Reparation af alukraft dampspærre ved efterisolering

Jeg skal til at efterisolere hele vores hus med 400mm og skal i den forbindelse have gjort noget ved vores dampspærre.
I den ene del af bygningen er der sådan noget gammelt alukraft (det der med alu på den ene side og hvad der ligner pap på den anden) og i den resterende del af bygningen er der et gammelt tagpaptag nedenunder isoleringen, fordi der oprindeligt var fladt tag på den del af bygningen.

Nu er spørgsmålet så hvordan man gør de her to ting tætte nok til 400mm, uden at skulle skifte samtlige lofter med dertilhørende dampspærre nedefra.
Nedenfor ses et overblik over loftet i stuen oppefra.

Som det kan ses har vi nogle indervægge af lecablokke, et træloft og så en en alukraft dampspærre der i det store hele er tæt på fladen, men ikke er tæt ud mod indervæggene og har enkelte revner.
Jeg tænker de enkelte små revner kan klares vha. standard dampspærretape. Men hvad med mellemrummet mellem alukraft og indervægge? Hvad gør man her?

Hernæst kommer så tagpaptaget. Hvis man gik ned og fjernede loftet, så ville man finde sådan nogle alukraft bats (eller hvad de nu hedder) under. De er på ingen måde det mindste tætte, hvorfor vi bl.a. fjernede dem og satte ny dampspærre op da vi renoverede et badeværelse i den del af bygningen. Men i to rum i den del er der stadig de oprindelige lofter og derved stadig de her bats. Nu er spørgsmålet så, om tagpappet er nok dampspærre i sig selv, eller om vi skal gøre noget særligt her for at undgå potentielle problemer med fugt, svamp, råd osv.? 

Hvis det viser sig det ikke kan lade sig gøre at tætne de her to ting tilstrækkeligt, hvad skal man så gøre? Hvilke muligheder har vi, hvis vi ikke ønsker at skifte alle lofter i alle rum?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Produktet jeg bruger til at efterisolere er Rockwoll Value Bats.. Jeg observerede netop lige dette link:

http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivning/arbejdsvejledninger/u/7252/

Her siger de jo decideret: "En gammel alukraft er ikke en tilstrækkelig dampspærre. Eventuelt ny dampspærre skal lægges mellem spærene og hæftes samt tapes til spærføddernes sider således, at den højst går 20-30 mm op på siden af disse."

Er der nogen der kan bekræfte om det reelt er korrekt fremgangsmåde?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Ja - det tyder på alucraft ikke dur. Både du, Rockwoll og en tømrer hos vores trælast har sagt at det dur ikke og skal væk. 
Hvor løsningen med dampspærre mellem spærfødderne er dyrere, så er det dog det vi ender med, da alternativt er at skifte stortset alle lofter i et hus på knap 200 kvm. Det er lige voldsomt nok ;-) 
Men det bliver naturligvis dyrt. Vi har fået at vide det bliver omkring 6 kr. per meter fuge. Hvis du begynder at tælle det op, så bliver det et stort tal :-) Ikke et grotesk stort tal. Men et stort tal for fuge.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Ja, og fuge kombineret med et par klemlister er det mest effektive.
Hej illio,

Jeg er selv i afsluttende fase i et større renoveringsprojekt -mine problemer med mine nytrukne varmerør er beskrevet andet steds i forummet- og jeg har også efterisoleret i stor stil.

For det første: en intakt alukraft er en uovertruffen dampspærre, eftersom metal har en meget høj (uendelig) dampdiffusionsmodstand -meget højere end PE-folie . Selvfølgelig siger dem der har interesse i at sælge nye produkter noget andet... desværre er alukraft skrøbelig ift. plast og er sårbar overfor mekanisk slid, hvorfor PE-folien er at foretrække i nye huse.

Da jeg fik fjernet det gamle isolering fra skråvæggene (jeg har 110cm skunk så der var plads til arbejdet) viste alukraften at være stor set intakt, så jeg tapede alle overlæggene, huller og fugede omkring elbokse og isolerede derefter med 300mm glasuld. På loftet var alukraften ødelagt af fugt fra et tidligere, utæt tag og jeg stod derfor i samme situation som dig -skulle jeg rive alle lofter ned og derefter montere nye dampspærre og lofter eller tætne ovenfra? Efter megen gransken og tænders gnidslen valgte jeg et helt tredje alternativ: ovenpå mine 50-200mm gamle mineraluld (mårene har holdt fester deroppe så det var meget uens) fik jeg blæst min. 200mm papiruld ind.
Papiruld har utroligt gode fugttekniske egenskaber og kan afgive fugten ud i mod tagrummet, hvorimod faren ved de traditionelle isoleringsmaterialer er risikoen for kondens et stykke inde i de nys lagte batts, fordi dugpunktet nu ligger inde i isoleringen. Gennemlæste en del rapporter omkring papiruld inden min skepsis var forsvunden og blev tryg ved produktet -som tømrer kender jeg mineraluld bedst!

Som afsluttende bemærkning: jeg isolerede skråvæggen i en anden del af huset for 2 år siden på samme måde -reparerede omhyggelig alukraften og isolerede med 300mm. I vinters, inden jeg begav mig ud på dette seneste isoleringseventyr, tog jeg mig sammen og masede mig ind i skunken med en fugtmåler for at kontrollere tagkonstruktionen (gammelt fuldtømmer på trempler) og ingen steder var træet fugtet op mere end 13% -dette var som sagt i vinters hvor risikoen for kondens er stor når fugtig, varm rumluft bevæger sig ud igennem konstruktionen...

Håber dette nuancerede debatten!
Annonce
Du kunne også overveje at efterisolere med papiruld. Her er der ikke krav om dampspærre før man - som jeg husker det - kommer over 400 mm.

Rune Michaelsen

Ja, det kan man også, man skal bare huske at have min. 100mm mineral uld i bunden, så man opfylder min. bd30 kravene.
Jeg ville ikke turde undlade en dampspærre - også selvom jeg lovligt kunne. Det ville naturligt også give problemer hvis kravene så senere ændres eller energipriserne stiger eksplosivt, så det pludselig kan betale sig at smide yderligere 200mm oveni. Så får jeg jo et problem hvis jeg har 400mm papiruld og ingen dampspærre.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Ja, og problemet med udsivende varme bliver heller ikke elimineret, og da det er helt op til 30% af varme forbruget der skyldes utætte boliger, har det jo også en væsentlig betydning, af dampspærrer og fuger er tætte.
Hep,

Papiruld har lige fået opgraderet sin brandmodstandsevne og er nu et D-s2,d0 materiale (gammelt Klasse B) -det betyder at der ikke er lovkrav om 100mm mineraluld i bunden. På den anden side er det nu nok en god idé alligevel og ved efterisolering har de fleste jo også mindst 100mm liggende.

Mht. damspærre -hvis du har et tætner loftet og derved minimerer dit konvektionstab er dampspærren ikke nødvendig, da diffusionen af damp ikke forårsager et varmetab og papirulden kan slippe af med fugten. Dit scenarie hvor du beskriver 200mm ekstra papiruld pga en udeladt dampspærre er urealistisk og desuden vil den aldrig blive et lovkrav. Den nuværende tekst i BR10 kap. 4.6.2 lyder:


Bygninger skal sikres mod skadelig akkumulering af kondensfugt som følge af fugttransport fra indeluften.
Bygninger skal desuden sikres mod opsugning af fugt fra undergrunden.


Sikring af 'akkumulering af kondensfugt' er et funktionskrav der kan løses på flere måder -f.eks dampspærre eller meget diffusionsåbne materialer

Jeg håber ikke jeg lyder som en forfærdelig klogeåge, men jeg var i samme situation som dig og har VIRKELIGT læst stolpe op og ned for at sikre mig at jeg foretog et kvalificeret valg. Som tømrer siger jeg dig at det er et HESTE-arbejde at lave ny dampspærre oppefra og du kan ikke være sikker på at den er tæt...

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis