Hva koster spots at ha tændt

Hej jeg har sat spots op i hele stuen og køkkenet i alt 18 styks. Også her til aften hvor alle var tændt kom
Jeg til at tænke det nok ikke var helt billigt? Nogen der kan fortælle mig hva sådan en enkelt 35watt halogen pære den koster i timen at ha til at brænde?
Kan ikke lige huske hvor meget jeg betaler pr kWh. Men bor i Århus kommune og mener ikke det så dyrt her.

Mvh Ask
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
35 W = 0,035 kW!
Har du den tændt i en time så har du brugt 0,035 kWh
18 pærer i en time har så brugt 18 * 0,035 kWh, eller 0,63 kWh

Jeg bor ikke i DK, så kender ikke de aktuelle kW priser, men hvis den ligger på et par kroner har du brugt for 2 * 0,63 = 1,26 kroner strøm på de 18 pærer, og det svarer så til 70 øre per pære i timen.


 

Skrevet af Arensbach på 31 okt 2013 00:58
Hej jeg har sat spots op i hele stuen og køkkenet i alt 18 styks. Også her til aften hvor alle var tændt kom
Jeg til at tænke det nok ikke var helt billigt? Nogen der kan fortælle mig hva sådan en enkelt 35watt halogen pære den koster i timen at ha til at brænde?
Kan ikke lige huske hvor meget jeg betaler pr kWh. Men bor i Århus kommune og mener ikke det så dyrt her.

Mvh Ask

Lad os antage at 1 kWh koster kr.2,- ( det kan du så selv rette når du finder den præcise pris )

35 W i en time = 35Wh - altså ca 35/1000. * kr. 2,- = 7 øre i timen - men har du så 18 tændt giver det ca kr. 1,25 i timen.

Få dem skiftet hurtigst muligt til LED

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Hideout på 31 okt 2013 01:05
35 W = 0,035 kW!
Har du den tændt i en time så har du brugt 0,035 kWh
18 pærer i en time har så brugt 18 * 0,035 kWh, eller 0,63 kWh

Jeg bor ikke i DK, så kender ikke de aktuelle kW priser, men hvis den ligger på et par kroner har du brugt for 2 * 0,63 = 1,26 kroner strøm på de 18 pærer, og det svarer så til 70 øre per pære i timen.


Der er vist en kommafejl, det må være 7 øre i timen for en pære.
grunden til jeg har valgt halogen er at jeg har dæmper på alle spots i huset og elektrikeren sagde noget med at hvis jeg skulle have dæmper på led spots sq det ha været lavet på en helt anden måde med en separat dims til hver kreds.
ved ikke om det siger jer noget? eller om jeg bare kan skifte dem til led og stadig bruge mine lk fuga ir 350 touch dæmpere
Tja.....

Jeg tror at du får udfordringer med at bruge touch direkte - ja.
Jeg har flere siddende - men det er med mekaniske dæmpere ( skyde/dreje lysdæmper.)

Og så kommer det an på om det er 230 V eller 12 V.

Jeg har begge dele - et sted 8 stk 12 V, 3 W med drejedæmper og driver, der kan klare ned til til 0 W. De kan så justeres fra ca. 10 % til 100 %

Jeg har også 230V Led siddende med Lysdæmper - det er så skydelysdæmper. Har ikke prøvet med touch - men har hørt at det ikke er godt.

Alle LED skal naturligvis være den dæmpbare type.

Men........

Prøv selv at regne - jeg skiftede 8 stk 20W halogen ud med 8 stk 3 W LED - de er tændt ca. 8 timer dagligt - giver en årlig besparelse på ca. kr. 750,- - eller nok til at tilbagebetalingstiden på LED-erne er ca. 1 år.
( Det er dem, der er 12 V med en dæmpbar driver og drejelysdæmper.)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ja der var smuttet en faktor 10 i mit hoved... tak til Aksel

 

Du kan sagtens få LED Pærer der kan dæmpes med dine LK Fuga 350 IR lysdæmpere.

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
Ja få dem skiftet til led så hurtigt som muligt. Som EISOE er inde på, er de tjent hjem ganske hurtigt hvis ellers de brænder nogle timer om dagen. Du kan sagtens få en dæmpbarled der har et lige så godt lys som en halogen pære. Sunflux halo 5W er en super god en. har selv en 20 stykker af den her hjemme, og er rigtig glad for dem.
Jeg vil så anbefale den her - lyser præcist som en halogen - og med Ra>90.

http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/321-gu10-varm-hvid-led-spot-3w-daempbar-230v-300-lumen-reflektor.html
Fås også i 5W

giver et rigtigt flot lys.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 31 okt 2013 19:25
Jeg vil så anbefale den her - lyser præcist som en halogen - og med Ra>90.

http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/321-gu10-varm-hvid-led-spot-3w-daempbar-230v-300-lumen-reflektor.html
Fås også i 5W

giver et rigtigt flot lys.


har du den selv, eller har du set den et sted?  Synes dens specs ser rigtig fine ud. Og 290 Lumen på en 3w pære er da imponerende. ikke mindst prisen taget i betragtning. Den må jeg prøve at bestille et par stykker af en dag og se. For det lyder da næsten for godt til at være sandt.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis