Stenhøj Kompressor problemer..

Hej Lav-det-selv folk! 

Håber der er en her inde der kan hjælpe mig.. 

Har en go gammel Stenhøj ML100 kompressor, som jeg har renoveret med ny maling osv.
Men har så det problem, at den ikke udlufter over stemplerne når den har lavet tryk, så når den skal starte igen, knorer den bare i få sek. og så springer sikringerne.. 
Men hvordan fungere udluftning på sådan en gammel svend...? 
Skal den udlufte via den tynde sorte slange? Eller via tryk røret? 
For tager jeg den sorte slange af, er der ingen tryk på den..
Håber i kan hjælpe!!!
Mvh Lasse 

 



Lasse Bach :- 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det er på kompressoren du skal finde fejlen, men på din elindstalation. Du kan simpelthen ikke levere den mængde amp. der skal til i start øjeblikket. Det kan også være elmotoren der er nedslidt. Har du et motor relæ siddende det skal der til for at den kan starte rigtigt !
Hej "Håndværkeren"

Det er som beskrevet pga. den ikke lufter ud..

- Motor er helt ny, og satte af samme årsag en 5.5kW på, istedet for en 7.5kW for at kunne starte på en 16amp gruppe.. :-)
Og ja, der sidder også motorværn på.. :-D

Mvh Lasse

Lasse Bach :- 
Trykaflastningen sidder i din trykafbryden, den der starter og stopper kompressoren automatisk.
Går der ikke et lille kobberrør, op til den?
Sådan er det på min Stenhøj kompressor


Det kunne se ud som trykaflastningsrøret, sidder og stritter ud i den blå luft, fra trykafbryderen.
Hej Je_ns!

Det tror jeg ikke den gør i denne model..

Du har helt ret i der går et kobberrør ud fra trykafbryderen, men det er klemt sammen, og har aldrig været brugt til noget..
Og kompressoren har jo tidligere kørt helt upåklageligt.. :-)

Tænker om det hvor den sorte slange går ind i, kan ha noget at gøre med det, eller det sidder i det runde dæksel, hvor manometer, trykafbryder osv. sidder i...?

Mvh Lasse

Lasse Bach :- 
Før havde den jo også større motor, og sikkert kraftige sikringer der kunne tåle det.

Men normalt bruger man trykaflastningen, der er indbygget i trykafbryderen.
Du kan da lige så godt bruge den, så tømmer den de 2 små beholdere, mellem cylinderne for luft, så kompressoren kan starte ubesværet op.

En 5.5kw er lige i overkanten til en 16 amperes gruppe.
Det vil minimum kræve en stjerne/trekant igangsætter, eller endnu bedre en softstarter, eller frekvensomformer, men stadigvæk ville jeg lave en trykudligning.

Det kan endda knibe med at starte en 4 kw direkte op.
Det ved jeg fra min egen som er en 4 kw, men med den type 16 ampere, sikringer jeg har nu køre det uden problemer.
Jeg har dog en softstarter liggende, den kommer nok på en dag jeg keder mig
Annonce
En dag når du keder dig Jens !
Tror du selv på at den dag kommer ?
Hej Jens!

Jeg prøver lige igen.. Det ER altså pga den ikke tryk udligner.. Det kan jeg jo høre.. Førhen startede den ud med at kører luft ved siden af på en måde.. man kunne hører piftpiftpiftpift.. Altså når den gik igang, og ikke når den kom op på de 10 bar -
Man skal jo nok ha med, at den er fra 79' Så måske det er mekanisk på en måde?

Kunne jeg bruge kobberrøret ville jeg helt klart gøre det! Måske også ofre en ny pressostat, men der er jo ingen udluftningsslange på de små beholdere mellem cylindrene.. :-(

Men hvad er de sorte slanger fra toppen af de 3 cylindre til..?

Ang. Strøm, sidder den på en 20 amp gruppe... Lige tjekket.. Sorry..

Mvh. Lasse

Lasse Bach :- 
Hvis den har udluftet tidligere, som den er sat op nu, må der jo være opstået en fejl-

Kan de sorte slanger, måske være til noget ventil "løfte" halløj ?

Prøv at sende en mail til Stenhøj, og vedhæft et par billeder, mon ikke de kan levere en manual, de har ry for at være flinke og hjælpsomme.
Jeg har selv haft kontakt til dem et par gange, og fik en god vejledning, selv om det var produkter der var gået ud af produktionen.
Det kunne godt være de var.. Undre mig nemlig over, der slet ikke kommer luft ud af dem..

Men jo.. Kan da prøve at smide Stenhøj en mail, og se om de kan hjælpe.. :-)

Foreløbig TAK!!! :-D

Kommer der lige en gammel stenhøj montør forbi og ser dette, så skriv endelig!!! :-)

Mvh. Lasse

Lasse Bach :- 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også