Hus med elvarme, spørgsmål hertil?

Hej Allesammen,

Jeg er helt ny herinde idet min kæreste og Jeg kigger på hus og jeg indtil da har boet alt for mange år i lejebolig 

Vi har fundet et hus i et industrikvarter (vi har behov for meget værkstedsplads og mulighed for godt med albuerum og landet er nok ikke helt det vi ønsker) med en super fed værkstedbygning. Der er dog også en villa på grunden  det er jo rigtig dejligt men, ja nu kommer mennerne...

Værkstedet er med oliefyr som opvarmningskilde og huset er med elvarme. Jeg er lige ved at falde bagover af tanken om elvarme men min kæreste han er stadig mere end lun på det hus/værksted. 
Nu er det så sådan at huset i og for sig også er for småt på sigt og vi vil derfor skulle bygge til om måske 5-7 år. Vi er gør det selv mennesker og på ingen måde nervøse for opgaven men jeg vil gerne have lidt input til hvad søren vi kan stille op så vi ikke slår bunden ud af pengekassen fordi vi fyrer med elvarme...

Hvad er Jeres råd til hvad vi kan gøre? Min kæreste taler om varmepumpe og en brændeovn - er det mon en løsning der er værd at tænke videre i?

Derudover så har jeg et andet spørgsmål til det med varmen. Jeg er vokset op med at fjernvarme er fantastisk (så det antager vi lige at det er imens jeg spørger og så kan det godt være at Jeg lærer noget helt nyt når jeg læser Jeres svar ) så jeg tænker at hvis nu vi gerne ville renovere et rum af gangen kan man så ligge rør ind til gulvvarme (mit indreluksusdyr ønsker sig nemlig det i hele huset) i hvert rum og så til sidste koble det sammen?
Umiddelbart er planløsningen nemlig lidt skidt og vi tænker derfor at renovere løbende og børneværelserne ville så være det første (og billigste) sted vi startede så derfor var jeg lidt interesseret i om man sådan kunne gøre det klart så det var lige til når vi så gik i gang med køkken/bryggers afdelingen senere hen 

Som i nok allerede kan se er jeg meget grøn men glæder mig til projektet og alle de fede ting vi skal igang med hvis det er det hus vi ender med 


Smil fra FrøkenHansen 

Mange hilsner
Louise

Mor til Amalie, Ida, Victor & Maja i maven
Vanvittigt glad kommende husejer til 146m2 villa :0
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville hurtigst muligt udfase de ohm"ske varmeovne og sætte en eller to varmepumper op de giver 3-5 gange så meget varme pr. krone............der er virkelig penge at spare.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af FrøkenHansen på 24 okt 2013 14:52


Hvad er Jeres råd til hvad vi kan gøre? Min kæreste taler om varmepumpe og en brændeovn - er det mon en løsning der er værd at tænke videre i?

Derudover så har jeg et andet spørgsmål til det med varmen. Jeg er vokset op med at fjernvarme er fantastisk (så det antager vi lige at det er imens jeg spørger og så kan det godt være at Jeg lærer noget helt nyt når jeg læser Jeres svar ) så jeg tænker at hvis nu vi gerne ville renovere et rum af gangen kan man så ligge rør ind til gulvvarme (mit indreluksusdyr ønsker sig nemlig det i hele huset) i hvert rum og så til sidste koble det sammen?
Umiddelbart er planløsningen nemlig lidt skidt og vi tænker derfor at renovere løbende og børneværelserne ville så være det første (og billigste) sted vi startede så derfor var jeg lidt interesseret i om man sådan kunne gøre det klart så det var lige til når vi så gik i gang med køkken/bryggers afdelingen senere hen 

Som i nok allerede kan se er jeg meget grøn men glæder mig til projektet og alle de fede ting vi skal igang med hvis det er det hus vi ender med 


Smil fra FrøkenHansen 

brændeovn og varmepumpe er glimrende, men de varmer kun gennem åbne døre, og  de dele af huset der er langt fra brændeovn og varmepumpe vil altid være en del koldere..

Når du skriver fjernvarme mener du vel bare centralvarme? altså radiatore eller gulvvarme i alle værelser i hele huset?

Om i kan lave det i alle rum og så senere forbinde det til bryggers, kommer an på om i har adgang under gulvet i form af kælder eller krybekælder man kan komme rundt i.


Enig, varmepumpe ville nedbringe udgifterne til varme med det samme, men gulvvarme i forbindelse med renovering kan jo også lade sig gøre, men ville kræve at det planlægges så rummene tages i den rigtigt rækkefølge, og ville til sidste kræve ændring af varmepumpen til en luft til vand pumpe, eller af varme fra olie fyres trækkes over i huset med fjernvarme rør mellem bygningerne.

Jeg ville dog personligt have valgt varmepumpen, frem for oliefyret.
Hej.
Jeg ville nok gå efter at sætte radiatorer op i huset og et pillefyr i værkstedet, hvis der er økonomi til det. Hvis kæresten har brug for et stort værksted, kan han nok oså føre rør og montere radiatorer. Det kan være synlige rør, hvis der ikke er for mange havedøre .
Eller som nævnt i kælder, eller over loft.
Når planen er lagt, er det ret hurtigt at installere.
Det er af erfaring, jeg taler
Har også haft en varmepumpe, luft/luft, men de suser altså og støjer lidt. Den blev kun brugt til at sætte varme på for ikke at komme hjem til et koldt hus, men dengang havde vi også kun en brændeovn som varmekilde.

mvh

 varmetossen

Tak for brugbare svar. Så er der noget at arbejde videre med. Vi har nu set huset ordentligt indvendigt og er bestemt ikke skræmt fra vid og sand så nu er næste step at få en murer el. tømrer med ud og gennemgå huset :-)


Mange hilsner
Louise

Mor til Amalie, Ida, Victor & Maja i maven
Vanvittigt glad kommende husejer til 146m2 villa :0
Annonce
Til info kan jeg oplyse at jeg har installeret en luft/luft varmepumpe i mit sommerhus med el-varme. ( 110 m2 )

Korrekt at det ikke når ordentligt ud i det fjerneste hjørne - der bruger vi så også el-radiatorerne.

Men....... min udgift til el-varme incl varmepumpen er reduceret til ca. det halve .

Det er selvfølgeligt et sommerhus med begrænset anvendelse i vinterhalvåret - men alligevel.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det med fjernvarme er hurtigt et tveægget sværd.
Er man tilsluttet fjernvarme, er man prisgivet andres luner, og aner intet om ens økonomiske fremtid. Det er det sidste jeg turde vælge og vil aldrig købe en ejendom hvor man er tvungen til fjernvarme.
Ja ja, jeg ved godt, at fjernvarme kan være billigt visse steder. Men hvad så hvis værket bliver solgt til f.eks. E-ON eller lignende??? Det kan være at kommunen fattes penge og så vælger at privatisere fjernvarmeværket hen over hovederne på forbrugerne, som så bare må spytte i bøssen under foregivelse af at være grønne og andet pis og papir.
Jeg ville overveje et centralt pillefyr. Så kan man altid skaffe sig piller fra Sverige eller Tyskland når de "grønne" radigale og rødgardister bliver for dygtige med afgifter.
Luft/luft støjer for meget og jordvarme giver ikke nok varme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 25 okt 2013 12:27

Luft/luft støjer for meget

Måske de billige jemogfix/haraldnyborg/byggemarkeds/supermarkeds- modeller.

Min støjer ca. 40 dB ( indedelen ) når der er fuldt blæs på - udedelen høres ikke inde.. Den kan så sættes på silent-funktion og er så næsten lydløs - men giver så heller ikke max. varme.

De nyeste modeller ligger omkring 30 Db på indedelen - ikke meget.

40 - 42 dB svarer til en støjsvag opvasker.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Jeg vil godt tilslutte mig ktm's aversion mod fjernvarme efter et langt liv med og uden fjernvarme.
Nu blev jeg ikke klar over om det er en mulighed eller en oplevelse.
Hold jer langt væk fra det.
Der er steder, hvor folk giver over 30.000,- pr år for at varme et parcelhus op, og er tvunget til det.
Og som det siges, kan det være godt til at starte med, men ingen ved, hvordan fremtiden ser ud.
Det gør vi heller ikke med andre former for opvarmning, men så kan vi vælge selv og skifte spor, hvis det er fornuftigt.
Det kan du formodentlig ikke med en fjernvarmekontrakt.

mvh

 varmetossen

@ Eissoe! Du bruger det jo i et sommerhus, hvor du næppe bruger det så pokkers meget, medens du er der.
Jeg har også en sådan sag her i mit kontor/hule, og jeg lever fint med den, da det kun er sporadisk, at jeg bruger den. Men jeg gad godt nok ikke være i stue med den til daglig, hvis jeg kunne blive fri.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis