Opstart af Diesel Motor

Jeg har ikke haft motoren startet i 3 år, men nu skal det være

Det er en gammel 64 hk BUKH motor fra midt 70'erne.

Jeg er bekymret for bare at tilsluttet batteriet og starte motoren, men ved ikke præcist hvorfor.

Er der nogen der kan komme med nogle fif, som en amatør mekaniker kan udføre ?
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan i grunden ikke gøre meget. Hvis du skifter olie, skal du fylde oliefilteret op, før du monterer det, for ikke at motoren skal køre længere end nødvendigt uden olietryk.
Jeg har lige været med til at starte en Bukh 2G105, som også havde stået stille i lang tid. Den startede vi bare uden videre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis motoren kan drejes rundt med håndkraft, starter du den bare. Husk at dræne tank/vandudskiller for vand, så der ikke køres vand i pumperne/dysserne. Du bør dog efterfølgende skifte olie/og filtre efter den har været kørt varm. Husk også olien på gearet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej

Bare et godt råd. Tørn motoren med selvstarteren i 10 - 20 sekunder med stoppet på pumpen aktiveret. Det giver dig sikkerhed for at der er cirkuleret smøreolie rundt i motoren. I en motor der har stået stille i lang tid er oliefilmen på krumtappen og knastakslen gennembrudt. Så indtil der er olietryk vil det være metal mod metal.

Du kan også sætte et manometer på studsen hvor olietryks giveren sidder, så er du sten sikker på at der er olietryk, når det begynder at vise tryk.

Det er sådan jeg selv gør når jeg skal starte en motor, der har stået i lang tid.

Mvh Finn
Det tager meget lang tid at køre tryk på en motor for startmotor, Finn. Og især en diesel, måske uden mulighed for at spærre for ventilerne.
Jeg har også gjort det mange gange, men gør det ikke mere, da jeg har hørt en knastaksel skrige pga olietørke. Så jeg vælger nu den hurtige men korte smerte, ved bare at sætte ild til.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Ja der er jeg nu ikke enig. Jeg gør det på min egen Mercedes når den har stået stille mere end 3 dage, og det tager max 10 - 15 sekunder, det kan starteren sagtens holde til.
Der er jo en grund til, at der på store motorer, er en håndpumpe til at sætte olietryk før man trækker i startlufthåndtagetl.
Men hver har jo sin metode.
Mvh Finn
Annonce
Min triste erfaring kommer fra en Jaguar V12, som er voldsom tung at trække rundt som nyrenoveret, fuldt ud lige så genstridig som en diesel. Selv om der var vaseline i oliepumpen, tog det uendelig lang tid, selv med en kraftige lynlader til hjælp og kraftige lastvognsstartkabler, at få olietryk og til sidst skreg den sidste, jeg forsøgte mig med, gudsjammerligt.
Så det gør jeg ikke mere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Øh - ku I ikk lie pille tændrør eller gløderør ud og så køre til der er olietryk.
Jeg sku en gang starte en RR v8 efter at olien var ude og filteret af. Den ville ikke sætte tryk.
Så kørte min kammerat Sorte Benny og jeg på apoteket. Da jeg steg ud sagde han bare: Jeg går fandeme ikke ind sammen med dig og køber vaseline 

mvh

 varmetossen

ktm og Klaus Lundstedt:

Vil I være rare at forklare det der med vaseline...

Jeg fanger godt joken med Sorte Benny, men jeg har på fornemmelsen at det ikke er "det" stempel i "den" cylinder"... Ikke i dette forum... :-)

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvis man fylder en smule vaseline i oliepumpen, før man samler og monterer den, er der ikke noget slup eller frigang, hvor igennem luft kan passere og dermed gøre ansugningen langsommere. Man får meget hurtigere olietryk på den måde.

Og Klaus, det var sandelig uden tændstifter eller gløderør. Men prøv du selv, at drive en sådan fætter rundt! Starter den ikke omgående en kold vintermorgen, kan man godt glemme det!
En RR V8 er ikke særlig vanskelig at få olietryk på med vaseline i pumpen, selv efter den har været totalt skilt og renset. Det er i grunden en meget simpel, men fin motor.
Jeg valgte at bestille et kg vaseline sammen med andre kemikalier ved Struers Kemi, hed det vist. Så skulle jeg ikke stå over for en apotekerdame med mit andragende!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Vaseline hedder på engelsk: Petroleum Jelly og opløses i motorolie.
Når sådan en tandhjulspumpe ikke vil suge i en motor, kan man fylde den med vaseline og så skrue dækslet på, og så suger den.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis