Bare lige for at fortælle hvordan det går:
Nu er pladerne taget op efter flere uger i havnen - der var ikke noget begroning.
Men der kommer hvidt porøst udfældning under aluminiums-stykkerne.
UPS - er det på grund af Kobberpulveret?
Derfor har jeg lavet en kontrolklods med ALU-stumper HELT uden kobber - og givet en tur i saltvand også.
Begge prøvestykkerne får hvidt udfældning under aluminiummet.
Derfor regner jeg med at det ikke er specielt på grund af Coppercoat-bemalingen, at det kommer.
Jeg synes stadig at det lyder som om det må være godt at bruge Coppercoat - men naturligvis skal kobbermalingen ikke helt tæt på motorbenet, og naturligvis skal jeg dobbelttjekke anoderne på motorbenet.
Her er prøvepladen - rigtig ir-grøn nu:
Ja - det var bare for at vise jer, hvordan det bliver.
Som sagt hev jeg prøven op, fordi der alligevel ikke gror noget om vinteren, som håndværker meget rigtigt skriver + jeg vil ikke have at isen tager den med sig.
Forresten - så fandt jeg ud af for nyligt, at "Min" almindelige bundmaling Mille Ultra faktisk OGSÅ indeholder kobberpulver - den har vi brugt i 4-5 år - uden at der overhovedet er sket tæring på motorbenet - kun ganske lidt tæring på anoderne. Når der er kobber i denne, så kan jeg ikke se, at der skulle være problemer i at bruge Coppercoat.
Ja - det var bare for at fortælle lidt om det.
Jeg PRØVER at planlægge med at give båden Coppercoat - men det tager noget tid at rense i bund + det skal gøres meget omhyggeligt + det skal hærde/tørre på land 7 dage inden søsætning - så det er jo ikke lige klaret på en weekend.
Men til gengæld burde vi slippe de næste mange år.
Og så venter vi bare på forår.
mvh A