Udskiftning af varmerør

Jeg har et hus med kælder og stueetage.
Jeg har naturgasfyr, og derfra går der en hovedledning rundt synligt under etageadskillelsen. Fra hovedledningen går der så rør op til samtlige radiatorer i stueetagen.

Disse rør hænger nogensteder 10cm under loftet, og nogensteder ude midt på loftet.
Jeg kunne godt tænke mig at skifte det hele ud med pexrør, for så at kunne montere pexrørene tættere ind i hjørnet hvor loft og væg mødes, og så pakke dem ind i en lille fin kasse.

Må jeg selv udføre dette stykke arbejde?
Skal det være Rør-i-rør?

Hvis jeg erstatter nuværende system med pexrør, så vil der jo blive en masse samlinger, må man det?

Skal jeg evt. istedet lave en frem og retur for hver radiator?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Må jeg selv udføre dette stykke arbejde?"
Ja. Hvis det kun er det varme og kolde radiatorvand, må du godt. Du må ikke pille i rør til drikkevand.

"Skal det være Rør-i-rør?"
Nej. Personligt ville jeg vælge mapress-rør samlet med kompressionsfittings

"Hvis jeg erstatter nuværende system med pexrør, så vil der jo blive en masse samlinger, må man det?"
Nej, det mener jeg ikke.

"Skal jeg evt. istedet lave en frem og retur for hver radiator?"
Hvis jeg var i gang, ville jeg lave en frem- og retur-streng. Det andet er et levn fra den tid hvor rør var dyrere end arbejdsløn.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvis du er tilsluttet direkte til fjernvarme, må du ikke selv lave det.
Jeg har Naturgas fyr.... Har jeg jo også skrevet...

Og ja, det drejer sig kun om radiator rør...
Ja det havde du jo også

Så det må du gerne selv rode med
Tak

Ville det så ikke være en god løsning at trække et frem- og retur pex rør til hver radiator, og så montere ½" jernrør på radiatorerne og ned igennem etageadskillelsen. For så at montere en vinkelmuffe med ½" i den ene ende og 15mm pex i den anden. Og så fører hele røret ud til en fordelerrør ude ved naturgasfyret?
Annonce
Nu læser jeg så at det er lovpligtig med rør-i-rør ved skjult rørføring. Det er det vel ikke, når de er monteret under loftet, pakket ind i en lille kasse...??
Du må gerne lave det i pex, med alle de samlinger du kan få plads til. Det er ikke skjult installation hvis de ligger i en kabelbakke, da man kan pille låget af. Din idé lyder fornuftig.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis