Brun/brændt ledning bag spot

Hej 


Jeg skulle skifte pæren i en af mine tre 230v halogenspots i badeværelset da jeg opdagede at ledningen så brændt/mørk ud den første cm. Det viser sig at vælre tilfældet ved alle tre spots i loftet. Jeg har vedhæftet et billede.

De er monteret af en elektrikker for 7 år siden, og der har aldrig været problemer, men jeg er naturligvis bekymret over at det ser ud som det gør. Jeg skal indrømme at jeg sommetider kan lade spotsne være tændt i 24-48 timer. 

Jeg har ringet til en aut. elektrikker der kommer i næste uge, men jeg vil meget gerne høre jeres råd vedr. dette så jeg ved hvordan jeg skal gribe det an.

Er det nok bare at få skiftet kablerne ud mellem de tre spots til et nyt/bedre eller skal der helt nye spots til?

Kan en elektrrikker typisk trække kablerne mellem de 3 spot-huller uden at bryde loftet op igen? Der er også en inspektionslem i loftet lige ved det ene spot.

Spottet er monteret i et sænket gipsloft (vådrumsgips) uden isolering med ca. 50 cm frirum over loftet.



Mange tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

Skift til led-pærer.
Af samme årsag, som du nu viser, turde jeg ikke sætte den slags op i mit hus.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mange tak


Så på med nye kabler og så skift til LED-pærer?

Eller skal hele spottet skiftes? 

Kan nogen ud fra billedet vurdere hvordan det er gået så galt? Jeg synes kablet ser virkelig tykt ud, så det kan vel næsten kun være den høje varme fra spottet.
Jeg ville lade den ledning være, og så bare i med en led-pære og færdig med det.
Nu kommer der jo hverken varme eller belastning mere!
Halogenpærer varmer jo værre end i Helvede, så det er nærmest naturgivent, at det du viser må ske.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay, tusind tak for rådet KTM.

Jeg antog at hvis en ledning først var brun som på billedet så var der øget chance for at det udviklede sig og kunne være brandfarligt.

Jeg tolker svaret her sådan at det slet ikke udgør en risiko at kablet er blevet brunet så længe jeg skifter til LED (230v).
Hvis ledningen er beregnet til den temperatur, som kan opstå ved brug af halogenlamper, behøver misfarvningen ikke at betyde noget. Ledningen ligner glansgarn, som fås i en varmefast udførelse, så det er svært at afgøre alene ud fra farven, om ledningen er beskadiget. Afgørelsen træffer elektrikeren, når han kommer. Skriv lidt om hvad han kom frem til.

fase
Annonce
Tak fabrin!

Jeg ser hvad elektrikkeren siger på mandag.
Det ligner til forveksling en glasfiber kappe på den ledning. Det betyder, at ledningen er beregnet til 2-3 gange højere temperatur end almindelig lysnet ledning. Det er set før, at sådanne glasfiber kapper bliver brune over tid. Så længe den ikke smuldrer vil jeg ikke være bekymret.

Jeg kan i øvrigt kun tilslutte mig at sætte en LED i.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
God pointe.
Efter billedet at tyde står der 50W max.
Går ikke ud fra der er sat kraftigere spots i .. ?
Jeg vil også bare lige hoste : LED,ja ! - varmer en brøkdel af en halogen.

Husk nu at købe nogle ordentlige varmhvide med Ra over 80 ( hellere 85 ) - og 90 hvis det er køkken og bad.

Jeg kan anbefale disse : http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/357-gu10-varm-hvid-led-spot-3w-230v-2700k-300-lumen-reflektor.html

Giver et flot lys, der minder om halogen - og med Ra>90 ( GU10 sokkel )

Men tror nu heller ikke der er nogen risiko ved de ledninger - ligner ganske rigtigt glasfiber - det er mange halogen leveret med som standard - mine incl.

Alle mine er så skiftet til LED :-) - både dæmpbare og ikke-dæmpbare. ( mest for energibesparelsens skyld )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis