Revner i nytstøb gulv/sokler

Hej LDS

Jeg er ved og renovere et ældre parcelhus, og har her i sommers nået til og støbe nyt gulv og rum opdeling med 10 cm letklinker sokler.

Pga. mit arbejde har jeg været bort rejst fra 14 dage efter støbningen, og indtil nu.

Da jeg kom hjem så jeg at der desværre var kommet nogen revner forskellige steder hen over gulvet og på langs forskellige steder i soklerne.

Er det sætnings skader og skal jeg være bekymret?

Venlig Hilsen
Rønbo
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Noget kunne tyde på at du ikke har gjort dit forarbejde grundigt nok !
Det kan sku godt være det er forarbejdet.

Der blevet gjort som følger.
1: Gammel klaplag og en del sand fjernet.
2: Sokler til rum adskillelse lavet (20 cm beton og to lag letklinker i halvforbandt)
3: Sand lagt ud og vibreret.
4: Sundolit lagt ud i halvforbandt
5: Rionet (150x150x6 mm tykkelsen er så vidt jeg husker) lagt ud og bundet sammen med maskine (overlap ved skaring et sæt masker).
6: Gulvvarme slanger lagt og bundet på rionet.
7: Afstandsstykker/plast skinner lagt under rionet inden støbning (ca 2 cm. løft af rionet)

Også blev der selvf. støbt ca. 10-12 cm flydebeton (med hjælp fra mure/støbemand)

Der blev ikke lagt plast på, da alle lofter og vinduer stadig sad i huset, men skulle svinder revnerne ikke vise sig ret hurtigt?

Venlig Hilsen
Rønbo
Det er nok på grund af manglende afdækning med plast, gulve skal have lang tid med fugt så det netop ikke laver grimme svind revner. Og netop med det varme vejr vi har haft har det været alt for varmt inden døre. Nu kan man så sige at det har sat sig alt det det kan så er det blot om at få fyldt revnerne op.
Men det der er i det, er at der faktisk kun er 3 tynde revner i et af rummene, resten er/ligger ca midt i letklinkerne.

Vil eller kan det også opføre sig sådan ved svind? Og ser man først svind efter noget tid?

Venlig Hilsen
Rønbo
Annonce
Beton er noget underligt noget.
Så vidt jeg husker tørre det I 30 år og hvis du skynder på det, slår det revner .
Hvis det har slået revner, kunne jeg godt mistænke at I evt. har haft en affugter eller ligende inde.
Hvordan man udbedre ved jeg egentligt ikke(andet end at ligge et tyndt lag på) et gæt.
Men beton skal havde ca. 14dage til at tørre

it is better to burn out than to fade away
Hej Gasse. Der har sikkert ikke været affugter ind over, da trådstarteren har været bortrejst grundet arbejde ! Men at huset har været lukket næsten til har jo hævet temperaturen inden døre så fugten i betonnen er kommet for hurtigt ud. Det er netop vigtigt at have plastik over så store flader for at fordampningen skal tage lang tid, faktisk kan beton "tørre" op under vand da det er en kemisk proces der foregår. Almindeligvis siger man at et beton dæk skal tørre i 22 dage inden forskalning og afdækning fjernes.
Den eneste mulighed jeg umiddelbart kan huske jeg har set ved svindrevner, er at man har fyldt noget meget tyndt beton ned i revnerne, jeg vil tro at en tynd vælling af fliseklæb vil være endnu bedre.
Jeg siger tak for svarene

Nej ingen affugter indeover
Men afskade bliver man jo klog :/ Min største bekymring var at min sofa ville synke ned under soklen
Det er selvf. også letklinkerne der er det svage sted.

Men jeg må igang med at fylde lidt op i revnerne.

Venlig Hilsen
Rønbo
Hvorfor.... de svindrevner har jo ingen betydning.
Heller ikke i soklerne?

Dem i selve gulv fladen er så små at jeg alligevel ikke kan fylde noget i dem.

Venlig Hilsen
Rønbo
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis