Hjælp: VOSS induktionsplader vil ikke altid tænde

Hej 
Først, tak for et fedt forum og til alle jer herinde

Vi er så heldige,  selv at kunne lave vores eget køkken, hvilket har givet os friheden til at vælge noget lidt mere lækkert hårde hvidevarer, så den skulle bare have fuld gas

Som kogeplader faldt vores valg på Voss induktions plader 2x3 stk. med fingertouch og med 2 bordemhætter i mellem dem.
Hver kogeplade deler en 3 faset forsyning 2,5mm2 + 0 nul og jord og de 2 emhætter deler en anden 3 faset 2,5mm2

Alt har virket perfekt det første halve til hele år, men nu er det svært at tænde kogepladerne. nogen gange kan man prøve 10-15 gange uden held - den prøver at starte op, men så snart man kan høre relæet tænde.. slukker den og kommer med en fejl 6. I bogen er det noget med strømforsyningensfejl? 
Da det er separate plader 3 stk.  med 2 blus på hver, er det lidt underligt det er alle tre ? Især når den ene aldrig bliver brugt og det er alle tre på en gang der fejler ?

Nå, men så har jeg prøvet at ombytte faserne, uden held. Prøvet at holder dem slukket uden power i en time osv osv, men intet hjælper. Har også prøvet at undersøge hvad de gøres rent med og det er det rigtige. Har skuffer nede under hver kogeplade og her har jeg fjernet alt det som er lavet i metal (grydeskeer osv) uden held.

Alle gryder og pander er udskiftet til støbejern - uden held, det har dog hjulpet lidt.

I loftet har jeg halogen pære 12 stk. - har også prøvet at slukke lyset når man skal starte op - uden held, altid det samme, at man ikke kan tænde med det samme, men kun efter man har prøvet rigtig mange gange. så snart kogepladerne er startet op virker de perfekt og kan slukke og tænde indtil de så blive kolde, hvor det hele starter forfra.
 
Har undersøgt muligheden for bare at købe tre nye, men 9000,- stk. synes jeg ikke lige jeg har og alle reservedelene skal jeg gange med tre, uden at vide om det er det.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre før...?  jeg ringer til en teknikker og får en regning på bare at skifte al indmaden ud, hvilket jo er nemt nok... hvis man har så mange penge.

Sorry mit lange indlæg... men håber I har lidt forslag ud over "ring til Voss"

rofl

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Simens induktionsplade, der var problemer med, ville ikke tænde eller den slukkede af sig selv, montøren kom ud og skiftede touts panelet, som sidder under plader, så virkede det perfekt igen.
Det var på garantien, men er din garanti udløben, kan du jo prøve at forhøre hvad en rep. vil koste, og det kan jo sagtens være de kender problemet.
Hej je_ns
Ja det kunne godt være touts panelet, det kunne også være den dyre højspænding eller hvad sådan en hedder.
Men alle tre på en gang ? Hvor stor er sandsynligheden for det, men ved godt jeg skal ringe til Voss, men hver gang der kommer teknikkere ind i vores hus, tror de man er drengen med guldbukserne :-)))) + moms ;-)
Hej.

Tog mig lige tid til at læse dit lange første indlæg i gennem. Hvis fejlen kom på alle tre enheder samtidig vil et begavet gæt være at problemet ikke ligger i pladerne men et for stort spændingsfald på elnettet under pladernes opstart. Er det ikke noget sådanne må det være en fabrikationsfejl på pladerne, som fabrikanten burde rette uden beregning da det jo drejer sig om hele tre enheder.

Kunde du ikke lige finde ud af hvad typenummeret er på de Voss'ser. ??? Hvis det er en generel fejl vil jeg anse det for sansynligt at der også  er andre der har omtalt problemet på internettet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter
Ja, jeg er ikke så god til at fatte mig i korthed, men du skal bare se når jeg "bil-dimse-Snakker" :-)
- og tak for dit indlæg.

Men produkter er: DIK 2230-AL og jeg mener jeg har Google´t det flere gange uden held.
Nu har jeg bestilt Voss service tekniker (1000,- pr. halve time), men så får jeg vel en forklaring.
Kan se jeg kan få masser af løse reservedele - både hos Voss , men også på Ebay så mon ikke der snart findes en løsning.
Håber bare ikke teknikeren siger 3 stk. nye højfrekvens-fætter til 5000,- stk. ;-/ for så skal fruen lave mad over brændeovnen :-))))
Rofl
Ja ok. Så gider jeg ikke prøve at søge.

Men går det helt galt, må fruen godt låne mit gamle driftssikre gaskomfyr med hele fire blus + ovn. Vi kan jo ikke have du skal gå hen og sulte.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Nå, gad godt Google alligevel.  Jævnfør: www.voss.dk/Support/Vejledninger/ findes dine plader tilsyneladende ikke.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 19 okt 2013 19:12
Ja ok. Så gider jeg ikke prøve at søge.

Men går det helt galt, må fruen godt låne mit gamle driftssikre gaskomfyr med hele fire blus + ovn. Vi kan jo ikke have du skal gå hen og sulte.
Gas var i øvrigt det vi først bestilte - og fik hjem - da jeg så læste brugsvejledningen må gas og emhætte ikke placeres ved siden af hinanden  - og det til trods for at på deres hjemmeside - på side 1 med stort billede - var en som havde vundet 100.000 i en konkurrence hvor netop det var gjort   Efter jeg gjorde dem opmærksom på det, byttede de mine gas fætter lige over med de induktions fætter vi har nu, hvilket jeg synes er super god service, når man opdager en fejl også retter den uden beregning fra kunden
Men det er en anden sag.... 

Når det er alle 3 enheder der fejler samtidig, kan jeg ikke lade være med at spekulere i en for svag strømforsyning, som jo er fælles.
Har du målt, om der er et for stort spændingsfald, måske du i virkeligheden kun har 200V i stedet for 230V

Med venlig hilsen
ktm

 

Det siger min kone også hele tiden til mig - det er strømmen og ikke panelerne. :-)
Har ikke målt, men det kan være jeg skal gøre det. Det eneste jeg har prøvet er at bytte om på faserne, dog ikke nul, da det jo er samme. Det var da jeg troede det kun var de panel som blev brugt mest og ikke de andre 2. Men i morgen må jeg lige prøve at måle det hele igennem også skrive lidt tal ind her.
Tak for input
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis