Vacuum

Jeg læste lige en artikel om vakuum og studsede lidt over, at man åbenbart ikke kan komme under -1 bar.
Hvad sker der så, hvis man har en cylinder med flad bund og et absolut tætsluttende stempel med helt flad top, der er presset helt sammen, og trækker stemplet delvist ud af cylinderen og længere end niveauet -1 bar, som er = intet tryk???

Med venlig hilsen
ktm

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Vakuum er tilfældigvis noget jeg ved lidt om.

Vi tager det lige fra starten.

"Man" er i videnskabskredse blevet enige om, at gennemsnitsbarometerstanden ved havoverfladen er 1,01325 bar. På dage med lavtryk og møgvejr er der måske kun 0,97 bar og i klart vejr måske 1,03bar

Barometerstanden er det "0" du regner fra, når du siger "man kan ikke komme under -1 bar".
Forskellen mellem de to måder at opgive det på er referencepunktet: Barometeret har sit nulpunkt ved 0 bar, og din vakuummåler har sit nulpunkt ved dagens barometerstand.
Som du er på sporet af, er der forskel på, hvor langt "ned man kan komme", det er afhængig af barometerstanden og hvor god din pumpe er.

Teoretisk vil dit eksempel med det perfekte stempel i en perfekt cylinder, med den perfekt pasning lave 0 bar på barometeret, i praksis er det lidt sværere. Vi er ude i noget med afgasning og metallers damptryk...
Læs videre om diffusionspumper og varm-katode vakuummålere og turbomolekylære pumper og pirani sensorer.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
AHA!
Så skal jeg nok ikke stille ? ved påstanden!
Et eller andet i mig kan måske godt forstå det, men på den anden side set, hvis man øger volumen, ved at trække stemplet længere ud i cylinderen, burde man i min teori komme under 0, men det er nok lidt i stil med at begribe, hvad der er udenfor universet!

Jeg kan godt se, at det materiel der er tale om, siger noget om, at det er ikke "bare lige"!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal tænke på en anden måde.
Det drejer sig om omgivelsestrykket. Vacuum betyder egentlig bare mangel på tryk.

Hvis du er ude i verdensrummet kan du ikke lave et vacuum, for et tryk kan ikke komme under 0 og inden i din cylinder er nul tryk og omkring din cylinder er nul tryk, dvs. ingen forskel.

Her på jorden kan du lave et vacuum, men det betyder egentlig bare forskellen mellem nul tryk og omgivelsestrykket i atmostfæren som er ca. 1 bar.

Hvis nu atmosfæren havde et tryk på 2 bar, så ville du kunne lave et vacuum på "-2 bar".

Hilsen,

Bent.
Man kan også illustrere det med et andet eksempel:

Hvis jeg har en trykflaske på 10 liter, og der er det samme tryk indeni som i den omkringliggende atmosfære, så vil manometret vise 0,0 bars tryk. Men, der er jo 10 liter luft i flasken!
Pumper vi nu 20 liter luft yderligere ind i flasken, så vil trykket stige til 2,0 bar på manometret. Flasken indeholder nu 20+10 liter = 30 liter.
Grunden til det er, som Christian V skriver, at man normalt ikke tegner atmosfæretrykket med. Arbejder vi med kompressorer er det aflæste tryk jo udtryk for den mængde luft der kan hentes fra kompressoren, og er det iltflasker, så er trykket så stort, at atmosfæretrykket ikke betyder noget.
Hvis man skal være meget specifik, så taler man om to slags tryk.
P(g) betyder "gauged" (aflæst/målt) og er det man får fra et almindeligt manometer.
P(A) betyder "absolut" og er det man får, når man lægger barometerstanden til det tryk man aflæser på manometret.

Som sagt er det uden praktisk betydning i hverdagens gøremål, men når man arbejder med gasser eller tryksystemer, så spiller det en rolle.
Et sted du sikkert er stødt på det er, når man sætter en bil på dynamometer for at måle hestekræfter. Så aflæser man barometeret (og termometer) og korrigerer motorydelsen til standard lufttrykket (og standard temperatur). En forbrændingsmotor yder mere i højtryks- end lavtryksvejr (ved samme temperatur) fordi den får flere kg luft ind, når der er høj barometerstand.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så vil jeg stille mig tilfreds, når jeg evakuerer eller suger vakuum, og mit manometer til AC anlæg ikke vil under -08 stykker. Det har jeg altid været lidt forbitret over.
Aktuelt var det en diskussion om, hvor meget vakuum man kan opnå ifm en vakuumforstærker i en bil.
Det vil altså være en kamp mod vejrmøller, at komme ned under -1!
Tak for indførsel i den højere teori!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Tænk så meget viden der er tilstede på dette site... tak for de vise ord, så lærte jeg også noget nyt idag.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er jo netop også det, der er så herligt ved at følge med her, Henrik.
Der går sjældent en dag, hvor der ikke forekommer noget, som man kan lære lidt eller meget af.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Her inde.

I lyder som de eksperter jeg har brug for noget professionelt rådgivning fra.
Jeg er i fuld gang med at opstarte en, mindre produktions virksomhed, og for at gøre en lang historie kort, så har jeg udviklet et hårfjerningsprodukt, lavet af sukker og vand. Jeg har altid bare lavet det i en gryde på mit eget komfur, men som i sikkert ved kan det ikke lade sig gøre at nedkoge større mængder sukker i en alm. gryde uden at det bliver sort.
Derfor har jeg nu købt en vacuum koger, hvor jeg skulle kunne nedkoge ved lav temperatur, så sukkeret ikke bliver sort, men jeg kan ikke få vand ud af den som jeg gerne vil, så jeg kan nedkoge mit produkt.
Det fungerer nogenlunde hvis jeg koger ved 100 grader men når jeg kommer ned på de ca. 60 grader som det helst skulle, så sker der ingenting...

Kan i på nogen måde hjælpe mig, evt. se om der er noget jeg mangler på mit nye udstyr eller lign.?
Jeg vil hellere end gerne sende et billede af mit nye produktions udstyr hvis i lige skriver jeres mail eller skriv til mig på:
[email protected]

Jeg er virkelig presset da jeg efterhånden har en ret stor kundegruppe, og jeg får svært ved at kunne producere til dem hvis ikke jeg finder en løsning på problemet...

Vivi Henningsen

Hej Vivi.

Velkommen på LDS.
Det vil give meget mere respons, hvis du starter en ny tråd om emnet.

Overordnet kan det siges, at en væskes kogepunkt er den temperatur, hvor dens damptryk er 1013 mb (Millibar), som er standardatmosfærens tryk. For vand er kogepunktet 100ºC.
Ændrer vi ved trykket, så ændres den temperatur, hvor væsken koger (bemærk, at dette ikke er kogepunktet).
På http://da.wikipedia.org/wiki/Vands_damptryk   kan du se en graf, der illustrere det.

Når din væste holder op med at koge ved 60ºC er der fordi din vacuumpumpe ikke kan suge længere ned end de ca 200 mb, som er vandets damptryk ved den temperatur. Det svarer til ca 80% vacuum, og du skal ikke regne med at kunne komme længere ned.

Har du evt et link til dit udstyr, så vi kan læse nogle specifikationer?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.

Først og fremmest tak for at du vil tage dig tid til at hjælpe mig

Jeg har startet en ny tråd her inde hvor jeg også har indsat et billede af mit koge system.

Se her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/192842

Læs lige teksten igen, jeg har tilføjet lidt ekstra...

Vivi Henningsen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis