Er der en landmand til stede part 2.

Inspireret af Håndværkerens tråd kom jeg til at tænke på sprøjtning.
De sidste 3 år har den mark jeg bor op til, været sået til med majs. Nu er disse planter selvfølgelig sået i de rækker der skal til, men det undrer mig der bliver sprøjtet en enkelt gang, og så kommer der ingen, jeg gentager: INGEN ukrudt overhovedet, ikke så meget som et lille græsstrå kikker op i mellem de ellers rimeligt brede rækker.

Når jeg tænker på min have, hvor der vælter græs, mælkebøtter og brændenælder op, når man lige vender ryggen til et øjeblik, kan det jo undre....
Hvordan ved giften at den ikke skal tage livet af majsen  men alt andet der måtte komme flyvende fra oven ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan jeg så svare på, i dag er det gift som landmanden bruger, så specifikt at det eks. kun tillader majs i den mark. Det er den der Gen teknologi du ved
Jeg kan se når min gård ejer lave sædskifte hvert tredie år fra korn til raps (som jo også er en slags korn) Så sprøjter han også mod alt andet, han køre nu flere gange med så er det gødning da han ikke bruger Gylle.
Jeg har selv noget gift der tillader græs af bestemte typer, men som slår alt andet i hjel ( kun landmænd kan købe det )
Majs sprøjtes ofte med en split behandling. Især ved højt ukrudts pres. En split behandling er en behandling delt ud in2,så man bruger samme mængde sprøjte væske.

Fordelen ved majs sprøjtning, er at majs er en 'familie' for sig selv. Korn er svære at behandle mod græs, da det er samme familie.
Derfor skal han kun ud 1 eller 2 gange. Den sidste sprøjten kan være mod svamp. Især på mere fugtige jorde, og varme år.
Evt. Kan han køre en gang mere med gødning, hvis ikke han har placeret den fulde mængde gødning i gylle og ved såning
Og så er majs generelt meget konkurrencedygtige, når de lukker rækkerne veed vækststadie 30-40
Jeg kan forstå at det må være noget effektivt sprøjtemiddel, men at det ligefrem kan se forskel på de forskellige kimplanter er skisme imponerende

Når majsen er nået en vis størrelse/højde, kan jeg forstå at den skygger for ukrudtet, men omvendt så kan der dukke en brændenælde op i en af mine buske, ja sågar op af mit skur hvor der gror en meget voldsom efeu kan der lige pludselig komme en mælkebøtte

At vi almindelige folk ikke kan købe et sådant sprøjtemiddel, lyder til at være rigtigt fornuftigt, og det handler vel om at landmanden dyrker en monokultur så alt andet end afgrøden er uønsket, så derfor kan de designe giften til lige DET formål...

Så kan man så undre sig over at haveejere kan købe Round-up, der slår alt ihjel det kommer i berøring med... gad vide hvor mange hække, græsplæner, buske og blomster Round-up har på samvittigheden, hvor det ikke var det tiltænkte resultat, bare fordi fatter er gået amok med sprøjten    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Selv Round-up er der stor forskel på, det som have ejeren kan købe er så fortyndet at der ikke skal fortyndes ret meget før virkningen er begrænset. Det landmanden køber er væsentligt stærkere der er blandnings forholdet 1 : 2000 og så er det stadig noget mere efektivt.
Jeg har prøvet at købe den almindelige Roun-up den er tynd som vand, så har jeg prøvet at købe ved landmanden, det er nærmest som sirup !
Annonce
Skrevet af PinkHenrik på 15 okt 2013 08:08
Jeg kan forstå at det må være noget effektivt sprøjtemiddel, men at det ligefrem kan se forskel på de forskellige kimplanter er skisme imponerende
     
Planterne er utrolige og imponerende i deres evne til at sortere  i næringen. Tænk bare på, hvis du sætter tre forskellige planter, lad os side en ærteplante, en tomat og en gulerod, i den samme jord. Det er den samme næring de har adgang til, men de frasortere det de ikke har brug for, og det de optager bruger de på forskellig måde. Det bliver tre vidt forskellige planter der kommer ud af det.

Det er lidt det man udnytter i plantegifte. Nogle planter optager ikke sprøjtegiften mens andre gør. Og af de der optager sprøjtegiften er der nogle der reagere på den (og dør) mens andre ikke gør.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det var en god forklaring, der gav mening, chr. 

Takker for god debat/svar.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Håndværkeren på 15 okt 2013 09:57
  Det landmanden køber er væsentligt stærkere der er blandnings forholdet 1 : 2000 og så er det stadig noget mere efektivt.
Jeg har prøvet at købe den almindelige Roun-up den er tynd som vand, så har jeg prøvet at købe ved landmanden, det er nærmest som sirup !

Det er korrekt.

For maaaaaaange år siden købte jeg sådan en liter af en landmand - for samme pris som 1 liter af det fortyndede kostede ved plantecentrene.

Jeg mener nu han sagde 1 : 400 - det blandingsforhold har jeg brugt.

Det er ikke politisk korrekt at anvende Round-up mere - så jeg bruger det kun lige i indkørslen og fortovskanten - hvor ukrudtet ikke er til at pille op mellem stenene. Og hvis der kommer tidsler i græsplænen pensler jeg bladene med det.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er muligvis ikke politisk korekt, men landmændene bruger det stadig som vækst stopper ca. tre uger før høst. De gør det for at forhindre planter af anden art i at være grønne og fugtige når halmen skal presses i baller, sådan en gang grønt i halmen kan ødelægger en balle totalt ved rådenskab.
"min" landmand får presset bicballer som han sælger til vores varmeværk i Sønderborg.
Og round up tvangs modner kornet, kan være godt i våde år. I år har det vist ikke meget nødvendigt ret mange steder..
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis