Ventil til radiator

Hej.

Jeg har for nyligt købet et hus af ældre dato.
Når varmen tændes i radiatorerne og i gulvvarmen på badeværelset, begynder rørene til banke. Jeg har kunne læse herinde at det ofte har noget at gøre med, at vandet løber den forkerte vej.
Men hvordan retter jeg det? En ny ventil? Termostat? Hvor skal den nye ventil sættes henne? (Ja dumt spørgsmål, men kan ikke umildbart se hvor der sidder en ventil, udover ved termostaten ved tilløbet til radiatorerne)

Derudover har jge et andet spørgsmål...
Jeg har haft pillet en radiator af inde på et af værelserne. Efter at have monteret den igen og luftet den ud, bliver radiatoren ikke varm. Selvom jeg skruer helæt op for termostaten, bliver radiatoren kun "lunken" i toppen. Nogle der kender løsningen på dette problem?


På forhånbd mange tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Det kan være luft, der både får det til at banke, og at din radiator ikke rigtig bliver varm.
Det kan være rigtig drilsk, at få alt luften ud.
Hvordan med din cirkulationspumpe, måske er den med flere trin, så der kan skrues op.

mvh jens
Måske har stiften sat sig fast.

For at løse problemet er det nødvendigt at skille termostat og ventil ad. Når termostaten er fjernet fra ventilen, presses stiften, der stikker frem fra ventilen, forsigtigt ned (ryk aldrig i stiften!). Stiften skal kunne skubbes 2-3 mm, ellers sidder den fast. For at løsne stiften kan du skiftevis banke ventilen forsigtigt på siden og skubbe stiften forsigtigt ned, indtil den igen bevæger sig frit. Når stiften er løsnet, påmonteres termostaten igen.

Skrevet af Mads-Nielsen på 14 okt 2013 10:55
Hej.

Jeg har for nyligt købet et hus af ældre dato.
Når varmen tændes i radiatorerne og i gulvvarmen på badeværelset, begynder rørene til banke. Jeg har kunne læse herinde at det ofte har noget at gøre med, at vandet løber den forkerte vej.
Men hvordan retter jeg det? En ny ventil? Termostat? Hvor skal den nye ventil sættes henne? (Ja dumt spørgsmål, men kan ikke umildbart se hvor der sidder en ventil, udover ved termostaten ved tilløbet til radiatorerne)
Nu er det jo svært og se hvordan din gulvvarme er skruet sammen, derfor nogle spørgsmål før.

Kører gulvvarmen under egen pumpe ?
Banker det også i rørene, når der er lukket for gulvvarmen og radiatorene står åbne ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har prøvet at "ordne" stiften. Den gider fint frem og tilbage. Det har den hele tiden gjort. Så det er nok ikke der problemet er.
Mht gulvvarmen, så er det koblet op, sammen med alle de andre. Så det er ikke koblet op på egen pumpe (Desværre)
Jeg har endnu ikke prøvet at lukke for gulvvarmen og åbne for de andre. Men første bud er at ja, så banker det stadig.
Annonce
Skrevet af Mads-Nielsen på 15 okt 2013 10:31  
Mht gulvvarmen, så er det koblet op, sammen med alle de andre. Så det er ikke koblet op på egen pumpe (Desværre)  

Jeg har endnu ikke prøvet at lukke for gulvvarmen og åbne for de andre. Men første bud er at ja, så banker det stadig.
Ja ok. Overså det er et ældre hus, det er vel ikke sådan at noget af det er koblet som et enstrenget anlæg ??  Hvornår er det bygget ??

Første bud kan jeg så bare ikke bruge til noget som helst hvis ..........


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så er det testet
Når jeg lukker for gulvvarmen, så banker radiatorerne stadig.

Det er fra 1966
Ja ok Mads. Så er det højst sansynligt et tostrengsanlæg, forudsat bygherren ikke har forlangt andet.

Højst sansynligt er det luft der driller dig når anlæget har kørt før du pillede radiatoren ned.

Du får lige den bedste fremgangsmåde at lufte drilske anlæg ud:

1. Fyld det korrekte tryk på anlæget hvis det er med lukket expangtion, eller fyld det op så vandet løber ud af overløbet hvis expangtionen er åben. Husk før du sætter slangen på påfyldningsstudsent på anlæget, at slangen er fyldt HELT op med vand, så du ikke tilføre yderligere unødvendig luft ! 

2. Lad pumpen køre på højeste trin i et døgns tid med alle radiotorventiler åbent så meget at de burde blive varme. Dette gælder også VVB og gulvvarme.

3. Når døgnet er gået slukkes pumpen og ALLE udluftningsskruer lindes en efter en. DER SKAL KOMME ENTEN LUFT ELLER VAND UD. Hvis ikke, er der et hul i usluftningsskruen der skal stilles op med en papirclips eller tyndt stykke ståltråd. Husk også at linde de udluftningsskruer, der eventuelt sidder på rørene! Efter endt udluftning efterfyldes anlæget igen.

4. Pumpen tændes og både varme og roen burde brede sig i det lille hjem.

Hvis ikke punkt fire kan opfyldes begynder man ved punkt to. Hvis ikke lykkes at få anlæget til at køre korrekt efter en uges tid er der noget helt rivende galt og det vil nok kræve en nærmere beskrivelse af anlæget for fejlfinding i et fora som her.

Prøv dette og se om der ikke er lys længere fremme. Samtidig er vi helt vild med en opfølgning på hvordan det gik.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
1000000 Tak for dit svar. Det er jeg virkelig glad for.
Jeg vil kigge på det, så snart jeg kommer hjem fra arbejde.

Spiller det nogle rolle, at jeg har fjernvarme? Uden vandbeholder?
Nu bliver jeg i tvivl om dit anlæg. Den "vandbeholder" du omtaler, er det expangtionen  ??????

Generel regel for hvornår man må lave noget på et varmeanlæg i sit hus, der er tilsluttet fjernvarme:

Er tilslutningen lavet gennem en varmeveksler (indirekte fjernvarme), dvs. der er cirkulationspumpe og en expangtionsbeholder tilkoblet, må man lave rørarbejde, skifte radiator/radioatorventiler, pumpe osv. på den del der afgiver varme i huset. Dog kun ud til tilslutningen på varmeveksleren !!

Er tilslutningen lavet som direkte fjernvarme (uden varmeveksler), er det "fy fy skamme sig" at lave noget som helst på anlæget. Der er kun en vej og det er "dingeling" til en VVS installatør.

Teoretisk kan et fjernvarmeanlæg godt være direkte fjernvarme på varmvandsbeholderen og indirekte fjernvarme på resten af anlæget. Men de samme regler gælder. Alt efter varmeveksleren er OK som L-D-S arbejde.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis