Runde hjørner i træ

Hvordan får man fremstillet ca. 30 cm lange, cirkel-krumme stykker træ uden at skulle til at bøje træet?

Jeg vil gerne lave en reol, hvor hylderne har runde hjørner. Lidt a la det her: http://www.ide.dk/536/FOUR+vaegreol+saet+m+4+stk/53900112

Det nemmeste er nok at sætte alm. flade stykker træ sammen med nogle runde partier. 

Men hvordan får man nemmest fremstillet de runde partier? Eller kan man ligefrem købe dem færdigtlavede, og i så fald, hvad kalder man dem? De må gerne være helt cirkulære og af samme radius som de lige stykker.

Bruger man en meget stor fræser eller noget i den stil? Jeg har ikke så meget erfaring med arbejde med træ, så det kunne være rigtigt fedt, hvis der er nogen, der har lidt input.

Venlig hilsen
Thomas



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De er lavet af dampbøjet finer og det er den eneste holdbare metode til den slags hylder.
Ja dampbøjet finer er løsningen.
Ellers skal du ud i noget med at lave det af massivt træ der er fingersamlet i 90 grader, og derefter skal det fræses/skæres tyndt og buet.
SE HER.

Men det kræver vist lidt håndelag og godt værktøj 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for svarene.

Har overvejet at bøje træet. Det kan være at det ender med det.

Men en af de reoler jeg har set var dog tydeligvis ikke lavet ved at bøje træ eller finer, det kunne man se på årerne. Det lyder dog rigtigt at man i så fald har brug for noget godt værktøj :-) Er det en båndsav man er ude i eller hvad skal man efterspørge? Hvis hylden altså skal have en vis dybde.

Thomas
Jeg tror du misforstår det med fineren, det er ikke en krydsfiners plade, men tynd finer i mange lag, der limes omkring en plug /form, hvorefter en anden plug / form trykkes omkring fineren.
Som Håndværkeren skriver, så er det mange tynde lag af finer der bliver limet og varmet sammen over en "læst".

Du kan ikke save dig til det resultat i massivt træ, da det ville kræve et kæmpe stykke træ som udgangspunkt og så ville det helt sikkert slå sig hvis du endelig fik det ned i den ønskede tykkelse  

Jeg vil næsten gå så langt som at sige at det ikke er GDS arbejde at lave et sådant projekt. Dertil indgår der for mange special ting for at det kan lykkedes... 

Hvordan vil du samle "ringen" ? 
Hvad skal formen laves af ?
Hvordan vil du lime og dampe træet inden det skal spændes op i formen ?

De reol kasser du viser billeder af, er med garanti lavet af formspændt lamineret træ, lavet i en vacum form, og det er meget specielt værktøj.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan lime nogle lister sammen så de danner en vinkel, & høvle/pudse dem efterfølgende.

I den tykkelse og længde du ønsker.

En lille primitiv tegning:



Om du ønsker at male kan du høvle/pudse/spartle/pudse og male dine hjørner.

Nu har jeg ingen viden om hvad du har af værktøj: Høvle/bænk og andet værktøj til at lave noget sådant.

Og spænde dine finer stykker omkring denne skabelon, så har du den indvendige radius og så skal have noget Mdf. plade kan købes specielt til at bøje ved jeg, med mange parallelle snit som kan bøjes i den ønskede facon til at spænde det op mod din runding. (læg noget plastik mellem når du limer, så det ikke kommer til at hænge i din model.

Du skal bruge noget finer som så limes i lag til du har den ønskede tykkelse på din runding.

Men som før nævnt et større "udstyr til at spænde det op mod den indvendige runding"

Men har du først lave din skabelon kan du lave mange stykke der bliver ens, fabrikker bruger højfrekvens-limning derved hærder limen meget hurtigt, men det er ikke amatør værktøj. 



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ved godt det er et stykke tid siden.. men.. det spørgeren efterlyser, er jo beskrevet på linket han har lagt ved.. hjørner i massiv træ - sider i MDF.. dvs. at @Maskinsnedkers skitse - med lidt justeringer for de indvendige hjørner) - ganske givet vil opfylde det ønskede.. Og ikke sååå svært at lave i hånden..
(at begynde at formspænde det hele, giver jo kun mening, hvis det skal være med synlig finer hele vejen rundt.. og så er det en form for "viklefiner", vi taler om... som man bruger ved mange skibsprojekter.. (men hamrende flot..)
Alternativt kan man jo Vacuumspænde, med lidt gummidug og en lille Vacuumpumpe.. (men det kan være billigere at købe en maskine fra bunden)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Prøv lige at se denne video 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja ham Mathias Canadieren er ikke så tosset, har abb. på ugebrev/mail igennem længre tide, han er stoppet med dette desværre.

Men på sporet igen:

De rundinger er jo ikke så "lange" vist kun ca. 300 mm om tråd-starter laver en/nogle hjørner der er ens skulle det kunne lade sig gøre at lime noget finer' rundt om disse hjørner.

Noget 4 eller 6 mm Mdf der er beregnet til at bøjer (mange parallelle spor) på den ene' flade lim/plastik mellem skabelon & skruetvinger, ja så er der "bare" derudaf.

Om tråd starter ellers stadig er med på den. godt ½ år siden efterhånden.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jo - men Trådstarter kunne jo blot lave nogle "flade hjørner i MDF så.. og lime sammen.. men det er ikke hvad han linker til.. Men Canadieren er da ikke tabt bag en vogn, må jeg sige...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også