Skrue afløbsrist fast!

Hej

Jeg bor i en villa fra slut 1960'erne og jeg tror ikke badeværelset er blevet renoveret siden. Risterne på gulvafløbene er ikke skruede fast, og jeg frygter der kan komme rotter ind.
Derfor vil jeg gerne have dem skruet fast.

Jeg ved bare ikke lige hvordan det kan gøres. Kan jeg "bare" bore et hus i risten, og i underliggende beton? Eller hvordan gøres det bedst?

Det skal siges jeg har fået lavet mit afløb da det var en K3 med fri betonkant. Derfor har jeg fået den lavet med "Renotæt"
http://remaljering.dk/sida81.aspx

Håber I kan hjælpe

På forhånd tak
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu ikke der er stor risiko, for at rotterne kommer op fordi din rist ikke er skruet fast. Det er mere gamle udtjente rør, og brønde de kommer ud af. (dog kan de godt æde sig igennem et helt frisk pvc kloakrør)

Men prøv at sætte et billede ind af risten

Ps. hvis det kan berolige dig, er det da vist forekommen, at rotter er kommet op gennem toilettet. Så husk at lukke låget.
Skrevet af je__ns på 19 okt 2013 13:01
Jeg tror nu ikke der er stor risiko, for at rotterne kommer op fordi din rist ikke er skruet fast. Det er mere gamle udtjente rør, og brønde de kommer ud af. (dog kan de godt æde sig igennem et helt frisk pvc kloakrør)

Men prøv at sætte et billede ind af risten

Ps. hvis det kan berolige dig, er det da vist forekommen, at rotter er kommet op gennem toilettet. Så husk at lukke låget.
Her er den
Håber billedet er okay

Vi bor tæt på en skov og en sø, og derfor er jeg bekymret for om der skulle komme rotter ind.

Sidste vinter havde vi en gang besøg af mus. Jeg tror dog jeg har lukket der hvor de kom ind.

Sidder risten ikke ret godt fast?
Ellers kan du måske, sætte et par små selvskærende rustfaste skruer, mellem rist og karm.(eller et par små trækiler)
Det er ikke så godt at bore ned i betongen, så ødelægger du jo membranen, der gerne skulle være der.

Hvis risten er beregnet til at skrue fast, er der gevind i metalrammen.
sådan en rist her.
www.starvvs.dk/shop/blucher-rist-140x140-7861p.html
og denne ramme.
www.starvvs.dk/shop/blucher-loes-ramme-7858p.html
Den sidder ikke super godt fast. Den er lidt svært at sige om den sidder godt fast. Jeg ville tro hvis man trykkede på den nedefra kom man nemt op.

Kan du uddybe de løsninger du snakker om. Jeg forstod det ikke helt :-)
Skrevet af epsi på 19 okt 2013 22:19
Den sidder ikke super godt fast. Den er lidt svært at sige om den sidder godt fast. Jeg ville tro hvis man trykkede på den nedefra kom man nemt op.

Kan du uddybe de løsninger du snakker om. Jeg forstod det ikke helt :-)

Mellemrummet mellem karm og rist, sæt et par skruer, eller kiler i mellemrummet, så du låser karm og rist sammen.
Hvis der er en ombukket kant, så kan du banke den ud fra bagsiden, så risten kommer til at sidde strammere i rammen.
Annonce
Skrevet af je__ns på 19 okt 2013 22:24

Mellemrummet mellem karm og rist, sæt et par skruer, eller kiler i mellemrummet, så du låser karm og rist sammen.
Hvis der er en ombukket kant, så kan du banke den ud fra bagsiden, så risten kommer til at sidde strammere i rammen.
Okay god idé.
Ellers kan jeg vel også sætte noget fugemasse eller lignende mellem?

Ja et par klatter fugemasse, vil være fint.
Giv den nu ikke for meget, så er det besværligt når risten skal renses.
Den der rist er med ombuk og det skal bare bankes lidt ud på bagsiden. Men bare fordi man bor nær en skov er ikke lig med der er rotter, tror nærmere du skal bruge din energi på musene i stedet for.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Okay, så bukker jeg den.
Jeg er bare mere bekymret for rotter. Men naturligvis vil jeg heller ikke have mus. Jeg prøver at lukke alle små huller så godt som muligt, men rotter kan jo komme op af afløb og toiletter.
Det kan mus vel ikke?

Har I nogle gode råd for at sikre sig mod mus?
Skrevet af epsi på 20 okt 2013 12:13
Okay, så bukker jeg den.
Jeg er bare mere bekymret for rotter. Men naturligvis vil jeg heller ikke have mus. Jeg prøver at lukke alle små huller så godt som muligt, men rotter kan jo komme op af afløb og toiletter.
Det kan mus vel ikke?

Har I nogle gode råd for at sikre sig mod mus?


Jeg bor selv ud til marker, og har haft rigtig mange mus.
Så fik vi kat (det dumme kræ , siden har der ikke været mus indendørs
Det er en kat, der er ude om natten...

En rotte skulle kunne komme gennem et hul, på størrelse med en tokrone.
Der findes rottesikring, der kan installeres i dit afløb, men har du ikke haft rotteproblemer, er det nok at skyde over mål.
www.starvvs.dk/shop/rottesikring-614c1.html
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis