Kobber-Epoxy bundmaling - Prøveplade.

Hej vi havde en masse gode indlæg sidst om dette, i 2012.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/169722

Nu starter jeg en ny tråd, så det ikke bliver for langt at hitte rundt i.

Jeg ville prøve at arbejde med dette Kobber-epoxy, så jeg er forberedt til at lægge det på til næste år.

--- har lige lavet en prøveplade med Coppercoat West system fra HFMarine i Svendborg.

Lavet "efter bogen" og slebet lidt forskelligt.
Desuden limet/skruet lidt Aluminium fast, for at se om det korroderes, så tæt ved kobberet. Vi har jo en motor på agterspejlet.



Den er kommet i vandet ved vores bådplads, så jeg kan se hvordan det opfører sig.

Når jeg kan se om der kommer belægning på eller hvad der sker, kan jeg lægge nyt billede på.

Jeg Googlet en masse mere, og kigget på en båd i Svendborg med denne bundbehandling, og det så meget overbevisende ud.
Så jeg tror mere og mere på at det er godt - så jeg vil nok lave det til næste år, når vejret er varmt nok til at arbejde med disse sager udendørs - helst over 18 grader nemlig, så man kan rulle lagene tyndt på, uden "løbere".

Det BLIVER et stort arbejde at rense i bund - og materialerne kræver at man er MEGET omhyggelig (Blanding og tider) - men ellers kan man godt lægge det på i tynde lag, så det bliver glat efter lidt slibning.
Det er forbløffende slidstærkt også.

I hører mere en anden dag.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en glasfiberplade, du har brugt til forsøget?
Hvordan gik det med aluminiummet, var det ubehandlet, eller havde det fået "kobberhud" 

Ja det bliver jo en kæmpe arbejde, men så skulle man jo helst slippe en del år fremover.
Hej Jens

Det er to stykker vandfast finer - men den bageste er belagt med et lag glasfiber, så det svarer fuldstændigt til agterspejlet på vores båd.

Aluminiumstykkerne er slebet rene og affedtet og limet på / skruet på.

Motorben og aluminiums dele, så som sejldrev og motor-befæstelse skal IKKE have dette kobber-epoxy på.
Der må man bruge noget andet.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej du kan jo lige se pladen som den var inden jeg lavede "bundbehandling på den:



Det skal jo "ligne" agterspejlet, som der sådan ud nu:


Motorbenet er jo aluminium med anoder - jeg skal bare holde ekstra godt øje med anoderne, når båden får Kobber-epoxy på bunden - men der burde ikke komme noget galvanisk tæring siger "de kloge".

Det fremgår af billedet at X-finerpladen samt motorbefæstigelsen og agterspejlet ikke har været tilstrækkeligt beskyttet mod rur, men det er en helt anden historie.

Forresten:
Jeg har lavet et ekstra forsøg med en blanding af 105/205 epoxy med  metallisk kobber-pulver:
Det er en hjemmelavet opskrift - så dette er helt uden nogen form for garanti.
Men det har været brugt af andre før.
Se denne prøveplade - også søsat lige nu.
Det er MEGET svært at undgå at denne type epoxy danner "løbere" - så jeg skal ikke anbefale noget at bruge dette, med mindre at de er indstillet på at eksperimentere sig frem til noget godt.

Desuden er det da interessant at tænke på at man i 1800 tallet så det som et nyt teknologisk fremskridt at kobberbelægge skibene mod pæleorm og begroning - dog havde de ikke helt styr på galvanisk tæring - idet jerndelene blev tæret ret meget.
Tænk på Fregatten Jylland.

mvh A

PS - hvis der er nogen med erfaring med disse ting, så skriv meget gerne.

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu har pladen ligget i vandet 5 dage - så naturligvis kan man ikke forvente begroning.
Men Det begynder at blive grønligt, som de skriver i materialebeskrivelsen - og ser ellers helt upåvirket ud.


Det var bare for lige at fortælle at det ser fint ud.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Nu er alger jo ikke så voldsomme når vandet er koldt - køligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Bare lige for at fortælle hvordan det går:
Nu er pladerne taget op efter flere uger i havnen - der var ikke noget begroning.
Men der kommer hvidt porøst udfældning under aluminiums-stykkerne.
UPS - er det på grund af Kobberpulveret?

Derfor har jeg lavet en kontrolklods med ALU-stumper HELT uden kobber - og givet en tur i saltvand også.
Begge prøvestykkerne får hvidt udfældning under aluminiummet.
Derfor regner jeg med at det ikke er specielt på grund af Coppercoat-bemalingen, at det kommer.

Jeg synes stadig at det lyder som om det må være godt at bruge Coppercoat - men naturligvis skal kobbermalingen ikke helt tæt på motorbenet, og naturligvis skal jeg dobbelttjekke anoderne på motorbenet.

Her er prøvepladen - rigtig ir-grøn nu:





Ja - det var bare for at vise jer, hvordan det bliver.

Som sagt hev jeg prøven op, fordi der alligevel ikke gror noget om vinteren, som håndværker meget rigtigt skriver + jeg vil ikke have at isen tager den med sig.

Forresten - så fandt jeg ud af for nyligt, at "Min" almindelige bundmaling Mille Ultra  faktisk OGSÅ indeholder kobberpulver - den har vi brugt i 4-5 år - uden at der overhovedet er sket tæring på motorbenet - kun ganske lidt tæring på anoderne. Når der er kobber i denne, så kan jeg ikke se, at der skulle være problemer i at bruge Coppercoat.

Ja - det var bare for at fortælle lidt om det.
Jeg PRØVER at planlægge med at give båden Coppercoat - men det tager noget tid at rense i bund + det skal gøres meget omhyggeligt + det skal hærde/tørre på land 7 dage inden søsætning - så det er jo ikke lige klaret på en weekend.
Men til gengæld burde vi slippe de næste mange år.
Og så venter vi bare på forår.
mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg har for 3 år siden behandlet vores sejlbåd med Copper Coat som kan påføres

når temp. er 8 gr. C .

Det virker lige som de alm. bundmalinger og holder i min. 10 år.

Hilsen JOY


<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Tak Joy - Hurra - endelig oplysninger direkte fra een som har brugt det.
Det har jeg ledt efter længe.

Du må meget gerne skrive lidt om hvad fabrikat du har brugt - hvordan det var at arbejde med, og så naturligvis hvordan det har virket.
F. eks. om der slet ikke har være begroning - slim eller hvad.
Og skal du finslibe en gang om året.

mvh A.



To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg brugte Copper Coat fra B-ON-C som kostede 5000 kr. og skulle holde min. 10 år så er det OK.
Der er slebet lidt inden isætning for tage lidt af appelsinhuden, da det rullet på.
Ved optagning er der ikke forskel på slimlaget om der er slebet eller ikke slebet.
Der er få ruer ved rorbeslag og skrueaksel.
Båden blev sandblæst om efteråret og spartlet om foråret med West produkter og påført Copper Coat
som kunne anvendes ved forårstemp.
Hilsen JOY

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Hej Joy

Tak for detaljer om Coppercoat.

Det lyder jo som om det bare virker.

Tillægsspørgsmål:
Har du sejldrev eller andet hvor der kan ske galvanisk tæring ?
Og har du nogen problemer med evt. sejldrev og galvanisk tæring.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også