Bogkasser

Jeg skal lave nogle bogkasser i noget 12-15mm krydsfiner.
Jeg havde tænkt mig at lave 45 grader smig i hjørnerne, men er det en holdbar samling?

Vil gerne undgå synlige søm eller skruer...

Er der andre som har gode idéer til samlingerne i hjørnerne?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en ganske fin måde at gøre det på, og den er holdbar hvis du bruger en PU lim. Men du skal have en form for ramme du kan spænde hele kassen op i, da en PU lim vil trykke emnerne fra hindanden når det tørre.
Du kan eventuelt forstærke din 45 graders samling ved at skære et snit, eller 2 (efter de er samlet) på tværs af samlingen og indsætte et stykke træ i en anden farve, for at fremhæve din samling.

Klik her først
Klik her
Eller her
Eller denne her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej,

Hvis du kun limer, uanset limtype, så limfladen meget lille, hvilket resulterer i en "svag" samling, hvilket ikke er hensigtsmæssigt til en kasse, som bære tunge bøger. Tilmed er det heller ikke nemt, at samle kasserne uden noget styr - med mindre du laver en ramme som Håndværkeren anbefaler.
Jeg ville samle hjørne med en samlefjeder og lim.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/moebelbeslag/metalprofiler/samlelister/vinkelsamlefjeder2x15x15a4m/

/K

Tak for linket til videoerne. Den med at lave et snit og indsætte et stykke træ kan jeg godt lide, men den kræver jo lige lidt forberedelse til rundsaven :-)

Dyvlerne vil nok være nemmest at lave som i klip 4 :-)

Jeg må se om jeg har et godt stykke vinkeljern i gemmerne, til at samle hjørnerne med.
Den letteste måde at samle 45 graders hjørnesamlinger er ved brug af tape. Se teknikken i dette videoklip: http://www.thewoodwhisperer.com/videos/pencil-holders/

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Det er noget pjat at de ikke kan holdes sammen med en god lim, jeg har adskellige bogkasser der er lavet efter princippet med lim. Og mon ikke manden der spørger er klar over at det ikke er kæmpe bøger der kan stå i dem. Hvis han bruger 12 mm. krydsfiner som skæres i et snit på 45 grader vil snifladerne da blive næsten dobbelt så brede som havde man kun limet den sammen på rette flader. Og spændes de op i en ramme og får lov til at stå under pres i et døgn, så skal de nok holde.
Nu formodede jeg, at han ville lave bogkasser uden restriktioner - Personligt ville jeg lave nogle kasser, som ka' holde uanset om det er små eller store bøger de skal i dem.

Iøvrigt kan limefladen næppe blive meget mere end et par af fyrre procent større.

/K

Skrevet af DML78 på 31 okt 2013 10:31
Tak for linket til videoerne. Den med at lave et snit og indsætte et stykke træ kan jeg godt lide, men den kræver jo lige lidt forberedelse til rundsaven :-)

Dyvlerne vil nok være nemmest at lave som i klip 4 :-)

Jeg må se om jeg har et godt stykke vinkeljern i gemmerne, til at samle hjørnerne med.
Det er jo en af de sjove ting ved at lave en "jig"... ja, det tager lidt tid, men så har du den til næste gang og næste gang og næste gang...
Jeg gemmer alle de "jigs" jeg har lavet, dels fordi det er sjovt at lave dem, og dels fordi det kunne jo være at jeg fik brug for dem igen.

MHT sammenspænding har jeg brugt den gamle metode, med at binde et par stykker snor omkring kassen. På hver af de 4 sider indsættes 2 pinde(4 kantede), så strammer du op ved at skubbe pindene mod hjørnerne, på alle sider.
Dette presser hjørnerne helt sammen, det eneste du skal være opmærksom på er at det hele er i vinkel, men ved korrekte snit og kontrol med vinkel og krydsmål kan det ikke gå galt    

Held og lykke med bogkasserne.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Om du vælger at bruge PU lim, skal/må du lige fugte fladerne.

Fordi denne lim hærder ved hjælp af fugt i materialerne & omgivelserne.

Et lille tip: Om du bruger denne lim bør du bruge nogle en-gangs handsker ellers bliver dine fingre sorte og det er ret så vanskeligt at vaske af. (skal slides af  

Men alm pva. lim almindelig hvid lim, (ikke skolelim, det dur' ikke til formålet) kan udmærket bruges til formålet, lav evt. et vinkelret snit på fladen, så du kan lime en "sløjfe" i (en smal strimmel finer af ca. samme tykkelse, som savsnittet en lille smule løsere)

Laves det så det passer er det samtidig dekorativt. (smags sag)

Ellers kan du bruge nogle små "kiks" eller lameller, sammenpressede træstykker der er ovalformede)

Derved får du en meget stærk samling.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er også den blærede metode, hvis du har for mange penge.

Prøv at se her

Fedt stykke værktøj. Har prøvet den et par gange, men den er desværre temmelig dyr.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis