naboens høje træer .. hvad faen gør man lige!

hey - vi er nogle stykker på vejen som har en træls genbo -
problemet er at han har 5-10 ekstremt store og høje træer i sin have.
Han har nu i flere år lovet at beskære træerne men der sker intet .
Han henviser til at han altid har haft træer .. jo jo bevares - men da han købte huset
lå det på en mark for sig selv - nu er der vokset et parcelhus kvarter op omkring.

når det stormer falder der altid store grene af og så skal vi alle sammen ud og
ryde have bagefter - ellers er det umuligt at slå græs osv.

vores hund er sågar blevet ramt af en stor gren ved sidste kraftige storm.

Vi aner slet ikke lige hvordan vi griber det an - at tale med manden duer ikke.

er der nogen herinde der har erfarring med sådan et problem?


.. Schioler ..

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan I ikke tilbyde, selv at sørge for at få træerne skåret ned?

Med venlig hilsen
ktm

 

heysa - det har vi gjort - har en god ven der har tilbudt
at "tynde" ud i hans træer uden han skulle betale for det..
men der skete intet .. "det skal være når vi synes det rigtige tidspunkt er for det"
siger han - og det har han sagt i 6 år...


.. Schioler ..

Det eneste så vidt jeg husker, er at de grene der raver ind over andres grunde, dem må man skære væk.
Men udover det tror jeg desværre ikke der er meget man kan gøre. Desværre.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
fandt lige lidt om emnet http://www.bolius.dk/alt-om/have-planter-og-traeer/artikel/maa-du-save-grene-af-naboens-trae/

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Du kan oplyse ham om, at han hænger på din selvrisiko, hver eneste gang hans træer laver skade på din grund/bygninger og der skal en forsikringserstatning udbetales. Hvis du er fræk, så b a r b e r e r. Du grene af, nøjagtigt i skel. Det vil få træerne til at se så åndsvage ud, at han nok berænker sig. Og så er der jo den med kobbersøm. For det er vel ikke ansketræer? Så løser det sig selv om kort tid. De er alle syge.

 

Annonce
Det er faktisk en sag for komunens syn og skøn afd. Klager man over naboens træer der enten er til fare for naboen eller skygger for meget i ens have, kan komunen gå ind og forlange ejeren får ændret forholdene. Gør naboen så ikke lige det får han i første omgang en advarsel. Sker der stadig ikke noget, lader komunen et firma tage sig af sagen og regningen bliver sendt til ejeren af ejendommen. De viste det faktisk på Tv for nogle år siden.
Tjah,det optimale er jo at løse sagen via det gode naboskab. Men rækker det ikke, så er det nok kun det sikkerhedsmæssige aspekt, der kan hjælpe dig lidt. 
Se hegnsloven:
§ 19.  
    Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over hegnet, at dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe for den for naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner og køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien. 
    Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at være farlige for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter naboens begæring pålægge ejeren at fjerne. 


Som du kan se er der behov at det kommunale hegnssyn involveres som også andre har nævnt.

jeg prøver at sende manden en skrivelse igen - ellers går jeg til kommunen,
hele vores have ligner bunden af en skov pt. der er så mange grene og kviste
at vi dårligt kan se græsplænen..


.. Schioler ..

Manden kan til enhver tid påstå at han ikke har modtaget et brev fra dig, med mindre du sender det anbefalet. Og så er det altså noget nemmere at tage en snak med vedkommende, kommer komunen ind i sagen har du en sur nabo så længe du eller han bliver boende. Gå ind og snak med manden og fortæl ham på en pæn måde at reagere han ikke på din henvendelse, ser du dig nødsaget til at kontakte komunen.
Vil han selv gøre noget så få det skriftligt med en dato for hvornår tingene er i orden.
Jeg ville også tage kontakt til ham igen og så påpege de muligheder du ellers har for at få det løst, dvs. kommunen. Påpeg evt. at du har ret til at skære samtlige grene af der er på din halvdel hvilket i sidste ende vil svække træet og få det til at se mærkeligt ud - og i værste fald forårsage at træet vil vælte ned på hans grund under en storm (Mere trækronevægt på hans side). Forhåbentligt indser han, at det nok er bedst at tage imod dit/jeres tilbud om at stå for omkostningerne i forbindelse med en beskæring.

Indhent gratis forsikringstilbud på Forsikringsportalen.dk og få en billig forsikring - Enkelt og helt uforpligtende!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis