Pris på tømmer?

Hej igen 

Jeg er nået til taget i mit underjordiske husprojekt, og tænker det ville være lækkert med nogle runde bjælker under taget. Prøver at finde ud af hvad sådan nogle koster?

11 meter lang rund bjælke, til at bære et ret tungt tag. Hvad kan sådan nogle koste pr stk?

Jeg har googlet hele dagen og kan ikke finde nogen, der sælger her i landet. Skal de laves på bestilling mon?
Jeg er slet ikke nået til statik, så ved ikke hvor tykke sådan nogle bør være men er  240mm mon et godt bud?

vh Per 

Skitse af ideen dog ikke en meter jord på taget. Måske 50 cm eller bare græs, og der kommer en bærende væg i midten. 



Let's make better mistakes tomorrow!!

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du skal nok ikke regne med 11m spænd. Der skal en understøtning på midten.
Prøv at søge på savværker. De ved noget om træ.

mvh

 varmetossen

Ja bare svært at få priser uden at tage kontakt. Er lidt for tidligt i plamlægningen til jeg vil ubelejlige dem.

Der skal vægge til badeværelse i det ene hjørne, så der bliver det ikke noget problem, og i den anden halvdel skal der noget fyrrum op så der kommer heller ikke 10 meter spænd nogen steder. Det kan man bare ikke se på skitsen.


Let's make better mistakes tomorrow!!

Du kan evt få lavet nogle runde i limtræ så kan du ramme det mål du ønsker. Men hvis du skal fuldlængde på 11 meter koster de virkelig kassen. Der går et træ på ca 20 meter til at lave sådan en stolpe for at kunne holde tykkelsen hele vejen i rigtig styrke sortering. Tror ikke det vil blive pænt for de skal nok ligge på 60 cc hele vejen og det vil komme til at virke meget voldsomt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Stort spænd vil jeg også mene.

Men du kan måske "snyde" lidt her.

Læg noget (meget stort jern oven over og bolt stammerne op i dette) 

Det kan jo proppes af så det næsten ikke er at se.

Har mulighed for at lave Ø 35 mm propper & ditto huller.

Du må helt sikkert ha' en ingeniør med på råd, ville ikke selv være tryk uden.

Når du alligevel skal til det med hensyn til jord og bevoksning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej
Helt vildt mange gamle huse, stalde og lader har spær af runde stammer, tit gran eller fyr.
Du skal kende nedbøjningsmomentet, og det er en sag for en konstruktør eller ingeniør.
Og du er jo nødt til at spørge dig for om leveringer og priser for at få overblik over projektet.
Og glem alt om tømmerhandelen til det formål. De får det alligevel fra et savværk.

mvh

 varmetossen

Tak for svar og gode ideer!
Jeg sætter meget pris på alle ideer, da jeg mest af alt er begrænset af min egen uvidenhed om løsninger og produkter!

Der kommer en bærende væg i midten af huset, der deler det i to 10x10m rum. Jeg kommer jo alligevel ikke uden om et badeværelse og et fyrrum/værksted. Så med to rum på 5x5 m i hver sin ende af huset, bliver der ikke et spænd på over 5 meter nogen steder, så kan nøjes med 5-6 meter lange bjælker.





Let's make better mistakes tomorrow!!

Bliver det ikke meget mørkt dit hus? Dumfår ensidig lysindfald i et hus med en dybde på 10 meter.

Martin
Tror stadig det bedste vil være en løsning i stål for der er noget af et tryk på den tagflade. Forestiller mig en stålkonstruktion indvendig til at bære det hele.

Du skal have dagslys og flugtvej i alle rum hvilket nok bliver en udfordring for dit projekt.

Der er er afgjort en del problemer i forhold til brand og indeklimaet. Det sidste kan løses men du er ved at bygge en brandfælde for hvis man er bagerst i bygningen kan man ikke komme ud i tilfælde af brand. Der skal du nok finde en løsning inden du bruger en masse krudt på statikken i bygningen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skal der ligge 1 meter jord oven på huset??? Så tror jeg ikke træ er den optimale løsning til taget.. 1 meter våd jord vejer nok lidt over 1 ton pr. m2, også skal den kunne holde til kraftigt snefald oven på.. det bliver nok voldsomme spær der skal bære det.

EDIT: aha kan se du skriver at der ikke skal være en meter jord på taget, hvis du nøjes med f.eks 20-30 cm jord kan det nok godt lade sig gøre uden at få 50 cm tykke spær
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis