Afkalkning af varmeveksler Lombardini

I instruktionsbogen til min Lombardini LDW 702 står der, at man skal afkalke indsatsen i varmeveksleren (altså der hvor det ferske vand i motoren køles af søvand) ved at pille den ud og lægge den i saltsyre. Umiddelbart virker det lidt bøvlet, da der ikke er meget plads at arbejde på i en Albin Ballad. En bådejer har sagt, at jeg da bare kan pille et par slanger af og sætte et par andre på, hvorefter jeg kan afkalke med fx eddikesyre. Anoden skal selvfølgelig lige erstattes af en uden zink, mens det foregår. Jeg spurgte en bådmekaniker, og han sagde, at den går ikke, da varmevekslerhuset er lavet af aluminium. Men det kan da ikke passe, at der sidder aluminium på saltvandssiden!! Er der nogen der har erfaring med problemet?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det kan sagtens passe, det er en salvands bestandig aluminium, men den tåler ikke nogen form for syre.
Hele blokken på en påhængs motor er da også lavet af aluminium ja faktisk det meste af en påhængs motor en lavet af aluminium.
Hej

Brug ikke saltsyre, men læg den i blød i eddikesyre (afkalker til kaffemaskine). Kan også koges ud med soda. Hvis du kan komme til at skrue endedæksler af, kan du prøve med mekanisk rensning med ståltråd (renseribøjle/svejsetråd).

1691
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis