Elektrode svejning knækker hele tiden!

Hej LDS'ere..

Håber her er en, der ved noget om elektrode svejsning.
Når jeg svejser noget, så går der 1minut, så knækker mine svejsninger, man kan høre de arbejder, og så knækker, og så er der en pæn revne
Jeg oplever aldrig dette, når jeg co2 svejser.

Men meget ofte med elektrode svejsning, hvad hulen gør jeg galt?

Det binder fint i materialerne, det er selve svejsningen der knækker

Håber I har lidt råd


Mvh

Morten

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad svejser du i,  og hvilken tykkelse, og hvilke elektroder, og hvad er strømstyrken.

Husk at elektrodesvejsning er modsvejsning, du retter elektroden ind mod svejsebadet og den færdige svejsning. (ikke som co2, der ofte svejses modsat)

Prøv at læse lidt mere her:
http://www.esab.dk/dk/da/support/upload/KGHRK012.pdf
Det var bare et tyndt beslag og noget 1" vandrør der skulle sammen, eleltroderne er bare fra HN, Jeg har jo tænkt at det nok ikke var så vigtigt igen med alm husbehovs svejsning.. Det hjalp da jeg satte svejseværket (et meget gammelt tungt gult et) op på max power. Men jeg vil da lige teste med den modsvejsning næste gang, det har jeg ikke lige tænkt over faktisk.. Jeg læser lidt på ESAB Tak for svaret.

Mvh

Morten

Hvis materialerne har forskellig tykkelse, skal man ligge mest varme på den tykkeste del, ellers risikere man svejsningen kun binder til det tynde materiale.

Er vandrøret galvaniseret, så slib galvaniseringen væk, det kan forstyrre svejsningen, og så er dampene, fra det galvaniserede særdeles usunde.

Jeg kender ikke elektroderne fra HN, men er det Bøhler, skulle de være ganske udmærkede, til alm. svejsning. Husk de skal opbevares tørt, hvis de har fået fugt er det ikke godt.

Elektrodernes tykkelse skal passe til materialet, du må ikke går under den strømstyrke elektroderne er beregnet til. Så står der 80-120 ampere, må du ikke gå under 80 ampere.

Er der slagge indeslutninger i svejsningen dur det ikke, slaggen skal let kunne bankes af.
når det går galt er de som regel for de der bliver benyttet en forkert elektrode. Jeg tror det beslag du prøver at svejse på, er lavet i rustfri. Er røret galvaniseret så kan zinken også få din svejsning til at revne. Men der fås specielle reparationselektroder der eliminerer gætterier omkring valg af tråd. De kan ses på www.absvejs.dk

MVH. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Det var ikke et rustfrit beslag, det var begge galvaniserede emner, og jeg har ikke problemer med at holde fast i emnerne, her holder svejsningerne fint, det er selve svejsningen der bare knækker over imens den køler ned :/

Hmm det med amperene har jeg ikke undersøgt, det var måske en god idé lige at få styr på
Der er ingen slagger, selve svejsningerne er pæne

Mvh

Morten

Annonce
Hej Juel
Så kunne det tyde på at det er zinken du får med i dit smeltebad der får svejsningen til at revne, men det kan også være elektroden. prøv at slibe galvaniseringen af først.

Der er en tråd der kan svejse det, den er ligeglad med om det er rustent eller galvaniseret den heder AB 1307 du kan også få en tråd der reparerer galvaniseringen der hvor du har ødelagt den den heder AB 189 du kan se dem på
www.absvejs.dk

MVH. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej.
Jeg læser det, som om der er to ting her.
Til de normale svejsninger, får du så skærpet ordentligt, altså en V-formet rende hvor der er plads til svejsematerialet. Ellers bliver det kun en heftning.
Med ting hvor det ene emne er halvt så tykt som det andet, eller større forskel, kan det være svært ikke at brænde hul i det tyndeste.
Jeg synes det kan hjæpe at skære en rende i det tykkeste, måske bare en mm dyb og så støde den tynde del op til og så prøve at holde hovedparten af varmen i renden og lige køre op til det tynde. Men du skal også være meget øvet for at svejse fortløbende på den måde.

mvh

 varmetossen

Ang. galvaniseringen, så ved jeg ikke rigtigt, jeg oplevede det også ja jeg svejsede vejhøvl sidste sommer, men ugen der kunne godt være noget galvaniseret på også.. Hva koster den AB 1307? Fordi sådan en multi elektrode kunne jeg nok godt bruge..

Det var et rør der slå på et baslag, og så måtte jeg jo lave lidt bro op for at få det til at sidde sammen, det skal ikke holde alverden, men blev jo bare irriteret over at jeg endnu en gang oplevede at de bare sprang..

Mvh

Morten

Hej Juel
Når man taler om blødstål så svejser AB 1307 3,2 mm op til stål 52 Den koster 295,00 pr. kg. + moms

Men der er en meget interessant elektrode den heder AB 1303 den svejser alt. kan den ikke svejse det så er der ikke noget der kan. Den bruges til alt fra blødstål, støbestål til hærdet stål. i 3,2 mm koster den 1625,00+ moms pr. kg. eller 66,00 + moms pr. stk.

Mvh. Allan Levisen
Skal du bestille noget kan du skrive tlf. navn og adresse til [email protected]


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hold nu. En almindelig. 5052 elektrode svejser stortset alt, jern. Støbegods undtagen, men det kan knap støbegods elektroder gøre.

Hvordan svejser du? Har du fornuftigt smeltebad og styrke og fartt nok til at holde slagger væk? Svejser du mod eller med?
En anden ting, hvordan spænder du emnet op? For hvis det hele vrider så har keg også oplevet det springer op, inden det koldt.
P. S jeg er ikke fagmand, men derimod landmand. Og jeg har tømt min andel af elektroder, co2 gas og tråd.
Og så kommer bønder jo ud for det meste hvad angår svejsning, også ee ting smeder siger man ikke kan svejse :-)
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis