filsning af hus..

Hej Alle

Skal have filset mit hus, hvad vil i anbefale at bruge, syntes alle byggemarkeder, har hvert sit mærke af produkter til dette... er der nogle mærker der er bedre end andre..

Mine mursten er temmelig glatte, skal der grundes med noget først eller.. ??

Mvh Martin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis huset er af gamle Maskinsten som dit vil du få det bedste resultat af at bruge et produkt som Weber multi 280 eller lip 350 universalmørtel. Det hæfter på glatte overflader og du undgår pletter hvor du har trukket produktet af stenene igen når du begynder og filtse
Den helt frække men også dyre er at slutte med et lag skalcem 2000 så står det virkelig flot men også stort arbejde da man jo ska hele vejen rundt 2gange.
Go fornøjelse
Vi har netop gang i samme planer og har et hus af glatte kalksandsten. Mine undersøgelser har indtil videre ledt til følgende opdagelse:

De mulige produkter der er værd at bruge tid på er Weber multi 280 hæftemørtel, Lip 350 Universalmørtel og Lip 360 Fiberforstærket puds. Af disse er Weber multi 280 klart det billigste produkt, hvorefter Lip 350 og Lip 360 koster omtrent det samme, da Lip 360 kræver et mindre forbrug der kompenserer for dens lidt højere pris. En 25 kg sæk med Lip 350 koster normalt 219 kr., men vi har kunne presse vores trælast ned på 175 kr. hvis vi bruger det produkt.
De primære forskelle på Weber multi 280 og Lip produkterne er, at Lip produkterne er fiberforstærket. Det gælder vel og mærke begge Lip produkter, til trods for 360'eren giver indtryk af at det kun er den der har fibre. Herudover benytter de bløde fibre, hvilket kan optage mere bevægelse.. noget der vel og mærke er ganske vigtigt på f.eks. kalksandsten, da temperatur og fugtudsving i denne type sten kan give svindrevner... Disse svindrevner skulle gerne kunne undgås vha. Lip 350 eller 360 (Med det forbehold, at det er ifølge Lip selv).
Hernæst er der forskel i kornstørrelsen. Weber multi 280 giver en ret grov overflade (vi har den bl.a. et sted indenfor).. så grov at det man godt kan slå sig hvis man kører hånden lidt for hurtigt henover fladen. Efter sigende har Lip 360 lidt af samme struktur, fordi den har marmorkugler som en del af dens konsistens (noget der bl.a. farver den hvid forresten - alle de andre produkter er grå).
Lip 350 er således basalt set bare Lip 360 uden marmorkugler, så en knap så grov struktur og ingen indfarvning. De resterende dele er mere eller mindre de samme. Den grovere struktur gør dog, at den kan lægges i tykkere lag.. Noget der kan have betydning hvis du har tilbagetrukne fuger. Ellers kan du nemlig risikere at skulle over det hele 2 gange.

Jeg kan sige, at vi er endt med at vælge Lip 350 og så køre over det hele 2 gange. Første gang for at fylde de 1 cm tilbagetrukne fuger ud og anden gang for at filtse reelt.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
1000 tak for de grundige svar

Mvh Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis