luft/luft pumpe.

Hej med jeg. Jeg har netop monteret en brugt varmepumpe herhjemme, som af sælger var nedtaget med hjælp fra kølemontør og derfor var køle midlet stadig i pumpen og skulle derfor bare, i følge sælger var lige til at montere. Det er nu gjort, men jeg synes ikke yder delen starter op, kan det evt skyldes at der ikke er nok kølemiddel på? Når jeg starter pumpen, sker der ikke rigtig noget, men sætter jeg den til at kører rense program blæser det fint (kold luft)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu spørger jeg måske dumt, men har du husker at åbne for ventilerne så kølemidlet kan cirkulere, og er der suget vacum på rørene?


Ja, der skal jo være det rette tryk på sådan anlæg også, ellers kører det slet ikke som det skal, og kan være en dyr affærer, jeg ville få en kølemontør til at tjekke trykket, og evt. efterfylde hvis nødvendig, så du ved det er som det skal være, ellers kører anlægget slet ikke som det skal.
Udedelen skal efterfyldes med kølemiddel , og dernæst skal anlægget tømmes for atmofærisk luft før man åbner for kølemidlet til inderdelen , dette gøres med en vacumpumpe og tager typisk 10/20 min.  så du skal have fat i en kølemotør , og så er om det kan betale sig , kølemidlet er dyrt.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det er ikke altid nødvendigt med mere kølemiddel, men der skal lige suges vacum på rørene. Dels for at se om alt stadig er tæt og for at fjerne alm luft (fugt) fra systemet.


Har du monteret elkablet rigtigt mellem inde og yderdel , husk at den skal jordforbindes , det er et lovkrav............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Vil mene at den er monteret korrekt!;-) har bestilt montør til at suge vakuum og evt efterfylde pumpen. Talte med en anden montør, som mente den bare skulle sættes op og så skulle den virke! Var ikke klar over at der SKULLE suges vakuum:-)
Så blev problemet løst! Der blev suget vakuum og efterfyldt med 100 gram kølevæske og så var der liv:-)
Ja, det var godt nok storartet! Så kan jeg med ro i sjælen forlade matriklen og dets øvrige beboere, heriblandt vores 3 1/2 uger gamle knægt velvidende om at, hvis pillefyret finder på at gå til "pause" så er der en alternativ varmekilde!:-) tak for inputs!;-)
Ja, var også en af årsagerne til varmepumpe her i huset, samt bedre indeklima for den lille.. ( 1 år på det tidspunkt )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis