K2 i elinstallationsrapport

Jeg har netop fået udført en elinstallationsrapport, og i den sammenhæng fået en K2 anmærkning, da mine spots i badeværelset 'ikke er monteret efter fabrikantens anvisninger'.

Det er her jeg kommer i vildrede, da jeg ikke helt kan greje regler mm. på området, og håber I kan hjælpe mig:
Spottet, der er monteret er følgende: http://www.flashlight.dk/produkter/...l-830-hvid, som er F-mærket. Spottet sidder i en safebox hvor respektafstanden er overholdt. Problemet er åbenbart, at isoleringen på loftet sidder i direkte forbindelse med .

Kan det passe, at et F-mærket (ikke F-hat) spot i en safebox ikke må overdækkes med rockwool?

I bekræftende fald, hvad vil I så anbefale for at gøre installationen lovlig igen - udskifte spots med f-hat mærkede spots med udgift til elektriker samt risiko for at diameter ikke er den samme. Eller ville I blot fjerne den omkringliggende rockwool - og igen - i givet fald, hvor meget skal man mon fjerne?


Jeg har netop fået udført en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kan ikke lige se hvad der er problemet, håber du for en forklaringer der er mere dækkende. og melder tilbage i fora :-)
safeboksen er der jo netop for at opnå respect afstande..
pæren passer til kassen..
og der ser ud til spottet sider midt i kassen..


Bed Installatøren SKRIFTLIGT at dokumentere hvorfor han ikke mener at installationen er lovlig.....I denne verden kan man altså ikke bare sige, jaamen det er fordi der er isolering ovenpå, uden at have noget dokumentation for det...

Venligst
Sten Krog
Aut. El-installatør
Bare for at have alle detaljer i spil, kan det have nogen betydning, at installationen er udført i 2008?
Tror dette har været gældende i 2008:
http://www.sik.dk/content/download/4458/58926/version/1/file/SIK-Meddelelse+Elmateriel+10-06.pdf
Her står rent faktisk under F: "Der må ikke være isolering omkring dåsen". Synes dog det er noget uklart, hvordan dette præcis skal tolkes.

I den gældende meddelelse 9/09:
http://www.sik.dk/content/download/3206/38941/version/1/file/SIK-Meddelelse+Elmateriel+9-09.pdf
står der da heller ikke noget om isoleringen.

Du kan evt. prøve at få installatøren til at forholde sig til 9/09 - den virker mere lempelig end 10/06 og din installation må være lovlig hvis den opfylder den nyeste.

@Jenshøj - du har ret med hensyn til ovenstående to meddelelser, hvilke jeg også er stødt på i min søgen.
I den forbindelse, har jeg netop været i kontakt med sikkerhedsstyrelsen, der netop har udsendt disse beskeder - og der er umiddelbart ikke helt stolte af dem, og er generelt holdt op med at udsende dem. Under alle omstændigheder, er det alene vejledende og ikke juridisk bindende, det der står i dem, da det alene er (stærkstrøms)bekendtgørelsen der er afgør lovligheden.

Sikkerhedsstyrelsens kommentar var, kort opsummeret: Hvis producenten (af spot og safebox) siger at det er korrekt, og forsvarligt monteret, så er det sådan det skal være!

Tilsvarende har producenten af spottet været yderst behjælpelig og informativ med at forsøge at afklare dette spørgsmål.Her får jeg yderligere feedback på mandag vedr. min installation. Stor bravour og tak til producenten (reklame, reklame, reklame - men det fortjener de også).

Sidst men ikke mindst, har jeg bedt installatøren, der har udført rapporten, skriftligt angive hvad der er galt med min installation, samt henvise til relevant materiel, der angiver at det netop ikke er lovligt udført. (også en tak til StenKrog for opfordringen hertil)

to be continued...

/god weekend til jer alle.
Annonce
Husk at vende tilbage, når du får svar fra El-installatøren. Det kan jo ske, at vi andre også kan lære noget af det....


Så skulle sagen være afsluttet - mangler dog at få en ny rapport, men jeg havde idag besøg af endnu en installatør fra samme firma, som absolut ikke kunne finde ud af, hvad der var galt med installationen.

Konklusionen må være at første installatør har lavet en fejl, (eller direkte sjusk i sin gennemgang - det kan man kun gisne om) og at det i denne sammenhæng har betalt sig at hænge fast og holde ved, for at få sin ret.

Tak til alle, der herinde har kommet med konstruktive forslag og bidrag til sagen, og ikke mindst tak til Flashlight for at være behjælpelige ud over det forventelige for at få dømt mine installationer lovlige. Med den service de har ydet, vil jeg kunne anbefale dem til alle.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis