Pris for tilbygning

Hej LDS'ere

Jeg lurer på en tilbygning på mit hus beliggende nord for København. Huset ligger på en stærkt skrånende grund, og har derfor en kælder, som på den ene side er helt fri af terræn. Den beder om at blive udnyttet, men pt. er der ikke adgang uden at gå udenfor.
Jeg tænker at totalrenovere kælderen med omfangsdræn, ny isolering nedefra og gulvvarme. Den del er jeg langsomt ved at få styr på. 
Næste trin bliver en tilbygning, der skal løse et problem med manglende entre og toilet i stueplan samt give plads til et ordentligt vaske- og tørrerum i kælderen.
Min tanke er en tilbygning på ca. 15 m2 i to plan, hvor nederste plan har 1 dør til det fri og 1 vindue i den ene ende og i den anden ende er helt nedgravet. 
Øverste plan er tænkt med vinduer hele vejen rundt i orangeristil og skal indrettes med gulvvarme og klinker. Jeg er lidt forelsket i Bøjsøe, Frovin e.lign., som laver løsninger, der passer til huset. Konstruktionen tænker jeg at lave i træ med stolper en udveksling og så spær ophængt på eksisterende murværk. Tagdækning skal være pap.
Nederste plan tænker jeg støbt fundament og pudset murværk. Rummet skal give plads til en god entre, et lille toilet og en trappe til nederste plan. Her tænker jeg tilsvarende klinker + gulvvarme, men et stort rum.
Gas og afløb ligger under den påtænkte tilbygning og afløbet er af meget ældre dato, så det tænkes totalt fornyet, ca 30 m til en samlebrønd, mens gas skal flyttes 5 m. Der er desuden en del jordarbejder med at udgrave og flytte jord. Det bliver desuden nødvendigt at lave nogle nye støttemure i haven, for at få koterne til at gå op.

Min plan var at lave det som medbyg, da der er for mange komplicerede og tidskrævende processer til at lave det som selvbyg. Jeg er klart bedst til tømrerarbejdet, men laver også gerne el- og indendørs installationer med lidt supervision fra en autoriseret. Murerarbejdet er ikke godt, så der skal professionelle til, de samme gælder for jordarbejdet og kloakmesteren.

Jeg har fortalt konen at vi nok skal regne med at bruge 4 - 500.000 kr. og at jeg jeg får brug for 2 mdr. fuldtidsarbejde for at lave overetagen og lave finish. Jeg regner med at at bruge 40 - 50.000 kr. på kloak og gas, 60 - 70.000 kr. på fundament og jordarbejde, 100.000 på vinduer og døre, 50.000 på løbende håndværkerassistance (el, vvs osv.) og resten på materialer.

Jeg har ikke været ordentligt nede i materien, men hvordan lyder budgettet for nogle erfarne selv-/medbyggere?

/Nicolai


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om/Tilbygning synes jeg næsten altid koste mere end man beregner, er min erfaring.

Har ikke en pris som du eftersøger, så meget hjælp herfra kan jeg ikke bidrage med.

Få et/flere tilbud (skriftligt) på materialer til din tilbygning, div. tømmerhandler/trælast har folk til at udregne den slags, hvis du køber dine materialer hos dem evt. mod en lille merpris for udregningen, som jeg vil mene kan være forskellig fra sted til sted.

Du ved selvfølgelig hvad du skal ha' lavet af vvs/el oa. hjælp udefra, derfra må du også kunne få en pris/skriftlig tilbud på. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Nicolai

Tilbygninger er altid svære at prissætte - især når du selv skal biddrage med arbejde.
Umiddelbart lyder 4-500.000 kr. (+dit arbejde) for 2x15m² rimeligt, men mødet med den eksisterende bygning kan være mere eller mindre omkostningsfuld - og det samme kan man sige om renoveringen af det eksisterende hus/kælder - og der er mange niveauer i forhold til at vælge materialer osv. Så ud fra ovenstående vil jeg helst ikke udtale mig alt for præcist.

De nederste 15 m², udført af håndværkere, vil jeg dog umiddelbart sætte til 20-25.000 kr./m² - de øverste kan være noget billigere - især når du selv hjælper. Husk også at sætte 10-15% af til uforudsete udgifter - der kan let dukke noget op "Om/Tilbygning synes jeg næsten altid koste mere end man beregner, er min erfaring."

Et par tanker:
Den skrånende grund gør at du lige skal overveje om bygningen kan udføres med normal fundering eller der skal noget specielt til - det kommer an på jordbundsforholdende.

Mht. øverste plan i orangeristil - med mange vinduer kan det hurtigt blive meget varmt eller meget koldt. Hvis man eks. kan skygge for den høje sommersol og lukke den lavere vintersol ind, får I et mere stabilt inde temperatur.

Du skal også beregne en udgift til at indhente en byggetilladelse - i de seneste år er der kommet flere nye krav, så det er ikke blevet enklere at ansøge. Dels skal du have udarbejdet et tegningsmateriale der beskriver omfanget og opbygningen af tilbygningen, du skal have beregnet energi og konstruktioner og så er der selve gebyret for byggetilladelsen.

Måske er det her du skal starte - med en god skitse kan du enten få arkitekten til at lave en mere præcis overslagsberegning eller du kan lettere selv indhente tilbud på materialer mv. og dermed komme tætter på om budgettet holder. Jo mere detaljeret du får tegnet projektet, jo mere præcise priser kan du får og jo færre overraskelser får du i løbet af processen. Og, hvis jeg må tillade mig lidt reklame for arkitektfaget (jeg er selv arkitekt) - ofte kan arkitekten komme med løsninger I ikke selv har tænkt på, der giver ekstra kvaliteter til huset, så måske er det en ide at få et par ekstra øjne til at kigge på opgaven?

Mvh
Rune

Rune
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis