Eftermontere VP i ventilationsanlæg

Jeg har et lindab varme genvindings anlæg, hvor den flytter varmen fra udsugnings luften over i indblæsningen.

Jeg tænkte om man kan eftermontere en luft til luft varme pumpe i sådan et anlæg?

Jeg gider ikke have sådan en blæser som normalt følger med siddende, men tænkte det ville være smart hvis det kunne monteres i ventilations anlægget.

Nogen erfaringer eller om det kan lade sig gøre?

Mvh

Rene
Jeg har et lindab varme genvindings anlæg, hvor... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Chr, nu ved jeg ikke om jeg har forklaret mig dårligt, eller om jeg misforstår det du skriver.
Udedelen på en varmepumpe ville jeg placere udenfor som normalt, men den del som puster luft, det er den del jeg tænker hvis man kunne bygge ind i ventilationen. Her ville jeg sætte den på indblæsnings siden efter varmeveksleren.

Btw, tak for alle de gode svar indtil nu ellers.

God weekend.

\René
OK. Jeg forstod det som at du ville bruge afkastluften en gang til.
Nå, men vi tager lige en tur med indeluften. Svaret er fra samme afvisende skuffe, desværre.
Det er alt for små luftmængder der er i spil til at det vil give noget. Dit ventilationsanlæg suger og indblæser 216 kubik i timen, hvis det er indreguleret efter at du har to badeværelser (54), et køkken (72) og et bryggers (36). Tallene i parentes er ventilationskravet ifg BR10, som man normalt indregulerer efter.
Du har i forvejen en indblæsningstemperatur på ca 19ºC. Selv, hvis du hæver den med yderligere 20º til knap 40º på indblæsningen vil du kunne afsætte ca 1,4 kW. Det er en meget beskeden effekt du dermed kan afsætte, og du vil få en træls luft indenfor.

Hele problematikken omkring dette er, at luft er et rigtig dårligt medie til at flytte varme med. Der skal flyttes rigtig mange kubikmeter eller arbejdes med høje temperaturer for at det bliver til noget mærkbart.
Når genindvinding er så hensigtsmæssigt, så er det fordi det giver et godt indeklima og henter en god del varme for et meget lille elforbrug.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis