huntonit untertag - overgang ved tagfod.

Hej alle

Jeg søger lidt teknisk support ang undertag. Og specifikt Huntonit undertag.

Jeg er ved at få nyt tag, og håndværkerne har lavet det på en lidt anden måde end jeg havde regnet med - og det på en måde som jeg er lidt bekymret for.

Jeg har set på andre huse, at når man bruger Huntonit, så lægges der banevare over samlingerne ved rygning, grater og tagfod osv. Hvilket derfor var hvad jeg forventede de ville gøre.

Hermed en lang og lidt kringlet beskrivelse af problemet:

Tømrerne på mit hus har trukket nederste plade Huntonit med helt ud til sternen, og da det er et hus med 60 cm udhæng, så har den yderste del af taget naturligt en noget mindre hældning end resten. (se billede)



Til at starte med så det fint ud, som billedet også viser. Fin nedbøjning på pladerne mellem spærene, og nederste plade samtidig helt plan med fodpladen. Men efter nogle dage begyndte den nederste plade hele vejen rundt, at bule op ude ved sternen. Det må vel være fordi at træfiberen arbejder imod de 2 forskellige hældninger, eller hvad?

Tømrerne var ikke så bekymrede for dette, men forsikrede mig om, at når det blev limet til fodblikket og fuglegitter skruet på, så ville det rette sig. Og bevares det har da hjulpet en del, men synes stadig det er problematisk den overgang der bliver mellem den naturlige nedbøjning mellem spærene og den mærkværdige opbøjning der sker foruden.
Igår aftes hvor det regnede rigtig meget dryppede det ud af udhænget et par steder, og eneste forklaring jeg kunne se var, at det vand der løber ned mod tagrenden ganske enkelt møder en bule og løber ind i et pladeoverlæg istedet, og dermed kunne komme under fodblikket og ned i udhænget.

Er dette en acceptabel måde at lægge det undertag ved tagfoden? Eller skal det laves om? Jeg har ikke kunnet finde specifikt den del i Huntonits monteringsvejledning.

Nu er stenene på vej til at blive lagt, så vil jeg gerne høre jeres mening om det før der bliver lukket helt af.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.hhm.dk/6storage/442/27/huntonit_undertag.pdf

Side 3 - Undertag afvandet i tagrende

"Undertagets tilslutning til tagrenden udføres i form af en trædefast, træbaseret
tagfodskonstruktion med tagpap, klæbet til et fodblik, der afsluttes i tagrenden,
eller med en tilsvarende tyndpladeinddækning af zink eller aluminium. Løsningerne
sikrer undertaget længere levetid, fordi træfiberpladerne ligger tilbagetrukket og
beskyttet for vejrliget."

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja, det er jo netop derfor jeg selv brugte banevarer i bunden, det bliver aldrig rigtigt godt med huntonit undertaget helt ned i tagfode.

Nu anbefaler de tagpap, men tidligere anbefalede de selv haloten undertag til randzoner, personligt ville jeg ikke anvende tagpap, men en diffutsionstæt banevare.
Skrevet af Koludabyg på 22 okt 2013 19:08
Ja, det er jo netop derfor jeg selv brugte banevarer i bunden, det bliver aldrig rigtigt godt med huntonit undertaget helt ned i tagfode.

Nu anbefaler de tagpap, men tidligere anbefalede de selv haloten undertag til randzoner, personligt ville jeg ikke anvende tagpap, men en diffutsionstæt banevare.

ok. Men hvad ville du gøre ved denne situation for at ende op med en acceptabel løsning?



Rigeligt med bitylbånd mellem de lodrette samlering i tagfoden som minimum, også fastgørelse af pladerne i bunden, så det sikres de ikke slipper tagfodsblikken, og derved giver mulighed for at vandet kan løbe baglæns ind den vej.
Nu ved jeg ikke så meget om huntonit undertag så kan ikke sige om det er rigtig eller forkert. Men synes helt bestemt at du skal ta kontakt til huntonit. Send et par billeder og spørg om de vil sige ok til det.
Problemet er jo hvis vi siger at tømreren har lavet 10 tage på den måde før dit tag og skal lave 10 tage over de næste par år. Så kommer fejlen til at gå igen. Der er jo ikke lavet byggesjusk synes da det ser fint ud men måske bare en uvidenhed fra tømreren side.
Så få gjort noget ved det for din egen skyld og de 10 næste kunder.
Håber du forstår hvad jeg mener.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis