Løsne rustfri skruer.

Hej
Skal have skiftet plexi glassene i vinduerne på båden.
Disse sidder i en aluramme som er fastgjort med indvendige rustfrie skruer.
Alderen er nok 30 år. Ønsker at genbruge alurammen.
En godt råd på hvordan jeg undgår og knække disse skruer.
Rustfri og aluminium giver jo god base for korrosion.
 På forhånd tak.

 Venlig hilsen

Jan

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at give dem, en god rustløsner, og lad det virke, et døgns tid.
Før du begynder at dreje skruetrækkeren, så giv den et par slag af en hammer, det løsner skruerne lidt.

Men ja aluminium og rustfrie skruer, kan være noget hø...
Hej.
Punktvarme - med STOR forsigtighed. Kræver nok et lille ilt-gas sæt for at gøre det forsvarligt  samt een med kendskab.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 30 okt 2013 20:00
Hej.
Punktvarme - med STOR forsigtighed. Kræver nok et lille ilt-gas sæt for at gøre det forsvarligt  samt een med kendskab.

mvh
Jeg tror nu ikke varme med ilt/gas er sagen, når det drejer sig om eloxeret aluminium, samt brandfaren, ved fugemasse og glasfiber.

Igen igen kan Biltema måske hjælpe, eller Locktite oa. som har en rustløser der køler, det virker faktisk på samme måde som varme. Typisk vil spraydåsen have en tyndslange der feks kan stikkes under gummilisten.

Dyrman
Mange gange er vinduer med alu rammer fremstillet som ved hæftede billede og der er det altså lidt svært at komme ind med noget rustløser så det får direkte kontakt med skruerne .

Måske et par slag på skruen først vil hjælpe , skal selv igang med den samme operation når vi når hen mod lidt lunere temperaturer,og frygter lidt det er samme problem ,jeg støder på

Tim  
 
Tak til alle for svar.
Svalebo ,enig med dig.Skruen er isoleret og kan derfor ikke nås med olie eller varme.Jeg har knækket de 2 første jeg forsøgte mig med.

 Venlig hilsen

Jan

Få en til at lave et modhold (holde en mukkert ind mod rammen, lige hvor du banker), udvendigt når du banker på skruen, så virker det bedre.
Det kan tiltider hjælpe, først at spænde skruen lidt før, den løsnes.

Men det er vel 4-5 mm skruer, og når de sidder i aluminium, er det ikke nemt, at undgå brækkede skruer.
Hej Jens
Det var en god ide.

 Venlig hilsen

Jan

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis