Raketovns-princip i centralfyr II

Hej.
Ja, der udvikles stadig. Jeg er ude efter at erstatte oliebrænderen med en brænder med dette princip, og jeg er kommet ewt stort skridt. Nu kan den følg med til at varme 190 m² op, ihvertfald til der kommer frost, mn jeg er ikke færdig endnu.
Jeg skal nok veje døgnforbruget, men det er LANGT under forbruget i fastbrændselsdelen i fyret.
Den nye 'raketdel' fik en form, så der dannes en hvirvel efter forbrændingen, og dermed blandes røg og gasser i højere grad.



Så blev den sat ind i fyret og ilden tændt:



Jeg har valgt et keramisk brændkammer for ikke at transportere varme fra forbrændingen.
Der stikker 10 cm firkantrør ud af fyret, som brændkammeret bygges omkring.



Og når bålet er igang, er der virkelig varme på



Det kan stadig forbedres, men skulle bare igang i aften
og det er rigtig godt.

Og dette er kun et personligt forsøg, der ikke kan opmuntre til at andre forsøger sig.
Det er dyrt, risikabelt, ja farligt, måske endda uforsvarligt, Jeg ser lige

mvh
mvh

 varmetossen

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil det sige, at du har sneget "raketten" ind i din kedel???
Så må den kedel da have aftræk i bunden eller anden form for rundtræk??

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Ja, som du kan se, er den monteret hvor oliebrænderen sad.
Det er et kombifyr med en ret dårlig virkningsgrad. Når det kører på olie bruger det 10 liter i døgnet, så set i det lys er dette en fantastisk forbedring.
Der er noget rundtræk som det er, men jeg har endnu ikke gjort noget for at forbedre det.

mvh

 varmetossen

Hej.
På min vej rundt fandt jeg en stump ildfast glas, og det giver mulighed for bedre overvågning af forbrændingen.
Her starter den med en enkelt biotablet:



Denne udgave starter og kører uden røg, da forbrændingen er komplet.





Det er svært at se på billederne, men gasserne brændes af oppe under glasset og står og bølger, næsten som nordlys. Fasinerende.
Ja, ja siger nogle så. Det kan min brændeovn også.
Det er rigtigt, men dette lille kammer holder 20 - 21 grader i 190 m² med 3 - 4 pinde hver halve time.
Når forbrændingen speedes op med luft bagfra forsvinder gasserne ind den lodrette skorsten og forbrændes i en hvirvel.
Bemærk at væggene er hvide og glasset holder sig rent, undtagen hvor der kommer falsk luft ind.

mvh

 varmetossen

Ser fint ud!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Så måtte raketten op på beddingen igen. Jeg var ikke helt tilfreds med hvirvlen i 'skorstenen', så den fik en deflektor monteret:



Og med lidt fart på ser det godt ud:



Dette tiltag er for at opnå en så ren forbrænding som muligt. Det har vist desværre ikke indflydelse på ydelsen. Jeg kan ikke måle temperatur på stigrøret, når den sidder i fyret.
På siden af indfyringsrøret lige før fyret er temperaturen mellem 350 og 450º C.




 varmetossen

Annonce
Hvad er den deflektor lavet af???

Med venlig hilsen
ktm

 

He he - ja ja - det, der lå på gulvet - 1 mm jernplade, og den er bare skruet fast med ændringer for øje.
Alt dette er forsøgsopstillinger med daglig drift for at samle erfaringer.
Nu skal jeg f.eks. finde ud af hvor langt deflektoren skal ind, om ombøjningen betyder noget osv. med kun en ændring ad gangen, ellers er det ikke til at styre.
Jeg er ved at have styr på brændeovnsmodellen, vel at mærke så den ikke er fast installation, men kan køres rundt, eller ud som terrassevarmer, bare den kan komme af med ikke over 100º varm luft og co2 i en spiral eller rør.
Dvs. et hul i væggen som de gamle gaskaminer.
Og det er ikke fantasi - det kører
Lidt facinerende - når vi nu skal til at begrænse forbruget, selv af co2-neutralt brændsel.
I aftes satte jeg andetsteds omtalte rør ned til fyret og kørte med piller et par timer, ikke nok til målinger, andet en temperatur, og det var fint. Fødet af tyngdeloven.
Den kan faktisk også brænde spildolie - vegetabilsk også, ved at dryppe ned på en rist.

Jo, et jævnt og muntert, virksomt liv på jord (og tid nok og en forstående, ung kone)

mvh

 varmetossen

Jeg spørger fordi, jeg har et problem med min herd i min TB-mini pillebrænder. Materialet ædes stille og roligt op i siden, og jeg er lidt på spanden mht at få det udbedret, den dag, det bliver for voldsomt. Jeg tror nok ikke på at lidt karrosseriplade er vejen frem!

Fyyye, det med spildolie vil vi bestemt ikke høre noget om, ud over, hvordan du klarer at lade det dryppe ned på en rist!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, undskyld, jeg fik skrevet vegetabilsk også, det skulle være altså
Hvad er herden lavet af - billede måske.
Jeg synes erfaringen peger på, at keramisk materiale er det mest holdbare, og er det en løs enhed kan der måske støbes en med leca og ildfast mørtel.

Doceringen tror jeg bliver en smeltesikring på røret, den er alligevel tilovers da oliebrænderen røg på museum . Og så lige et hul til at tælle dråber igennem, men det er på tegnebrædtet endnu.

mvh

 varmetossen

Jeg kan ikke lige finde et billede, så jeg sætter det på, næste gang jeg har den ude for rensning!
Det er uden tvivl en form for rustfri plade 3-4 mm eller så. Den har så også tygget i omegnen af 150 tons igennem sig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis