Afgrænsning af græskanter

Hej
Jeg skal have lavet et bed i græsplænen, til nogle buske, der skal være skærver som bunddække. (der kommer fibertex, og ca. 8 cm skærver.
Jeg har et lignende, uden kant til græsplænen (udover fibertexen) det fungere men græssen sniger sig jo efterhånden lidt ind.

Er der nogle der har erfaring med den her type (eller lignende) plast kant afgrænsning?
Jeg vil helt have en, så lidt synlig løsning som muligt.

http://
www.plantetorvet.dk/Haveudstyr/kantafgraensning.php
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har kikket på DENNE HER men har ikke prøvet den, men den ser spændende ud...

I min have har jeg bare lagt en stribe sten rundt i kanten af beddet, som plæneklipperen kan køre med 2 hjul på. Det vil selvfølgelig ikke stoppe græsset på sigt, men der skal alligevel luges i bedet ind i mellem, så deeeet... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svaret, jeg har løsningen med fliser, langs huset, det fungere fint nok, det græs der gror ind over er nemt at fjerne med buskrydderen.
Men myrene er flittige gæster, desuden er det jo lidt arbejdskrævende, at grave ud og ligge sand mv.

Mit bed bliver samme højde som græsplænen, så plastbåndet jeg linkede til burde vel blive stående.

mvh jens
Jeg havde en kollega der brugte kabel-dæk-plast (Klik her
Jeg syntes ikke det er den smukkeste løsning, men den var billig, da vi havde "fri" adgang til det på vores job  

MHT sten/fliser, så har jeg ikke lagt sand under mine, der er bare gravet ud og rettet jord af, inden stenene blev lagt, og nu 2 år senere ligger de fleste ganske pænt endnu, så længe leve dovenskaben...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Så prøvede jeg at købe en rulle kantplade, på 15 cm højde, fin kvalitet og virker meget robust, havde ikke gravet helt dybt nok, men kantpladen kunne fint bankes lidt længere ned.

Jeg købte det her 275 kr for 25 meter..

www.boxmanplast.dk/juni/kantband

Her skal være fliser, tilsvarende laves hvor der skal være granitskærver.

Det ser spændende ud, glæder mig til at høre om dine erfaringer når plæneklipperen kommer frem 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Vi har noget tilsvarende plastkant i alle vore bede (også med skærver i) og det virker. Men du skal være opmærksom på, at du ikke helt slipper for lige at "ordne" græsset en gang i mellem. For det har en tendens til at ville "vælte" over kanten - ikke gro på bagsiden, men nærmest bevæge sig over kanten. Det kan man dog klikke med en grensaks eller lignende et par gange om året.

PS skærver i bedene kan i øvrigt anbefales andre også. Det er det bedste vi nogensinde har gjort i vor have - skærver i alle bedene (men fiberdug under). Ingen døj med ukrudt mere i bedene. De få skud ukrudt der kommer fjernes nemt ved at pille det op med fingeren (det sidder løst i stenene) - og det er meget lidt, der kommer).

Næste step bliver at lave det samme (skærver) ved vor ligusterhæk, hvor ukrudtet desværre gror lystigt i den blottede jord.

Ja træerne gror ikke ind i himmelen, og græsset vil jo nok krybe over kanten.

Jeg regner med at kunne fjerne det med buskrydderen....

Jeg har lige bestilt granitskærver, der kommer et godt tykt lag. 1000 kg kostede 1195 kr, og 1500 kg kostede 1295 kr, begge priser med fri levering.

Så jeg snuppede den store

je__ns skrev den 16-03-2014 15:34:54

Ja træerne gror ikke ind i himmelen, og græsset vil jo nok krybe over kanten.

Jeg regner med at kunne fjerne det med buskrydderen....

Jeg har lige bestilt granitskærver, der kommer et godt tykt lag. 1000 kg kostede 1195 kr, og 1500 kg kostede 1295 kr, begge priser med fri levering.

Så jeg snuppede den store

 Her små 10 år senere, hvordan virker det så?

HrT skrev den 22-12-2023 09:58:39

je__ns skrev den 16-03-2014 15:34:54

Ja træerne gror ikke ind i himmelen, og græsset vil jo nok krybe over kanten.

Jeg regner med at kunne fjerne det med buskrydderen....

Jeg har lige bestilt granitskærver, der kommer et godt tykt lag. 1000 kg kostede 1195 kr, og 1500 kg kostede 1295 kr, begge priser med fri levering.

Så jeg snuppede den store

 Her små 10 år senere, hvordan virker det så?

 Hos mig stadig super nemt at holde. 


Og jeg har siden 2014 også lavet det i hækken.  Hele vejen rundt.

Eneste problem nu, er at jeg ingen jord har, hvis man lige stod og manglede noget til en potte eller kumme 🤣
HrT skrev den 22-12-2023 09:58:39

je__ns skrev den 16-03-2014 15:34:54

Ja træerne gror ikke ind i himmelen, og græsset vil jo nok krybe over kanten.

Jeg regner med at kunne fjerne det med buskrydderen....

Jeg har lige bestilt granitskærver, der kommer et godt tykt lag. 1000 kg kostede 1195 kr, og 1500 kg kostede 1295 kr, begge priser med fri levering.

Så jeg snuppede den store

 Her små 10 år senere, hvordan virker det så?

 Det virker stadigvæk, men nu er der jo også et tykt lag skærver ca 15 cm..

Har prøvet med 6-7 cm tykt lag, det virkede ikke lige så godt..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis