Kredsløb i centralvarme.

Hej.
Er der nogen der ved hvor meget modstand mod naturlig cirkulation en slukket cirkulationspumpe yder?
Årsagen til spørgsmålet er, at nu kører vores anlæg med naturlig cirkulation, når vandet er over 55º, men tilsyneladende begrænset. Jeg har overvejet at lave en by-pass ved pumpen, men det er jo også lidt af et indgreb bare for forsøget

mvh

varmetossen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der vil jo altid være mere modstand gennem pumpen, end hvis den ikke var der.
det er nok begrænset hvor meget modstand der er i en pumpe, men kunne du ikke tage pumpen ug og blænde hullet af sådan lige til at prøv med?

hvorfor vil du ikke bruge pumpen når du nu mangler flow?
Hej.
Min grund til det er, at med langsomt, naturligt flow kan en begrænset varmekilde følge med opvarmningen af vandet. Jo hurtigere genemstrømningen er, jo dårligere optages varmen. Ved naturligt flow forlader vandet først varmekilden når varmen er til stede.
Jeg ved dette er teori, men jeg oplever det sådan.
Og selvfølgelig kan jeg erstatte pumpen med et rør, men det er lidt bøvlet, men måske nødvendigt.

mvh 

varmetossen

okay det kan du jo sådan set god have ret i.

jeg mente ikke at du skulle tage pumpen ud og erstatte med et rør, men tage pumpe delen ud af pumpe huset, som så bliver sidden og det skal du så blænde af med en plade med en pakning. så kan du altid hvis det giver noget lave en rigtig løsning.
Hej.
Ja, det er da rigtigt. Har faktisk en liggende. ser lige hvor svært det er at få pumpehjulet af

mvh

varmetossen

jeg ville da mene det var nemmere at lave et "attrap" rør som erstatning for pumpen, og et par ventiler på hver side så det er nemt at lukke og skifte mellem rør og pumpe.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis