1 streng og pillefyr

Hej 
Nu er jeg efterhånden meget tæt på at købe ejendom. 
I underetagen er der et 1 strengs anlæg, Overetagen er der der 3 radiatorer med 2 streng. 
Hvad er fordelen ved et sådant? Jeg har kun erfaring ned 2 strengs. 
Og der er vel ingen problemer Ift. At skifte oliefyret til et pillefyr? 
Mange tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det er olie eller træpille fyret, kan gå ud på et. En pillebrænder er reguleret på samme måde som en oliebrænder.

Det er noget lettere at få varmen fordelt ordentligt med et 2-strengsanlæg. I et 1-strengsanlæg får den sidste radiator nærmest kun lunkent eller koldt vand. Du må leve med det, idet det er ikke "bare lige" at lave det om på en pæn måde.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay det fint nok så. Problemet med den lunke radiator, er gel højest når man varmer op fra kold tilstand? Når først de forreste radiatorer er varme lukker de ned?
Også får man vel varmen inde sidste?
Det er udvendig rør overalt, da huset er fra 1929, er det hele på bygget.
Nu har jeg ikke gransket så meget inde, med mægleren på nakken.
Men så vidt jeg kan se, er badeværelset først, derefter stue og køkken, derpå soveværelset.
Og Overetagen er så på bygget derefter. Som 2 strengs.
Så umiddelbart er rækkefølgen jo ok med hensyn til varmebehov. Der er også en ny brændeovn centralt i huset, og en ældre på over etagen.
Det jo ikke et husmandssted, men hele 3 skorstene ;-)
Jeg går lidt og overvejer om det skal være 10 eller 16 kw fyr, det ligger på grænsen
Det er sjældent et etstrenget anlæg fordeler varmen så godt. Det kræver også at radiatorene er større end ved et tostrenget.

Hvad anlæget har af varmekilde er i prinsippet ligegyldigt. Dog bør du nok fravælge jordvarme hvis isoleringen ikke er 100% efter  bygningsrelamanget.

Men når rørene ikke er skjult er det relativt nemt at lave det om, eks i forbindelse med en tapesering el. renovation.

Anlæget er uden tvivl installeret på et senere tidspunkt end byggeåret. Der har været mingst en kakkelovn/ovn på hver skorsten. Ellers er de nok ikke blevet sat.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis du vil have pillefyr, skal du ikke tage et for stort anlæg. Hellere lidt i underkanten og så støtte lidt med brændeovnen i den værste fimbulvinter. Pillefyr kører generelt ikke ordentligt på delbelastning og pausefyring. Men det kommer an på størrelsen af huset og isoleringssituationen.

Jo rækkefølgen på radiatorerne lyder fornuftig med 1-strengsanlægget. Og jo det er selvf værst under opvarmning, men har du den indre varme, når du kryber til køjs, går det nok!

Med 3 skorstene er det nærmest en proprietærgård???

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej energi rapporten anslår 5500 liter olie. Det er knap 200 kvm hus og malkerum. Salgs opstillingen siger dog 2500 liter olie, men det må være med utrolig flittig brug af brændeovn. Der er omkring 50 mm isolering, nogle steder Ingen. Bryggers er bygget direkte sammen med laden, så der er en dejlig stor kuldebro..

Ktm ja det er skam en properitær ejendom, så jeg kan snart kalde mig properitær :-)
Annonce
Hov nitter jeg overså dig.

Jordvarme... Ja det er skrevet i energi mærkningen som et forslag, dybt latterlig og spild af tid at stille sådant et forslag..


Der skal isoleres på på loftetloftet, udvendigt isolering kommer aldrig på tale. Jeg har set min andel af isolerede, plastik indpakket, gips besudlede e, mode hvid voldtaget, højglanspoleret køkken element skamferet huse.. Nej tak
i så fald ville jeg vælge 16kw anlægget og overveje at isolere en kende mere!

Nu er det jo ikke alene stuehuset der gør en proprietærgård!! , men alligevel!!! Det er jo en flot titel!, og der er såmænd nok ikke mange, der længere aner, hvad det er! Det defineres jo ud fra, hvor mange tønder hartkorn ejendommen er takseret til! Og det er der heller ikke mange, der aner noget om!

Jeg er desværre blot en jordløs husmand, men dog med 2 skostene på stuehuset og en på værkstedet!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af subwoof på 24 okt 2013 22:03
Hov nitter jeg overså dig.

Jordvarme... Ja det er skrevet i energi mærkningen som et forslag, dybt latterlig og spild af tid at stille sådant et forslag..  
Det gør ingenting, er så forvendt udi den disiplin. 

Øh ja, det fortæller mig så lidt om hvad det beskæftigelsesarbejde er værd, set fra praktiske menneskers sfære.  Måske de mennesker burde aflønnes i samme løngruppe som kontanthjælpsmodtagere ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis man skal regne efter nutids normen for rug altså den Alm udregning af hartkorn. Så skal der omkring 15 ha til. Så properitær bliver keg skam alligevel :-)

Men idag tildeles titlen hvis efter hvad ejendommen var i "sin" tid :-)
Næ damerne falder nok ikke i sviner når man siger man er properitær
Nitter
Ja det tænkte jeg også, han skriver der skal isoleres op til nutidens standard, etableres gulvvarme i hele hytten.. Beregnet til 650000 kr. Jo tak.. Og hvad så når de får alle folk over på el varme? Afgift.. Jeg tror de er betalt af politikere til at dele deres spil..
Man kan jo se, når alle folk er på træ, afgift..
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis