Lægning af bellahøjfliser 32*32cm hvor meget sand

Hey LDS-People.

Vil først starte med at sige tak for en god hjemmeside. Vi har købt og et lille kolonihavehus, og er helt grønne inden for området, så der er åbent sig en helt ny verden for os og er rigtig glad for at jeg har fundet denne hjemmeside.


Vi har besluttet os for at for anlagt ca. 11m2 bellahøjfliser i et lille afsnit af haven. PT er jorden bare blevet vendt og der vokser græs og ukrudt på det. 

Trafik: flise området  skal kun benyttes som gangareal, så det bliver ikke tungtbefærdet.

Mit spørgsmål er:
Er det nok at grave 18cm ned, lægge 13cm sand stampe det med en hjemmelavet håndstamper, rette af, derefter lægge fliserne og fylde fugerne ud, med det samme sand?


Jed er bekendt med at der lægger ældre tråde med stort set samme spørgsmål, dog er jeg blevet lidt forvirret omkring hvad der er "nok" og hvad man bør gøre. Jeg synes det virker som overkill, at lægge bundsikringsgrus, stabilgrus og afrettergrus, hvis det kun skal bruges som gang og sidde areal.
Eller er det mig som er forkert på den?

Jeg vil gerne gøre det så nemt for mig selv så mulig, og få en succesoplevelse.

Da jeg er som sagt helt ny indenfor LDS.  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Ja det vil godt kunne gå, hvis der ikke er ret stor belastning på terrassen.
Det vil være godt at bruge noget fiberdug/fibertex, det stabilisere en del, og der kommer ikke så meget ukrudt, og heller ikke så mange myre.

Du kan godt nøjes med at håndstampe, men det er ikke så effektivt som en vibrator.


Den korrekte fremgangsmåde for lægning af fliser er, grav ned til fast bund min. 30 cm læg ca. 25 cm stabil grus, som køres over med vibrator, for hver 15 cm.
Til sidst ca. 5 cm afretningssand som også vibreres.

mvh jens

jeg har lagt store fliser, har kun lagt 10 cm sand, rettet af og lagt fliser, jeg plejer at stampe det med fødderne, og vande det og stampe igen, evt vente 14 dage. Hvis det skal gi regn. det har ikke givet sig.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Mange tak for jeres tilbagemeldinger, meget brugbart. Går i gang når tiden er til det:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis