varmegenvinding i lille hus

Hej alle LDSér

Jeg går og overvejer om jeg skal investere i varmegenvinding men jeg tænker lidt om det overhovedet er muligt da mit hus ikke er så stort. huset er på 66 m2 hvilket jo er meget småt desuden er der ikke så højt til loftet ca 2,08 m. Huset bliver idag varmet op med brændeovn samt en varmepumpe. Huset er delt op i 3 "sektioner" rummet der ligger længest væk fra varmekilderne er soveværelset hvorved varmen har lidt svært ved at nå ned. dernæst kommer køkken og bad og til sidst stuen hvor brændeovnen samt varmepumpen er placeret. jeg har i sin tid installeret varmeflytning men den velkendte fra xl jeg syntes ikke det fungere ret godt da den for det første larmer samtidig med der er et stort varmetab.Nu er jeg jo jyde og derfor er jeg jo ikke helt villig til at betale fuld pris for noget så jeg har kigget lidt på en fixet vg400 anlæg men er dette anlæg alt for stor til mit hus? og ville det være muligt at benytte de eksisterende rør til et varmegenvindigensanlæg?

Hilsen Henrik
Hej alle LDSér Jeg går og overvejer om jeg skal... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ja. Godaw mand økseskaft.

Undskyld, men det er hvad jeg tænker, når jeg læser om den "varmegenindvinder".

For det første tror jeg ikke på, at den kan genindvinde med 90%.
Dernæst. Hvis man monterer to stykker (som man har betalt 9000 kr for), så har man ganske rigtigt så de kan køre indblæs og udsugning modsat af hinanden. Skal man så sætte den ene i badeværelset? Gør man det, så vil den selvfølgelig starte med at suge fugtig luft og pruttelugte ud, men når blæseren vender, så kommer den fugtige og pruttestinkende luft ud i resten af huset.
Hvis man ikke monterer en i badeværelset, så bliver den dårlige luft derfra ikke fjernet

Jeg ville godt nok hellere bruge nogle få 1000 kr mere og så købe et billigt ventilationsanlæg, der suger fra badeværelset og køkkenet til en modstrømsveksler og blæser den friske opvarmede luft ind i stuen og soveværelset.
Du kan f.eks bruge noget i stil med
http://www.byghjemme.dk/shop/duka-aggregat-type-150493p.html#.UngldvndcYE
eller
http://www.byghjemme.dk/shop/duka-villa-ventilation-150490p.html#.UngmzPndcYE
Jeg kender ikke dette produkt, men det er bare et eksempel på en billig veksler. Sammen med de eksisterende rør kunne det måske med lidt snilde give noget meget fornuftigt. Det er jo, trods alt, små mængder luft der er brug for i et lille hus som dit.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. det er vist dig, der har fået et økseskaft i hovedet, men hvis du ikke orker at sætte dig ind i hvordan det virker, og at det faktisk er godkendt efter den tyske passivhus standard, så er det dit problem, og ikke alle andres.

Produktet virker ganske fortrinligt, og en dansk pendant, til montering ved vinduer ved skift af disse virker såmænd også som det skal. (Søg på Inventilate).

Den løsning du foreslår er helt ude i hampen til så lille et hus.

Og hvad du tror på eller ikke tror på, er da ligegyldigt, når både TÛV , DTU m.f.l i deres testrapporter bekræfter noget ganske andet!


CanAlt
Skrevet af pepsi på 04 nov 2013 23:15
Søger man på deres tyske side, så fremgår det, at det er godkendt til den tyske passivhus standard. Så bliver det ikke meget bedre.

Gider du berette om dine egne erfaringer med systemet?
Det lyder jo meget smart men noget dyrt

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skylder stadig at redegøre for, hvordan du vil undgå at få fugtig luft fra badeværelset til at sprede sig til resten af huset, når der blæses luft ind i badeværelset og suges fra f.eks stuen.

Så kan man selvfølgelig sætte to af de dimser i badeværelset.

Der er en grund til at ventilationsanlæg laves, så der suges fra køkken, bryggers og badeværelser. Nemlig at man suger luft ud fra de mest forurenede rum.

Jeg er desværre ikke i stand til at finde noget der dokumentere virkningsgraden, så kan du ikke komme med et link?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der skal bruges to eneheder. Ingen af dem skal i badeværelset. De synkroniserer selv, så den ene suger ud, mens den anden puster ind. Luftstrømmen skifter automatisk retning hvert 2 - 5 minutter. Du kan sikket finde dokumantation for virkningsgrader, der også. Som sagt så er de godkendt efter den tyske passivhus standard, som mig bekendt er en af de strengeste, og det skulle vel være dokumentation nok for virkningsgrad m.v.?

Al teknisk information findes her:
http://www.inventer.de/downloads/

CanAlt
Skrevet af pepsi på 10 nov 2013 13:03
Der skal bruges to eneheder. Ingen af dem skal i badeværelset.

Som sagt så er de godkendt efter den tyske passivhus standard, som mig bekendt er en af de strengeste, og det skulle vel være dokumentation nok for virkningsgrad m.v.?
Det er jo værdiløst, når der ikke kommer ventilation i badeværelset, da det jo er det rum der er mest fugt i. Men denne fugt får lov at blive derude, eller skal den fjernes ved at åbne døren?

Der skal bruges to enheder á 4500 kr plus en styring til 2500. 11.500 kr. jeg skriver lige: Ellevetusindefemhundrede. Og så er der ingen ventilation i badeværelset. 

Godkendelsen foreligger kun på tysk (hvad jeg kan finde), og det forstår jeg meget lidt af. Jeg kan derfor heller ikke se, hvilken norm den er målt efter. Dette uanset, jeg ville aldrig anbefale nogen at købe  sådanne til deres hus. Måske til garagen, men der er de for dyre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis