Nilan Comfort 300T som primær varmekilde

Hejsa,

Vi har købt at hus hvor der er monteret/installeret en Nilan Comfort 300T.

Vi har fået oplyst fra sælger at det skal kunne varme vores første sal op via genvinding, men jeg er godt nok noget luren på det, da vi allerede nu, de nætter hvor det har været omkring de 3-5 grader har haft det temmelig koldt om morgenen på 1 sal.

Såvidt jeg har kunnet læse/google mig frem til, så kan Nilan Comfort 300T ikke "generere" noget varme, men det kan genbruge noget af varmen og flytte det fra underetagen og ovenpå, selvfølgelig med et tab i varme.

Det skal nok siges, at der ikke er nogle andre varmekilder ovenpå udover på badeværelset hvor der er en radiator, så umiddelbart er det Nilan anlægget som skal være den primære varmekilde.

Er der nogen herinde som ved om det rent faktisk kan lade sig gøre at opvarme en 1 sal med sådan et anlæg, eller er det udelukkende som ventilation det skal bruges, og så må vi få installeret radiatorer i hvert rum istedet?


Mvh
Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, det er ikke fordi jeg kender ret meget til en sådanne karl. Tog lige og googlede af nysgerrighed og fandt dette vvs.dk/ventilationsanlaeg/product-56412.htm  Heri skriver man citat "Anlægget kan monteres med eftervarmeflader, der tilsluttes enten el- eller centralvarmeanlægget." Er der noget sådanne monteret på dit anlæg  ????

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Et genindvingsalæg er til ventilation, ikke til opvarmning. Kort og godt.

I en tidligere tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/181930
var emnet oppe at vende i forbindelse med varme i en garage. Princippet er det samme som i dit tilfælde, hvor det er en førstesal. Jeg har begået en lille beregning, som du kan se i mit lange indlæg et stykke nede i tråden.
Jeg tror det vil aflive din tvivl.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tusind tak for svarene.

Vi får en VVS mand til at komme og se på det i næste uge.
Indtil videre er det radiatorer vi ender med at skulle have monteret, men det er jo også ganske fint, bare der kommer lidt varme

Vi havde en ingeniør ude at se på det, han mente der bare kunne smides en varmeflade i, men det er vi ikke rigtig interesserede i, da vi mener sammen med VVS manden, at det ikke er tilstrækkeligt, plus det bliver uforholdsmæssigt dyrt

Mvh
Thomas
Jeg vil bede læseren undskylde mine manglende diplomatiske evner....

Hvad F..... skal man med en ingeniør, der MENER noget som helst. Han skal finde sine tabeller og sin regnemaskine frem og skaffe VIDEN. Han skal da overhovedet ikke komme med noget som helst der ikke er underbygget af en energiberegning og noget konkret viden.
Dette er et eklatant eksempel på, at ingeniør ikke er en beskyttet titel, men noget enhver klamphugger kan kalde sig. Visse råd-givere kræver at man har en forsikring mod råd og svamp. Han er en af dem. Var jeg I jeres sted, så var han definitivt færdig med at lave noget for mig.

Hvis I skal have gjort noget ved gulvene, så kan i overveje, om I skal have gulvvarme lagt ned i dem, ellers er radiatorer løsningen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

En vandvarmeflade til ventilationen er på måske 2000 W, det er ikke meget til adskillige rum og vil givetvis ikke være nok til at varme 1. salen op. Når det så er sagt er der jo en del varme nedefra der går opad. Hvor tæt og velisoleret er huset?
Annonce
Hvis der indblæses 100 kubik i timen skal temperaturen hæves med ca 80ºC for at afsætte 2000W.
Jeg ville betakke mig for at få så varm luft blæst ind i rummene.


Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har haft snakket lidt med Nilan idag, og jvf. deres udtalelse, kan man ikke bruge anlægget som primær varmekilde, ligemeget om vi kommer varmeflade i eller ej, det er simpelthen ikke beregnet til det.

Det eneste en varmeflade ville kunne, ville være at hæve temperaturen en smule, så man undgår kølig luft de koldeste dage/måneder.

Mvh
Thomas
Jamen, jeg vil da glæde mig over at Nilan og jeg er enige om den sag. Jeg har desværre mødt adskillige sælgere, som meget gerne vil bilde mig og andre ind, at virkeligheden er en anden end den man kommer frem til ved en termodynamisk beregning. Sikkert fordi de ikke evner at lave en sådan eller bare ikke har sat sig ind i, hvad det det anlæg de sælger faktisk kan.

Sagen med eftervarmeflader kommer fra gammel tid, hvor varmeveksleren i genindvindingsanlæggene ikke var så effektive som de er i dag. Dengang lå man på 50-60%. Det betød, at man ved 0º ude og 21º inde ville opnå en temperatur i indbæsningsluften på ca 12º. Sammen med den tids dårlige luftdyser (svarende til billige nu til dags) gav det oplevelsen af kuldenedfald fra ventilerne. Dette kunne man forhindre med en eftervarmeflade, som hævede temperaturen til 21-23º.
Nutidens (modstrøms-)vekslere har en virkningsgrad på ca 85%, og dermed opleves der ikke kuldenedfald på samme måde. Bevars, når det fryser 10º udenfor, så bliver indblæsningsluften måske kun 14-15º, da afblæsningsluften ikke må komme under +3º for at undgå isdannelse i veksleren, men med moderne dyser, der blander indblæsningsluften med indeluften opleves der ikke kulde. Derfor er eftervarmeflader "gået af mode". De er enten for dyre i installation (vandbåret) eller i drift (elektriske).

Må jeg i øvrigt opfordre dig til at kigge lidt på anlæggets elforbrug. Forkert indregulering kan give anledning til et endog meget betydeligt ekstraforbrug, som du ikke har nogen gavn af. En simpel elmåler af den type man sætter i stikkontakten vil fortælle dig, om dit anlæg er overdrevent sultent efter strøm. Hvis du har to badeværelser, et køkken og et bryggers skal du ventilere 216 kubik i timen. Hvis dit anlæg skal overholde BR10 må det højst bruge 60W ved denne ydelse.
Endvidere er det en god ide at sætte tidsprogrammet til at stille hastigheden op og ned. Om natten og i de dagtimer I ikke er hjemme kan anlægget med fordel stilles ned i ydelse. Til eksempel kører mit anlæg som følger:
Hverdage:
05 - 08 Trin 2.
16 - 22 Trin 2
Resten af tiden Trin 1.

Weekend:
06 - 22 Trin 2,
Resten af tiden Trin 1.

Trin 3 bruges kun ved madlavning, da emhætten går via Genvex'en.
Trin 1 er 140 kubik i timen, trin 2 er 216 kubik i timen og trin 3 er 300 kubik i timen.
Der er betydelige mængder strøm at spare ved denne indstilling, da energiforbruget til at flytte en kubikmeter luft kun er ca 60% på trin 1 i forhold til trin 2.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis