Elinstallation: Etablering af ny fase trukket fra underbo

Hej LDS

Jeg håber, jeg har postet i det rette forum - ellers beklager jeg

Vi har lige købt en lejlighed på 3. sal og har i den forbindelse besluttet at få installeret en vaskemaskine og en tørretumbler i køkkenet.

En elkyndig har kigget i vores på vores HFI-relæ (Hmm) og konstateret, at vi ikke har "grupper nok", og at en udvidelse med flere grupper kræver, at der bliver ført en yderligere "fase" op i vores lejlighed.

Såfremt en af mine underboer har en yderligere fase, har jeg fået oplyst, at det vil være muligt at trække en ledning gennem kabelkassen, der løber gennem etageadskillelsen, fra den pågældende fase op til min lejlighed på 3. sal, således at der etableres det yderligere antal grupper i min lejlighed.

Mit spørgsmål går på, om min underbo ved at "lægge fase til", at jeg kan udvide eltilførslen til min lejlighed, bliver begrænset i sine fremtidige muligheder for at foretage yderligere elinstallationer i sin lejlighed?

Mvh

Lefthands
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det vil ikke berører din underbo, da forlængelsen trækkes under hans indstalation, forstået på den måde at det er kablet der fører el op til hans tavle der blot forlænges op til din. Det eneste jeg umiddelbart ser som en hindring, er hvis kablet er under diminitioneret op til hans lejlighed ( meget gammel indstalation )
Tak for det hurtige svar

Vil det være let at konstatere om den er underdemissioneret?

Kan det ses ved at åbne hans kabelboks? (Jeg vil bare gerne vide, hvor meget jeg skal genere ham, når jeg kommer på besøg)
Det er absolut ikke Lav-det-selv arbejde, og samtidig vil jeg våge den påstand at du på ingen måde har kompetence til at se om han har en fase mere end dig.

Så få fat i en el-installatør. Han vil højst sandsynligt give dig et uforpligtende tilbud på at udvide din tavle.

Hvor sidder din måler henne idag??
Tak for svaret.

Jeg har absolut ingen kompetence til selv at afgøre hvor mange faser, der er tilsluttet en tavle, men ved mit besøg hos mine underboer ville jeg også have assistance af en elkyndig.

Min elmåler sidder ca. midt i lejligheden (i forhold til plantegning), hvilket vil sige ca. fem meter nede ad gangen fra hoveddøren.

Men vil det være enkelt - og uden besvær/irritation for min underbo - for en fagmand at konstatere om, der findes en ekstra fase og om denne fase i givet fald er underdemissioneret?
Ja det er super enkelt. Men det er bare at få et uforpligtende tilbud fra en installatør på det. Det er en minimal gene og vil næsten tro man kan se det oppe i din lejlighed.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Når du ikke har alle tre faser ved dig, er der nok desværre ret gode chancer for at alle tre faser heller ikke er hos din underbo. Der er sløjfet fra måler til måler op gennem bygningen, så hvorfor skulle man undlade den sidste fase kun hos dig ? Nej det er nok ens hele vejen dernedad.
Selvfølgelig er det bedst at have den sidste fase med, så belastningen bedre kan deles op. Men du kan jo sagtens få din vaskemaskine/tørretumbler til at køre alligevel. Du skal bare ikke have alt til at køre samtidigt.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Skrevet af SilverLine på 20 okt 2013 17:03
Når du ikke har alle tre faser ved dig, er der nok desværre ret gode chancer for at alle tre faser heller ikke er hos din underbo. Der er sløjfet fra måler til måler op gennem bygningen, så hvorfor skulle man undlade den sidste fase kun hos dig ? Nej det er nok ens hele vejen dernedad.
Selvfølgelig er det bedst at have den sidste fase med, så belastningen bedre kan deles op. Men du kan jo sagtens få din vaskemaskine/tørretumbler til at køre alligevel. Du skal bare ikke have alt til at køre samtidigt.

Der er meget almindeligt i ældre ejendomme at der kun er enfaset installation, men en opgang er normalt fordelt på alle tre faser, så der er ret stor sandsynlighed for at underboen har forsyning fra en anden fase.
Tak for alle svarene
Det har jeg godt nok stadig til gode at se. Jeg tror ikke på at der findes ret mange 1 fasede etage ejendomme mere(altså i lejemålets tavle) I alle de boligforeninger jeg kommer i, er der minimum 2 faser. Ikke sjovt hvis folk har komfur, og det skal køres på 1 fase.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis