Asbestholdige tagplader.

Skal have skiftet nogle dårlige tagplader i sommerhuset - og var så lige inde på DBA for at søge efter nogle, nye naturligvis. Jeg fandt dem jeg skulle bruge, der var en, der havde et antal i overskud, som jeg købte.

Så så jeg at der er flere, der annoncerer med " tagplader - med asbest sælges "

Jeg ved det er ulovligt at genanvende dem - så troede egentligt også at det var ulovligt at sælge dem ?

Et par link til AT :
 
http://arbejdstilsynet.dk/da/arbejdsmiljoemner/kemi-og-stov/asbest/saadan-haandteres-asbest/arbejde-med-asbest/genbrug-af-asbestholdige-byggematerialer.aspx

http://arbejdstilsynet.dk/da/regler...sbest.aspx

Synes faktisk det står ret tydeligt hvad man må og ikke må.

Derfor støder det min miljøtankegang når der bare annonceres " de gode gamle tagplader med asbest til salg "

Hvad mener I ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at du skulle anmelde anonsøren for ulovlige anoncer, det skulle der være mulighed for at gøre anonymt over for anonsøren på DBA. Den slags menesker skulle hejses op i klunkerne og fires ned i små ryk  efter morsealfabetet, og de må selv vælge hvad der skal stå !
Skrevet af Håndværkeren på 16 okt 2013 20:29
Jeg mener at du skulle anmelde anonsøren for ulovlige anoncer, det skulle der være mulighed for at gøre anonymt over for anonsøren på DBA. Den slags menesker skulle hejses op i klunkerne og fires ned i små ryk  efter morsealfabetet, og de må selv vælge hvad der skal stå !

Hvorfor denne "klunkerejsning"? Er din sti virkelig så ren?
Skrevet af Koludabyg på 16 okt 2013 20:52
Enig med håndværkeren her, man burde anmelde disse annoncer, det er jo ikke uden grund de ikke skal lægges op igen.

"Man skal ikke kaste med sten, når man bor i glashus."
Det har altid været min kæphest at holde min sti så ren som mulig, jeg er ikke fejlfri men jeg vil ikke være den der foreslår at andre skal begå ulovligheder. Og det generer mig overhovedet ikke at knalde min Nabo for spritkørsel, og han ved det.
Annonce
Skrevet af Sluppermand den ældre på 19 okt 2013 00:05

"Man skal ikke kaste med sten, når man bor i glashus."

Jeg har aldrig genmonteret nedtagne asbest plader i min tid som tømrersvend, og kommer heller ikke til det.

Syntes ligeledes af tag på tag løsningen, er at sende problemet / regningen videre til  næsten generation, hvilket jeg så mener er lige så stort problem, som den den genanvender disse gamle asbestholdige tagplader.
Skrevet af Koludabyg på 19 okt 2013 09:30

Jeg har aldrig genmonteret nedtagne asbest plader i min tid som tømrersvend, og kommer heller ikke til det.

Syntes ligeledes af tag på tag løsningen, er at sende problemet / regningen videre til  næsten generation, hvilket jeg så mener er lige så stort problem, som den den genanvender disse gamle asbestholdige tagplader.
Det kunne jeg heller ikke forestille mig - med det kendskab jeg har til dig fra disse sider


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis man nu har et gammelt tag af asbest hvor der skal skiftes et par plader. Så hellere bruge en gammel plade der ligner end en ny plade midt i et gammelt tag(synes jeg nu ikke man behøver at få dårlig samvittighed over). Synes det er fint man har den mulighed. Man ja det var da bedst at asbest plader blev afskaffet på forsvarligvis.
Skrevet af primo-ct på 19 okt 2013 16:25
Hvis man nu har et gammelt tag af asbest hvor der skal skiftes et par plader. Så hellere bruge en gammel plade der ligner end en ny plade midt i et gammelt tag(synes jeg nu ikke man behøver at få dårlig samvittighed over). Synes det er fint man har den mulighed. Man ja det var da bedst at asbest plader blev afskaffet på forsvarligvis.

Måske - men reglerne er ret skrappe på det punkt.

Og der er blevet fremstillet plader uden asbest siden midtfirserne så mon ikke der kan skaffes en gammel plade uden asbest

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Håndværkeren på 19 okt 2013 01:14
Det har altid været min kæphest at holde min sti så ren som mulig, jeg er ikke fejlfri men jeg vil ikke være den der foreslår at andre skal begå ulovligheder. Og det generer mig overhovedet ikke at knalde min Nabo for spritkørsel, og han ved det.

Jamen jeg spørger igen: Hvorfor denne "klunkehængning"? Der findes tusindvis af hustage med asbestplader derude, de bliver langsomt men sikkert udryddet, så hvorfor hidse sig sådan op over et par annoncer; det gør rent faktisk overhovedet ingen forskel på den verden du lever i og den luft du indånder. Selv om pladerne fra annoncerne blev solgt og monteret gjorde det ingen forskel.
Hvis det er dét, der bekymrer dig, er der tusindvis af andre ting du kunne tage fat på. Hér skyder du gråspurve med kanoner.  .  .

Der er på intet tidspunkt nogen der har nævnt noget som helst om, at du skulle foreslå andre at begå ulovligheder, så hvordan det kommer ind i billedet har jeg noget svært ved at se.

At du vil melde din nabo for spritkørsel, er da prisværdigt; betyder det at du har anmeldt personen bag annoncerne med eternitpladerne??
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis