vandtank i brændeovn

Hej
Jeg har en af de her varde brændeovne.
Den hedder aura 1.

Er der nogen derved om man kan bygge en vandtank ind i denne model?
Eller skal man have en ny brændeovn med det indbygget på forhånd?

Jeg kunne gond tænke mig at koble en radiator i et rum ved siden af på den da der ikke rigtig er mulighed for at trække rør fra central varmen der ind.

På forhånd tak
Snedker Søren

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan ikke bygges ind i en vardeovn, har selv en sådan og det er den ikke beregnet på.
Men du skal nok ud og investere i en ovn med en vandgris til det formål, eller du kan lave et system med 15 mm. kobber rør omkring røgrøret. Forudsætter at dit røgrør går lodret op så der er plads til at lægge en 30 cm. bred spiral omkring røret, der skal så også være en expantions beholder på loftet og en pumpe til at pumpe vandet rundt med.
Spørgsmålet er så om det aligevel ikke vil være billigere at trække den eksisterende varme streng til det værelse.
Har også stor godkendt brændeovn med vand og gulvarmevæksler og vil ikke anbefale det til andre, da det er lidt omstændig.. Bruger selvfølgelig lidt mere brænde, og med rør, termo stater og godkendelser løber det hurtigt op og for de penge kan man meget hurtigt finde noget andet alternativt, da udviklingen i dag er rigtig langt fremme på noget andet.
Bliver det ikke lavet rigtigt, kan det også være temmeligt livsfarligt, hvis vandet går i kog, hvorfor der så skal være en kæmpe beholder ved siden af, som ikke må få frost osv osv det er ikke bare lige.....
Men spørg bare ind til det hvis du vil vide mere om de små detaljer, som jeg har brugt rigtig lang tid på at finde ud a ;-))
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis