Maling og udbedring af småskræmmer på barstol

Kæresten og jeg har købt 3 barstole som vi ønsker at lave lidt pænere. De ser sådan her ud <-- Link

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan jeg får det bedste resultat. 

De bliver selvfølgelig vasket godt med noget grundrens. Derefter vil jeg slibe sædet og ryglænet let med excentersliberen, for lige at tage de fleste af de små ridser. Men der er også nogle lidt dybere ridser, som jeg ikke ved om jeg kan spartle væk.  For i min tankegang er de ikke dybe nok til at en filler vil kunne sidde ordenligt fast, men de er på den anden side også for dybe til at jeg vil slibe dem væk. puden på excentersliberen er jo ikke så flexibel, at den vil kunne følge kurven på ryglænet eller sædet.  Så spørgsmålet er om det er bedre at slibe i hånden?

Derefter vil vi gerne have malet dem i 3 forskellige farver/nuancer. Og her ville jeg selv male dem med noget spray maling. Skal man være opmærksom på noget med malingen. Den skal jo kunne hæfte på træ, og være holdbar, samt nem at rengøre. Og gerne med lidt glans.

Hvordan ville du gøre det hvis det var dig?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En exender sliber er god til mange ting, her er dog en den ikke egner sig til. Der skal du bruge en rystepudser, og så vil jeg grunde før jeg spartler, men ikke med en almindelig grunder. En du selv laver af kridtpulver og lindolie, en sådan vil nemlig udfylde alle de små ridser så det kun er de dybere du skal spartle og der til laver du også en spartelmasse af kridt pulver og lind olie som du spartler med på den måde kan du få en overflade der bliver helt glat. her efter kan du sprøjte male med en alkyd maling der holder væsentligt bedre end det sprøjt du kan købe på dåse.
Du kan ikke male på kromen, den skal væk hvis der skal males der.
For at lindolie blandningen skal tørre lidt hurtigere kan du bruge zegativ / tørelse i lindolien, men det er dråber du skal bruge, fylder du for meget i vil den krakelerer. Du skal regne med en tørre tid på mindst 48 timer.
Hvorfor vil excentersliberen ikke være god her? Nu har jeg desværre ikke en rystepudser, men kan vel gøre det i hånden i stedet så.
Og nej, chromen skal selvfølgelig ikke males. Den skal bare lige poleres lidt op med en bomulds klud, så den igen er pæn.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Selvfølgelig kan du gøre det med go gammeldags håndkraft på en korkklods og fint slibe papir.
Er det fordi at excentersliberen rotere, og kører på tværs af åreretningen at den ikke er god? Kan den ikke bruges med et fint stykke slibepapir. De skal jo efterfølgende males.
Næh det er faktisk p.g.a. den kun vil slibe med kanterne på den side hvor træet krummer indad, det vil give nogle uønskede slibe spor.
Men jeg vil anbefale dig at pille træet af stolene, så er det også nemmere at arbejde med. Samtidig får du et mere proff udseende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
oki, det var også min første anke ang. excentersliberen til de krumme flader. Så bliver det i hånden med en slibeklods.
Stolene er allerede skilt ad og vasket ned så de er klar til en behandling.

Jeg regner med at slibe alle de små ridser væk. Men mht. til de lidt dybere havde jeg håbet man kunne spartle dem over med en træfiller eller lign. For de skal males med spraydåser fra silvan, flugger eller hvor vi nu køber dem. Det er for at holde prisen nede, og gøre det så nemt for os selv som muligt.
Hvis du grunder dem først, tror jeg ikke der er noget problem i at få almindeligt akrylspartel til at holde.
Kan jeg bruge den samme grunder som jeg brugte da jeg malede vægge, eller er der forkellige grundere? Den jeg har er en dunk med en blålig væske i.
Skrevet af Illisher på 01 nov 2013 16:42
Kan jeg bruge den samme grunder som jeg brugte da jeg malede vægge, eller er der forkellige grundere? Den jeg har er en dunk med en blålig væske i.
Det har ikke noget med grunder til maling af møbler at gører, det du har er en hæftegrunder der binder pudslaget på en mur. En grunder til træ er en fyldig maling, mat i overfladen som altså udfylder små revnet hvilket murgrunderen overhovedet ikke gør. Pas på du ikke blander tingene sammen.
Og den jeg har givet dig opskriften på er den bedste af dem alle.

Du kan få grunder/primer på spray samme sted som du køber spraymalingen.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også