Reparation af alukraft dampspærre ved efterisolering

Jeg skal til at efterisolere hele vores hus med 400mm og skal i den forbindelse have gjort noget ved vores dampspærre.
I den ene del af bygningen er der sådan noget gammelt alukraft (det der med alu på den ene side og hvad der ligner pap på den anden) og i den resterende del af bygningen er der et gammelt tagpaptag nedenunder isoleringen, fordi der oprindeligt var fladt tag på den del af bygningen.

Nu er spørgsmålet så hvordan man gør de her to ting tætte nok til 400mm, uden at skulle skifte samtlige lofter med dertilhørende dampspærre nedefra.
Nedenfor ses et overblik over loftet i stuen oppefra.

Som det kan ses har vi nogle indervægge af lecablokke, et træloft og så en en alukraft dampspærre der i det store hele er tæt på fladen, men ikke er tæt ud mod indervæggene og har enkelte revner.
Jeg tænker de enkelte små revner kan klares vha. standard dampspærretape. Men hvad med mellemrummet mellem alukraft og indervægge? Hvad gør man her?

Hernæst kommer så tagpaptaget. Hvis man gik ned og fjernede loftet, så ville man finde sådan nogle alukraft bats (eller hvad de nu hedder) under. De er på ingen måde det mindste tætte, hvorfor vi bl.a. fjernede dem og satte ny dampspærre op da vi renoverede et badeværelse i den del af bygningen. Men i to rum i den del er der stadig de oprindelige lofter og derved stadig de her bats. Nu er spørgsmålet så, om tagpappet er nok dampspærre i sig selv, eller om vi skal gøre noget særligt her for at undgå potentielle problemer med fugt, svamp, råd osv.? 

Hvis det viser sig det ikke kan lade sig gøre at tætne de her to ting tilstrækkeligt, hvad skal man så gøre? Hvilke muligheder har vi, hvis vi ikke ønsker at skifte alle lofter i alle rum?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jeg skal til at efterisolere hele vores hus med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay så jeg fører dampspærren ned af siden af spærret og 10cm henover den eksisterende, lavere placeret, dampspærre. Herefter tætner jeg så overgangen med dampspærretape. Korrekt?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jep, det er korrekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis