Generator/nødstrøm til LCD tv og PC mv

Hej.

Jeg bor ude i skoven i Sverige, og elledninger der går igennem skoven er ikke gravet ned. Så hver gang der er en storm, så er der strømsvigt. Derfor købte jeg en billig generator der giver 2500 w. Det har jeg så kombineret med et fritidsbatteri, en lader og en 12v dc til 230 v ac omformer der kan give 1000w (2500w surge).

Indtil videre har jeg været tilfreds med at have lys, varme i brændeovnen og varme min mad på mit gasblus.

Men når strømsvigt varer mere end et døgn, så ville jeg altså gerne kunne tænde mit LCD tv og min pc, der er sat sammen så jeg kan se film fra pc'en på tv'et.

Men jeg lader mig fortælle at det er SÅ farligt, fordi man kan få overspænding, der kan beskadige elektronik, når man benytter generator.
12v omformeren giver en ret grim sinuskurve, så den bruger jeg kun til lys. Men hvad er der galt i at slå pc og tv til generator?

Generatoren er fint jordet, og hvis man holder sig fra at sætte apparater til generatoren der river meget startspænding og ting der gør at generator bruger tid på at stabilisere spændingen (mikrobølgeovn, hydroforpumpe mv.), hvad er så problemet?

Jeg har overvejet at købe en UPS hvor jeg kan slå PCen og TVet til, men jeg synes det er en lidt dyr løsning. Ligeledes at købe et inverternødstrømsanlæg.

Er der en billig måde at beskytte mod overspænding, for en sikkerheds skyld?

"If you need a machine today and don't buy it,

tomorrow you will have paid for it and not have it."

- Henry Ford 1938
Hej. Jeg bor ude i skoven i Sverige, og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Golf: Jeg går ud fra at det er en bærbar, for en bærbar har jo en "indbygget ups".

- Henry Ford 1938
det kan der selvfølgelig være noget om da den jo har et batteri

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Damn - nu troede jeg lige at løsningen var et straffespark, bare ved at sætte en UPS til generatoren. Men efter at have læst lidt mere om det, så viser det sig at ups'er og generatorer kan have svært ved at snakke sammen.

Off-line UPS'er der udgør langt størstedelen af forbrugermodellerne har ganske vidst en overspændingsbeskyttelse, men der skal tilsyneladende er ret "ren" strøm til, før den ikke bruger batteriet, simpelthen fordi UPSen bare lukker strømmen lige igennem hvis dens sensor fortæller den det er "ren" strøm, men ellers bruger af batteriet. Så enten er det AC - AC eller DC - AC. Så i mit tilfælde vil der være en stor risiko for at UPSen bare løber tør for batteri, og lukker ned, selvom den er sat til generatoren.

Derfor skal man så have fat i en såkaldt on-line UPS, der så altid omformer strømmen. Altså at den enten kører AC - DC - AC eller DC - AC, og tilsyneladende kan tolerere en noget større frekvensbåndsudsving. Men sådan en er selvfølgelig noget dyrere, og sværere at få fat på.

Læs evt mere her: http://www.upssystems.co.uk/knowledge-base/the-it-professionals-guide-to-standby-power/part-6-matching-a-generator-to-your-ups/

Så nu er jeg igen lidt på bar bund, for som tingene er lige nu, så virker det til at det billigste er at købe en elektronisk generator fra biltema til 2.500,- kr, der så kører på benzin og har en drifttid på 4 timer før tanken skal fyldes igen. Til gengæld bruger den tilsyneladende ikke mere end 0,6 liter i timen, og Svenskerne taler generelt ret pænt om den.

Damn det er besværligt.

- Henry Ford 1938
Hej

Jeg er ikke så stærk i de ting men sinus kurver og UPSer :-) men jeg ved
da at den bærbare kan køre DC og så ikke behøver en 12-220 v omformer
og du kan da også få mindre tver der kan køre direkte på 12 volt.

Hilsen Jan
Jeg har før brugt en af de små benzin generatorer, det virker fint med den bærbare, internet ruter og fjernsyn. Bare det er en 400 volts generator, så kan du dele belastningen op på 3 faser.
Nåh så fik jeg sgu fat på en 6 kW diesel generator til 2.000,- kr plus nogle højtalere fra loftet . Kørt 10 timer, Honda motor og så har sælger oven i købet fået sat en lydpotte på. Jeg er glad, for udover at jeg nu har 3-faset strøm som jeg kan medbringe når jeg skal svejse bådebroer mv. heroppe, så slipper jeg også for bøvlet med for gammel benzin.

Så mangler jeg bare at finde en 1-0-2 manuel omskifter så jeg kan få den lokale elektriker til at koble den på hovedkablet efter måleren. Hvor kan man som privat få fat i sådan en? (elektrikerne heroppe tager VILDE overpriser for materialer, men vi gerne installere ting du selv har købt - f.eks ville en elektriker have 7000, for en gruppetavle med et stk 3x16a og 3 stk. 10a. Købte så en færdigmonteret tavle i biltema med samme specs tli 700 kr i stedet, som han så satte op).

Slukker jeg for fasen med varmvandsbeholderen og fasen med varmepumpen, før jeg indkobler generatoren, så er 6 kW mere end nok. Det varme vand hoder sig over 60 grader i mere end 24 timer, og brændeovnen kan jeg godt lige holde ud af fyre i imens strømsigt står på.

Jeg har fundet dette link med en manual switch, og en fin forklaring, men det må simpelthen kunne gøres billigere, da det jo er et top simpelt system, sådan en 1-0-2 kontakt.

Til jer der finder den her tråd via google. Lad nu være med at lave et han-han kraftstik og sætte det i et af husets eksisterende 400v udtag og sætte generatoren til det. Udover brandfare, risiko for usund mængde strøm igennem kroppen ved uforsigtighed mv. så risikerer i at give de elektrikere der arbejder på at reparere et evt. kabelbrud strøm, hvis man liiiige glemmer at slukke for husets hovedafbryder, og derfor sender strøm tilbage d på nettet.

- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis