Redde vantskruer der går stramt.

Jeg har et par vantskruer der går stramt.

Nogen der ved om de kan reddes.. Virker ikke som om olie er nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske de har været overbelastet og bør skiftes. Ellers er det enkleste er vel at skære gevindene op med snittap og bakke.

Finnband
Hej Kender selv problemet og det med at skære gevindet op er selvfølgelig rigtigt problemet er bare at bakke & tap til venstre gevind koster stort set det samme som nye vantskruer fra feks Biltema!! Generelt skal man passe på rustfri gevind med smøring ellers bliver de let "revet"

Dyrman
Problemet har været der siden vi købte båden.. og uanset hvor meget olie jeg giver dem, bliver det værre og værre.

Jeg troede bare ikke man kan lave et nyt gevind..

Min genbo er smed og arbejder i rustfri, så måske han har snittappe på arbejde.. koster ikke noget at spørge.

Takker for input..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nå genboen har ikke links gevind.
Og jeg kan ikke finde dem i Biltema.dk

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Er de Rustfri? Uanset hvad så skal du give dem (meget) fedt og ikke olie (Olie bliver skyllet væk) dog skal det være fedt der ikke angriber metal, jeg bruger stævnrørsfedt.

Hvis de er ødelagt i gevindet er der MEGET billige a4 rustfri vantskruer hos birger A Handel:
http://www.birgerahandel.dk/group.asp?group=718

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Ja - de er rustfri.

Der er jo noget med om de er smedet eller støbt.. Jeg kender ikke kvaliteten hos Birger..
Biltema har også vantskruer, men igen. Hvilke kvalitet er det?

En havareret mast koster som ny det samme som en brugt Maxi 77.

Jeg må lige op på loftet og hente de vantskruer. Tror de er for små, dem fra Birger.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Om de er støbt el. Hvad ved jeg ik. Men det er super kvalitet i modsætning til dem fra biltema de største han har er 10 mm. Og hellig lange (22 cm. Til ?) Hvordan ka de næsten være for små?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Grom. Du kan måske redde dem ved at påføre en smule fin ventilslibepasta og så skrue lidt, det fjerner grater mm. men det tager tid. Pas på hvis du bruger boremaskine til formålet, det bliver hurtigt for varmt.

Rens omhyggeligt bagefter, og smør med noget godt bærende fedt.
Formålet med denne procedure er at smågrater slibes væk, og der dannes ikke nye, som en gevindopskæring måske ville danne.

Næste gang, hvis det sker, vil jeg nok prøve kobberfedt, hvor kobberet bliver efter olien fordamper, eller finde en rigtig god kædespray, som hænge godt fast, og ikke fordamper, eller hvis nogen kender noget bedre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Vedr. Biltema eller Birger vil jeg ikke være bange for kvaliteten af deres vantskruer. Jeg har aldrig hørt om at vanskruer skulle være skyld i haveri, med mindre de er monteret forkert og så kan alt gå itu! Eller selvfølgelig hvis de er direkte underdimensionerede! Og forsikringsmæssigt vil det heller ikke give problemer, når delene er købt i en "anerkendt" butik. A2 eller A4 eller for den sags skyld galvaniseret stål har ikke umiddelbart betydning for den "øjeblikkelige" kvalitet det handler mere om levetid.

Dyrman
Hej

Jeg bruger et produkt, på mine vantskruer, der hedder Never Size, det virker perfekt. Det svarer nogenlunde til kobberfedt. Har brugt det i alle de år hvor jeg har arbejdet med kedel og kraftværksanlæg. På højtrykskedler må man ikke bruge kobberfedt da der er risiko for galvanisk tæring, hvilket jeg også kan forestille mig at der vil være på vantskruer eller andet der kommer i forbindelse med saltvand.Never Size er en aluminiumsbaseret pasta.

MVH Finn
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis