Enkelt-ledere i rør?

Såvidt jeg kan læse mig frem, så er det lovligt at have enkelt (isolerede) ledere i føringsrør.

Jeg har 25mm (udvendig mål) føringsrør støbt ind mellem dåser og kabelbakke overalt - så der er rigeligt plads

Jeg skal have lavet 2 stikkontakter i korrespondance ( http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Installation/korrespondanceafbryder ) og skal jo så bruge 3 ledere som alle er strømbærende (2 af dem dog på skift

Jeg tænker at det jo sådan set er mellemledninger og derfor bør være sorte ledninger, alle 3, men hvad siger reglerne egentlig om det? Det kan vel i princippet, være en brun, sort eller grå ledning (det er ihvertfald de normale fase-farver i ledninger) ?

Det er til 230v, max 13a gruppe - så jeg skal jo bare bruge 1,5mm2 - såsom denne: http://elektronik-lavpris.dk/p87258/H07VK150SW_Wire_H07V-K_1,5mmsup2;_Black/
?

Jeg har fået af vide af en elektriker, at ledninger ført i føringsrør skal have strips i hver ende (dvs. i kabelbakken og i dåsen) - men enkeltledere er jo så små, så en strips har jo ikke så stor reel effekt på at holde en enkeltleder fra at blive trukket ind i føringsrøret med strippen. Jeg skal gerne strippe alle 3 sammen, hvis det skal være.

Men hvad er lovligt? Jeg vil uanset have fastgjort ledninger før nogen som helst samlinger (det er jo kun i dåser man laver samlinger og der er aflastning inden i sådan en

Jeg håber nogen kan hjælpe
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. ledere - så tænker jeg at købe hos Harald - det er halv pris ifht. "lavpris på nettet"
http://www.harald-nyborg.dk/p2174/install-kabel-100m-1x1-5-sort

Og så lige en ekstra ting.. hvad med enkelt ledere i kabelbakken.. Det må jeg vel egentlig ikke - og hvis ikke, skal der så sidde en dåse i kabelbakken (som heldigvis er 60x90mm), hvor det 25mm føringsrør går ind i?

kabelbakken er en 60x90 hvid med plastlåg (2m stykker, der er stødt sammen - og låg krydser samlinger)
Du skal vel have jordledning med også, når det er ny installation, den skal være gul/grøn.
Alt andet er der ingen lovkrav om, kun henstilling, bla. at man bør bruge blå til nul.

Det er vel plastrør du har brugt ? hvis det er metal vil det jo ikke være dobbeltisoleret.
Hvis du vil lave det med enkelte ledere så skal du ikke trække flere af den samme farve, det vil kun forvirre når det skal monteres. og enkeltleddere skal ligge i rør hele vejen. De må ikke ligge løst i en kanal, eller klemliste. Så det med aflastning i form af strips er ligegyldigt, da man alligevel ikke kan komme til at hive i lederne når de ligge inde i et rør
Husk at en stikkontakt er et sted du sætter din støvsuger til, og en afbryder er en du tænder og slukker lyset med.

Jeg ville nu hellere vælge at trække et 5x1,5 kabel. Du skal bruge 5 ledere til at lave en B korrospondance, en fase, en null en mellem ledning, en skinneledning, også en jord. Med et alm 5x1,5 kabel har du de farver du skal bruge, og kan lave det efter den stadart de fleste elektrikere bruger.
Fase = brun.
Null = Blå
Mellem ledning = Sort
Skinneledning = Grå
Jord = Gul grøn,
Hvad vil du opnå ? - en prisbesparelse ?

Det er nok begrænset når du alligevel skal have ført røret i en dåse i kabelbakken og videre derfra i kabelbakken med kabel.

Jeg ville helt sikkert trække kabel i stedet for det jeg vil kalde en uprofessionel løsning

For du har ret i at løse ledere må ikke ligge i kabelbakken uden beskyttelse.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Egentlig vil jeg formode at det jeg har, er en kabelkanal og derfor godt må have enkeltledere:
http://www.voltus.de/elektromaterial/kabelkanal/obo-bettermann/lfs-leitungsfuehrung/wdk-systeme/wdk-60x90mm/bettermann-wdk60090-wand-und-deckenkanal-reinweiss.html ?
Skrevet af klavsk på 13 okt 2013 14:10
Egentlig vil jeg formode at det jeg har, er en kabelkanal og derfor godt må have enkeltledere:
http://www.voltus.de/elektromaterial/kabelkanal/obo-bettermann/lfs-leitungsfuehrung/wdk-systeme/wdk-60x90mm/bettermann-wdk60090-wand-und-deckenkanal-reinweiss.html ?

Måske - jeg fatter bare stadigt ikke hvorfor du vil lave sådan noget skrammel for at spare nogle få håndører.

Og så skal du huske at hvis du påtænker at føre flere grupper i den samme kanal skal du have dem tydeligt adskilt med f.eks. skillestykker. At stripse dem sammen gruppevis er ikke nok.

Du kan naturligvis også føre dem i rør gruppevis i kanalen - men hvad opnår du så ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mht. at bruge 5-leder:
Fase = brun.
Null = Blå
Mellem ledning = Sort
Skinneledning = Grå
Jord = Gul grøn,

Så jeg har 1 fase fra kabelkanal til afbryder, og 2 faser retur.
Så Null (blå og Jord (gul/grøn) er jo så bare spild plads - og da jeg har 2-modul for enden af føringsrøret, bliver det svært at få ført noget til det andet modul, hvis jeg smider en dobbelt-isoleret 5-leder ned til korrespondancen.

Det eneste jeg ville opnå, var at have plads til de ledere jeg faktisk skal bruge, alt imens det var lovligt

Jeg har trækledning - så måske kan jeg godt hive 2x 5x1,5 ned igennem en 25mm ribbet rør.. det vil dog blive temmelig tæt hvis det kan lykkedes.
Prisen er iøvrigt underordnet - det er fleksibiliteten - og så for at undgå mere arbejde end nødvendigt
Hvis jeg har flere grupper i kanalen (f.ex. 3x1,5 install. ledninger dobbelt-isoleret) - så skal ledninger fra hver sin gruppe - være adskilt i kanalen? Det vidste jeg godt nok ikke.
Det er ikke nok med labels på de enkelte ledninger ?
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis