Lav-selv stegeso!

Hej herinde.

Jeg er spritny herinde, og dette er mit første indlæg. Jeg er for nyligt blevet helt hooked på grydebrød ala "verdens bedste brød", og vi har i den anledning købt os en lille 2.5L römertopf. Derudover forholder det sig næsten altid sådan med mig, at jeg spørg mig selv, om man mon ikke selv kan lave "dit og dat".

Derfor undersøger jeg nu mulighederne for, om man ikke "relativt nemt" kan lave sådan en brød-stegeso i terracotta ler? Jeg kan ikke rigtig se hvorfor man ikke skulle kunne. I nærheden hvor jeg bor er der et hobby-værksted tilgængeligt hvor man for nogle småmønter kan leje sig ind for en hel dag, og de har bl.a. en ler-afdeling, så det er intet problem med at få det hærdet. Jeg kan ikke rigtigt finde eksempler på nettet, så derfor oprettede jeg denne tråd, i håbet om at en af jer derude har erfaring eller råd?

mvh

Martin
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Jeg kunne forestille mig, at en stegeso som den du beskriver, vil betyde at brødet ikke kan slippe, idet overfladen, tror jeg, er for porøs. Der skal ikke meget til, før brødet hænger i, selv i en stegeso af ildfast glas, som vi benytter.
Vi har aldrig brugt vores römertopf til det brug, men kun noget lignende som det Max forslår omkring Verdens Bedste Brød.

Bare det, at man er for utålmodig med opvarmningen, giver ofte problemer. Hellere for varm end lige knapt nok varm!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har bagt "verdens bedste brød" i Römertopf, hvor jeg har lagt dejen på et ark bagepapir.

Jeg er i øvrigt uenig, jeg synes ikke det er verdens bedste brød.


Jeg er ret sikker på at Römertopf som vi kender dem er trylstøbt, men det er ikke gangbart på hobbyplan.
En Römertopf er et ret stort enme, og den nemmeste vej frem er nok pølseteknik.

http://www.youtube.com/watch?v=S3TjOJ7cWT4

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hej igen

tak for de hurtige svar. Må indrømme at brødet hang i sidst, men den var ikke varmet helt op. Kunne stadig næsten holde ved den. Jeg har så læst adskillige steder at det sagtens virker, hvis bare stegeso er skoldende varm.. Men jeg kunne selvfølgelig også prøve bagepapir. Kan det godt klare 250grader?
Brød bagt ved 250 grader bliver da noget man kan bruge som slagvåben
http://www.youtube.com/watch?v=ZaCN7gpvYfE

Der er tale om en meget smidig og flydende dej.
Skrevet af Darkgreen på 26 okt 2013 12:54
Der tager du fejl
Der er bestemt noget du tager fejl af. Håndværkeren kan alt, ved alt og tager, ifølge sig selv, aldrig fejl.


fase
Skrevet af S. fabrin på 26 okt 2013 14:09
Der er bestemt noget du tager fejl af. Håndværkeren kan alt, ved alt og tager, ifølge sig selv, aldrig fejl.

Det var da noget ualmindeligt vrøvl du kommer med der Fabrin, jeg kan selvfølgelig også tage fejl og har også indrømmet det hvis det er tilfældet.
At brød skulle have godt af en temperatur på 250 grader, stiller jeg mig bare tvivlende om, og vi har vel alle ret til at ytre vores mening.

Det er endog meget vigtigt, at man skal bage ved mindst 250 grader i en totalt gennemvarm beholder.
Man må heller ikke snyde med den lange ælte- og hævningstid
Man kan eksperimentere med flere meltyper, for at give brødet mere karakter, som man nu ønsker.

Overholder man forskrifterne, bliver det verdens bedste brød med en rigtig god krumme og især skorpe, som jeg sætter meget pris på!
Sjusker man, er det helt ligegyldigt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis