Samsung auto backup.

Hej i forum.

Min computer trænger frygteligt til en oprydning (læs formatering). For en del tid siden købte jeg en Samsung extern harddisk hvor der med-fulgte et auto- backup program. Det har aldrig været i brug, så jeg kender det ikke. Mit spørgsmål er så: Kan jeg backuppe hele disken, formatere computeren og så lade det gamle ligge på den externe og så bare tilgå den som om det var et extre drev? Så kunne jeg starte på en frisk. Problemet er at den interne disk i puteren ikke er så stor. Det er mest billeder som jeg er interesseret i at gemme.

Mange hilsner kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan jeg backuppe hele disken, formatere computeren og så lade det gamle ligge på den externe og så bare tilgå den som om det var et extre drev?
Det kan du i princippet godt, men der er et par ting du bør overveje.

Samsung autobackup er nok ikke særlig velegnet til formålet. Den slags programmer plejer at komprimere (zippe) backuppet til et eller andet obskurt filformat, som skal gendannes gennem programmet, før de kan bruges.

Det du skal bruge, er en ganske almindelig kopi af de filer du vil gemme. Det kan du gøre ved at kopiere helt normalt, eller endnu lettere (hurtigere) ved at bruge et synkroniseringsprogram som f.eks. FreeFileSync (link)

Du skal også tænke på at eksterne harddiske (m. ledning) er både langsommere og mere følsomme over for fejl, så en ekstra kopi af dine filer, er nok en meget god idé.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Skrevet af Regmos på 31 okt 2013 15:11
Det kan du i princippet godt, men der er et par ting du bør overveje.

Samsung autobackup er nok ikke særlig velegnet til formålet. Den slags programmer plejer at komprimere (zippe) backuppet til et eller andet obskurt filformat, som skal gendannes gennem programmet, før de kan bruges.

Det du skal bruge, er en ganske almindelig kopi af de filer du vil gemme. Det kan du gøre ved at kopiere helt normalt, eller endnu lettere (hurtigere) ved at bruge et synkroniseringsprogram som f.eks. FreeFileSync (link)

Du skal også tænke på at eksterne harddiske (m. ledning) er både langsommere og mere følsomme over for fejl, så en ekstra kopi af dine filer, er nok en meget god idé.

Hej Regmos.

Tak for dit svar. Tænkte nok at der var en hage ved det. Når man læser brugsvejledningen er der noget med kryptering.
Fet der FreeFile Sync  er det noget man kan finde ud af at bruge? Når du skriver ekstra kopi, er det så en kopi af kopien du mener? Kan det bruges af linux systemer bagefter (se næste spørgsmål)
Noget andet er at jeg så et andet indlæg fra dig hvor du gør opmærksom på at windows xp udgår næste år. En gang prøvede jeg at komme i gang med ubunto men kom aldrig i hus med det. det her Wary Puppy Linux som du anbefaler i en anden tråd er det til at ha med at gøre? der er nemlig xp på den her som jeg vil formatere. Og så tænkte jeg jo om det var besværet værd, når det kun suporteres til engang næste år.
Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
...FreeFile Sync  er det noget man kan finde ud af at bruge?

Absolut, prøv at SE HER

Du vælger blot mappen med de originale filer på computeren (venstre mappe) og derefter destinationsmappen på den eksterne disk (højre mappe), klikker Analyser, venter et øjeblik og klikker Synkronisér. Så går den igang, og så venter du bare til den er færdig.
Til venstre for mappelinien finder du et lille grønt +. Brug det til at tilføje flere mappepar (f.eks. Computer\Dokumenter <=> Ekstern\Dokumenter, Computer\Billeder <=> Ekstern\Billeder...etc.) hvis det er et behov.

...er det så en kopi af kopien du mener?

Ja, eller start med at lave to kopier af originalen, enten på en anden ekstern harddisk eller evt. online. Du kan også bare vælge at lægge filerne tilbage efter formateringen, så du som minimum har to udgaver af alt.

...Kan det bruges af linux systemer bagefter

Hvis det bare er dine personlige filer (dokumenter, billeder...etc) kan Linux nemt (eller med en lille indsats) godt læse dem.

...det her Wary Puppy Linux som du anbefaler

Den er fin, hvis du f.eks. skal redde filer ud af en computer hvor Windows ikke vil starte, men er nok lidt for begrænset til dagligt brug.

Jeg er ikke den store Linux fan, og derfor heller ikke den store kapacitet på området, men har dog eksperimenteret mig frem til ( i Virtualbox) at Linux Mint er den letteste at have med at gøre. Den minder lidt om Windows, men du skal stadig øve dig en del, før du bliver gode venner med den.

Vælg Linux 13 Maya LTS Mate 32-bit (scroll ned til den danske udgave) hvis du vil prøve. Det er ikke den nyeste, men den bliver opdateret til år 2017 (LTS = long time support) og kører fint på ældre computere.
Du kan altid prøve dig frem, ved at brænde Mint på en DVD, og starte computeren med DVD'en i drevet. Når du ikke gider mere, piller du bare DVD'en ud og genstarter, så er linux pist væk igen.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Hej Regmos.
Super tak for svar. det vil jeg prøve. Ang. linux så er det noget med at når xp udgår så tror jeg ikke det er værd at købe windows 7 til en computer som er mindst 8 om end ikke 10 år gammel . Og så var linux jo et alternativ til at bruge penge på ny software. Eller en ny computer.

Mange hilsner Kovas.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Velbekomme

...tror jeg ikke det er værd at købe windows 7 til en computer som er mindst 8 om end ikke 10 år gammel

Det er nok en meget klog beslutning. Når computeren er så gammel, vil du med meget stor sandsynlighed støde på problemer med manglende drivere, manglende kræfter ...etc.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis