K2 i elinstallationsrapport

Jeg har netop fået udført en elinstallationsrapport, og i den sammenhæng fået en K2 anmærkning, da mine spots i badeværelset 'ikke er monteret efter fabrikantens anvisninger'.

Det er her jeg kommer i vildrede, da jeg ikke helt kan greje regler mm. på området, og håber I kan hjælpe mig:
Spottet, der er monteret er følgende: http://www.flashlight.dk/produkter/...l-830-hvid, som er F-mærket. Spottet sidder i en safebox hvor respektafstanden er overholdt. Problemet er åbenbart, at isoleringen på loftet sidder i direkte forbindelse med .

Kan det passe, at et F-mærket (ikke F-hat) spot i en safebox ikke må overdækkes med rockwool?

I bekræftende fald, hvad vil I så anbefale for at gøre installationen lovlig igen - udskifte spots med f-hat mærkede spots med udgift til elektriker samt risiko for at diameter ikke er den samme. Eller ville I blot fjerne den omkringliggende rockwool - og igen - i givet fald, hvor meget skal man mon fjerne?


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af RavanII på 23 okt 2013 21:48

Kan det passe, at et F-mærket (ikke F-hat) spot i en safebox ikke må overdækkes med rockwool?


Hele ideen er jo at safeboksen opretholder afstanden(fabrikantens krav) fra spot til isolering - så safeboksen kan pakkes helt ind i isolering... Så hvis afstanden fra spot til indvendig side af safeboks er overholdt - skulle de ikke være et problem...

Der kan jo også være andre krav fra producenten udover afstandskrav - ledningstype, lyskildetype, tykkelse af loft, område hvor de er installeret...

Hej Daniel

Tak for dit svar. Jeg kan se, at linket til monteringsvejledningen i min første post ikke fungerer efter hensigten, hvorfor jeg lige forsøger mig igen...

http://www.flashlight.dk/produkter/downlights/dl-830-hvid
Hej
Det eneste jeg umiddelbart kan komme på ud fra oplysningerne, skulle være hvis monterings ledningerne ikke er godkendt til min. 70 graders varme, eller din lofthøjde er under 2,25m.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Prøv at ringe til den installatør, som har lavet rapporten, og spørg præcis hvad problemet er. Han må jo have set noget, som ikke umiddelbart fremgår af de oplysninger du giver.
Har lige talt med installatøren fra checket, og han siger at fejlen er at spot sidder i sin kasse i loftets isoleringsmateriale.

Hvis jeg fjerner isolering oven på og i en afstand af 3-5 cm fra kassen, vil installationen være lovlig...

Det tror jeg sq jeg gør - så er den ged barberet.

Foreløbigt tak, for alle jeres inputs.
Annonce
Skrevet af RavanII på 24 okt 2013 11:28
Har lige talt med installatøren fra checket, og han siger at fejlen er at spot sidder i sin kasse i loftets isoleringsmateriale.

Hvis jeg fjerner isolering oven på og i en afstand af 3-5 cm fra kassen, vil installationen være lovlig...

Det tror jeg sq jeg gør - så er den ged barberet.

Foreløbigt tak, for alle jeres inputs.

hmm.. med hvilken begrundelse mener han dette... Med de opgivende oplysninger, vil jeg mene at installatøren ikke har helt styr på det... medmindre at der er tegn på at spotten ikke kan komme af med varmen, misfarvninger... 

Når du fjern isolering, laver du en kuldebro... som den byggesagkyndige ikke vil syntes 
om  -(hvis han ser det)
Det var også min tanke, at det ville lave en kuldebro til badeværelserne hvilket jeg ikke ville være så glad for (og ej heller den der skal købe mit hus...)

Måske jeg faktisk har lavet en fejl 40, og antaget at den kasse mit spot sidder i er en safebox, mens det blot er en 'monteringskasse' leveret af fabrikanten? Kan det tænkes at det kan forholde sig sådan?
Om kassen hedder det ene eller andet er underordnet... Det kunne også være en urtepotte(i nogle tilfælde)

Kasse har 2 formål.

1. At sikre afstanden fra spot til isoleringsmateriale, så kraven fra producenten angående dette er overholdt( har du målt efter at de er overholdt?)

2. At slutte tæt til dampspærer, for at lave en spotinstallation som ikke bryder dampspærren -

Det er punkt 1 som er aktuel, og for at opfylde dette vil man i sagens natur også kunne anvende en urtepotte, eller selv bygge en kasse i træ eller andet sjovt...
I et forsøg på at komme tvivl til livs, har jeg netop ringet til producenten af udstyret.

Jeg skal lige se på nogle ting ved installationen når jeg kommer hjem - så skal jeg nok give en update vedr. hvad der er op og ned i denne sammenhæng.
Jeg kan altså ikke forstå, hvad det er der er ulovligt ved mine spots i loftet - installatørens mening til trods.

Giv gerne din mening til kende!
Her er et par billeder som gerne skulle vise forskellige dele af installationen:

F-mærket ses, ligesom der står max 35W samt at det er en safebox løsning.


På ringen står også max 35W i overensstemmelse med det, der står inde i kassen


Safebox set fra loftet (med isolering flyttet...)

På 
http://ecolight.dk/flash-light-bely...-gu10.html
står at spot'et ikke må monteres i isolering uden brug af safebox, mens på 
http://www.lemu.dk/dl-830-safebox-2...0442260291
står der i højre side, at den ikke må indbygges direkte i isoleringen. Tror dog her at der menes uden safebox...

Jeg tror, jeg tager kampen op igen i et forsøg på at undgå at lave en kuldebro på mit loft.
Er jeg helt galt på den?



Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis