Sokkel støbeskel over terrandæk? vs pres ude fra?

Hej.

Ved understøbning af sokkel i en kælder, er det store ulemper/kritiske punkter ved at støbeskel mellem ny og gammel sokkel bliver placeret over det nye terrandæk, tænker på om det har betydning med pres ude fra?

Når jeg understøber regner jeg med at smide 2 x 50cm 10mm jern i hvert støbning af 1-1.2m, så jernet går ca. 25cm op i gammel og 25 ned i ny støbning.

og det samme vandret, men er det nok til at modvirke eventuelt tryk ude fra så støbeskel kan være over det nye terrandæk?

Tænker på hvis tryk ude fra vil presse sokkelen ind?

Alternativet er at jeg vil lade det nye terrandæk lige gå 2-3cm over støbeskel, for at modvirke trykket, det medvirker så desværre at jeg kun får sænket kun ca. 20cm i kælderen og havde håber på 30cm.

Derfor mit spørgsmål.

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen meninger eller erfaringer med dette, ved da der er et par stykker herinde som selv har udført opgaven, så de må da vide hvad de har tænkt i den situation?


Be Smart - Not Stupid..

Du behøver ikke at frygte et tryk på sokkelen vil presse den ind, eller bare noget der ligner. Du vil altid få et modhold I det Nye gulv, eventuelt vil du under nyt gulv også etablere isolering eller afretningslag så gulvet danner beskyttelse mod at trykke sokkelen ind I kælderen, måske halvvejs på det Nye fundament.

Jeg har selv udgravet egen kælder understøbt med min 80cm nyt fundament, ingen sprækker/revner eller lignende viser at der er bevægelser I det Nye (eller gamle for den sags skyld).

Har også været med til at udføre en lignende større opgave, hvor der løbende blev undermuret, efterhånden som dre blev gravet ud, der er heller ikke sket den slags skader som du frygter, og det har stået færdigt I over 30 år nu!

Jeg vil anbefale at du burger tiden og krafterne på gravearbejdet, frem for overflødigt armeringsarbejde. Husets vægt I sig selv oven på understøbningen, er også store kræfter I forhold til jordtrykket og medvirker til at modstå dette.

God arbejdslyst, det er et hestearbejde ;-)
Plougmand, Så du vil mene at jeg sagtens kan lade støbeskel være evt. over nyt terrandæk/beton gulv, uden at vil få nogen betydning?

Næste punkt/problem er så den mulige fugtgennemgang, men der regner jeg med dræn og sokkelisolering kan forhindre dette og evt. som andre har nævnt før skære en kile ud og fylde den med noget vandafvisende/stoppende.

Hvad mener du med bruge tiden på gravearbejdet og ikke armeringsarbejde? - Du vil måske mene jeg helt kan undvære armeringen jeg omtaler med 2 stk pr. støbning op i eksiterende/ned i det nye og det samme med den vandrette?

Hvilken stybe støbemix vil du mene der skal bruges? 0-8mm eller 0-16mm?

Selvom jeg nok fortryder det så glæder jeg mig til at komme i gang, men skifter nok mening når de første 5-6 støbninger har fundet sted. :-)

Det gamle sokkel går ca. 25cm under gammel betongulvs overkant, så regner med at sænkegulvet så støbeskel ligger omkring 1cm under overkant ved nyt betongulv, så jeg får 23-24cm ekstra loftshøjde, så vil jeg støbe 10cm beton, gulvvarmeslanger, 300mm isolering, 5cm sand til afretning og så understøbe 30cm længere ned end gulvet skal udgraves til, så regner med der skal understøbes ca. 75-80cm ned under gammel sokkel. og så skal der udgraves 50-60cm i gulvet.

Takker for dit svar.


Be Smart - Not Stupid..

Kan se Aalborgportland at de skriver det er 1:6 Blanding med støbemix , Så må det skulles blandes lidt så det er ligesom tykmælk.

Be Smart - Not Stupid..

Ja ingen problemer i støbeskel over gulvhøjde, en god ide at sikre sammenføjningen bliver tæt, f.eks ved et overlap mellem gammelt og nyt i form af en "kile" .

Jeg mener ikke armering er nødvendigt, har du revner i et oprindelige fundament? Hvis ikke der er sætninger i dt oprindelige ville jeg ikke bruge tid på armering.

Selve betonen vil være lige god/tæt om du bruger 0-8 eller 0-16mm støbemix, konsistensen skal ikke være for flydende, ej heller for bastant noget i retning af en lind kartoffelmos eller deromkring :-) Jeg vil anbefale dig at få fat i en vibrator til betonen (kan købes ny fra en lille tusse) og have en borehammer med forholdsvis bred spademejsel når du skal under den eksisterende sokkel, særligt hvis jorden hos dig er nogenlunde fed/lerholdig som tilfældet var her på Fyn.

Du bør også overveje om der skal et dræn under gulvet, hvis du kommer tæt på grunvandet det ligger fint i afretningen før gulvisoleringen, du kan f.eks bruge vasket grus eller filtergrus til dette.

Er det din plan at lave dræn udvendigt med isolering og fugtsikring?

I givet fald har du flere hundrede timers arbejde foran dig at se frem til, men det er dejligt når det er overstået ;-)
Okay, jamen så vil jeg da lade støbe skel gå en 10cm over færdig gulv så jeg får 5-10cm mere højde.

Armering vil jeg prøve at se hvor nemt det er at bore op i, men uanset hvad så vil jeg smide armering i vandret.

tror jeg vælger 8mm så det er lidt nemmere at få komprimeret og vibreret, jeg prøver at kigge efter en vibrator evt. en brugt.

Jeg er HELDIG!!! Det er 95% rent sand under sokkel og betongulv og enkelte "grus sten" men det er ikke meget! Så det er nemt at grave ud heldigvis. , Så spare jeg også penge på sand til afretning, der kommer en 50m3 til at lægge i indkørselen.

Jeg har overvejet dræn i gulvet men så det er rent sand der ligger burde det ikke være nødvendigt, jeg ved ikke om jeg er heldig at de bare har lagt sand under gulvet og sokkel og så om det rundt om huset er jord, men jeg regner med senere at Isolere og dræne udvendig måske til næste Sommer/efterår.

Jeg regner med at låne en maskine til at dræne og isolere udvendigt, så det burde være lidt mere overkommeligt.

Men ja jeg glæder mig til at komme igang men mest af alt det færdige resultat, jeg vil prøve hvis jeg husker det at lave en billedeserie, som jeg kan lægge op, da jeg syntes at dette forum mangler en "serie" af understøbning og renovering af kælder.(om det bliver til noget må vi så se).

Mange tak for svarene.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis