hvad er så problemet?

Jeg har overvejet at købe en UPS hvor jeg kan slå PCen og TVet til, men jeg synes det er en lidt dyr løsning. Ligeledes at købe et inverternødstrømsanlæg.

Er der en billig måde at beskytte mod overspænding, for en sikkerheds skyld?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de små genarator anlæg har ganske som du skriver en kedelig vane med at dykke i spænding når man belaster dem.hvis man køber et lidt større prof anlæg med en lidt større motor og generator anlæg slipper du for problemet.
jeg vil vuderer at et anlæg med en god generator enhed kombineret med en god solid diesel motor vil kunne klare opgaven men ellers vil en ups sikkert kunne klare opgaven. jeg tror nu ikke der er den store spændings forskel når du har omformer fra batteriet til 230 volt da dit batteri vil virke som en kondensator

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Tak for svar.

Spændingsfald (er det ikke "brown-outs" man kalder det) er min elektronik ligeglad med. Det vildeste der sker er at PCen re-booter. Da vi bor her på landet oplever vi til tider brownout selv på det almindelige net, og da hele husets hovedsikring kun er 3x16A, så kommer der også spændingsfald til daglig når store maskiner startes.

Men jeg tør ikke sætte 12v omformeren til PCen eller TVet - sinuskurven er simpelthen for dårlig tror jeg, så jeg taler kun om at sætte elektronik direkte til generatoren.

Men ja - drømmen er da at finde en brugt dielselgenerator med 400v, som jeg kan sætte direkte til husets elnet, med en splitter.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers på 01 nov 2013 18:10
Tak for svar.


Men ja - drømmen er da at finde en brugt dielselgenerator med 400v, som jeg kan sætte direkte til husets elnet, med en splitter.

Sådan en har jeg, hvis du er interesseret.
Det er en Bukh 2G105 med en tilsvarende generator. Den har kørt 15 timer.

Du kan se dens "søster" her http://www.youtube.com/watch?v=kZyIZHTcdAg




Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm.

Det ser ud som en dejlig maskine. Men jeg er ude efter noget på omkring 6kw, i en lidt mere transportabel udgave, til en pris på omkring 3.000,- kr brugt og med selvstarter, så min hustru også kan få den igang. Jeg har fundet et par stykker, men de er røget for næsen af mig desværre.

Den Bukh maskine er så vidt jeg ved på 30 HK, så det er overkill til mit lille hus. Men flot er den, og den lyder sgu godt i forhold til den enerverende og hidsige 90 db summen fra de mindre anlæg.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers på 01 nov 2013 16:12

Jeg har overvejet at købe en UPS hvor jeg kan slå PCen og TVet til, men jeg synes det er en lidt dyr løsning. Ligeledes at købe et inverternødstrømsanlæg.

Er der en billig måde at beskytte mod overspænding, for en sikkerheds skyld?

Jeg har faktisk en UPS. Den er godt nok brugt og batt. er nok ikke 100% i orden
men som sinus kurve udretter (langt fra det tekniske udtryk - sorry ) er den helt i orden... Du kan få den for 100 kr. plus fragt hvis du skulle være interresseret...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af thejokers på 01 nov 2013 18:37
Hej ktm.

Det ser ud som en dejlig maskine. Men jeg er ude efter noget på omkring 6kw, i en lidt mere transportabel udgave, til en pris på omkring 3.000,- kr brugt og med selvstarter, så min hustru også kan få den igang. Jeg har fundet et par stykker, men de er røget for næsen af mig desværre.

Den Bukh maskine er så vidt jeg ved på 30 HK, så det er overkill til mit lille hus. Men flot er den, og den lyder sgu godt i forhold til den enerverende og hidsige 90 db summen fra de mindre anlæg.

Skal der være gilde, så lad der være gilde!!
Jo, den er på ca 30 HK.
Hvis du stiller den inde på værkstedet, kan du udnytte varmen fra den oven i købet og føre kølevandet ind i din centralvarme!! En win - win -win-situation!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej MLU - jeg har sendt en personlig besked, for det lyder da som et godt tilbud .

KTM: Tro mig - hvis jeg havde pladsen, pengene og den havde selvstarter, så ville det være en rigtig cool maskine. Jeg har desværre ikke centralvarmen, men blot brændeovn, luft varmepumpe og en kombineret brænde/el-vandvarmer . Jeg er dog sikker på at du sagtens kan få skudt den af - det er jo den slags man normalt har i beskyttelsesrum og andre steder som kræver stor driftsikkerhed.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Man kunne også overveje at skifte DC/AC omformeren til en der giver en rigtig sinus.
Meanwell har nogle rigtig gode nogen, fx TS-1000 (eller mindre).
Så var man helt ude over at skulle tænke over kurveformer...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Speddy: god idé, men koster den ikke i omegnen af 4000 kr? Og hvor kan man overhovedet købe dem i Danmark/EU.

Den billigste "ren sinus" omformer jeg har fundet i 1000 watt størrelsen har kostet rundt 3000 kr, men det bliver jo noget bøvl hvis strømmen er væk mere end et par timer, for mit 120Ah batteri vil så hurtigt løbe tør. SÅ skal jeg så finde en eller anden 12v strømforsyning der kan give 80 amp fra min benzingenerator til 12v indgangen på omformeren.
Så er vi pludselig ude i noget der er dyrere end en god brugt dieselgenerator.

Så en brugt UPS med ca. 1500VA (eller 900 til 1000 watt) og helst et 12v batteri inden i ville være optimalt. Så kunne jeg lave et hack ved at sætte fritidsbatteriet til UPS'en, og sætte generatoren til UPS'en ligeså. Det skulle jo være opnåeligt for omkring 1000 kr, og så er jeg ikke bare beskyttet ved strømsvigt, men også ved brownout.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
jeg tror nu ikke at der sker noget ved sætte pcen på omformer fra batteriet.jeg har da en pc til at sidde i bilen til daligdag og det er da bare en eller anden billig 12-230 v inveter fra kina land til 100 kr der sidder der indtil videre har den da siddet der et par år uden problemer dog er inveter brændt af i stikket et par gange på 12 volt siden

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis