opsætning af træyderbeklædning

Hej Alle 

Er der nogle der kan fortælle mig et par enkelte små fif når jeg opsætter træyderbeklædning er der så nogle fingerregler om hvor mange søm / skruer der skal bruges pr. bræt. Jeg ved det lyder tåbeligt, men da jeg skal beklæde et sommerhus med bræt længder på til 4,2 meter (lodret opsat ) tykkelsen af brædderne er 25 mm og hvad er bedst søm eller skruer.

Et andet spørgsmål går på dette når jeg sætter yderbeklædningen op anvender jeg klemlister skal bræddernes underkan flugte klemlisten eller skal det gå udover. 




LRH
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en 1 på 2 beklædning du vil lave?
Jeg er sikker på du kan google et par artikler omkring det, der både illustrere og beskriver hvordan det gøres bedst. Ved at gørdetselv.dk har nogle stykker.
Nej, igen tommelfinger regel omkring hvor mange søm/skruer pr. bræt, kommer jo an på afstanden mellem understøttelserne, og bredden på beklædningen, og ikke mindst hvilken beklædning det er.

Søm eller skruer er en smagssag, personligt syntes jeg det er pænere med søm, som skal være min. 3 x tykkelsen på beklædningen, og min. 2 x tykkelsen på beklædningen hvis skruer vælges.

Jeg ville lade beklædningen gå omkring 1cm under klemlister, også lave 10-15% skrå kant på undersiden af beklædningen.
Skrevet af Koludabyg på 11 okt 2013 18:10

Søm eller skruer er en smagssag, personligt syntes jeg det er pænere med søm, som skal være min. 3 x tykkelsen på beklædningen, og min. 2 x tykkelsen på beklædningen hvis skruer vælges.

Jeg ville lade beklædningen gå omkring 1cm under klemlister, også lave 10-15% skrå kant på undersiden af beklædningen.
Jeg brugte faktisk også kun skruer fordi jeg ikke havde plads til kompressoren i bilen på vej på ferie - men det blev nu helt godt - det ses næsten ikke efter det har fået træbeskyttelse.

Og så kan man rette lidt op på beklædningen hvis det er nødvendigt

Og din sidste bemærkning er præcist som jeg gjorde


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nej, træbeskyttelse dækker selvfølgelig lidt også, men her er sømhuller også nemmere at dække, end skruer med huller i...

Anden fordel ved skruer er prisen, det er væsentligt billigere med søm end skruer, også er det væsentligt hurtigere med tromlepistol frem for skruemaskine, hvilket jo også betyder en del for en der laver der for betaling...

Skråkanten forlænger levetiden på beklædningen væsentligt også, så du har lavet det lige efter bogen...
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 11 okt 2013 19:09

Anden fordel ved skruer er prisen, det er væsentligt billigere med søm end skruer, også er det væsentligt hurtigere med tromlepistol frem for skruemaskine, hvilket jo også betyder en del for en der laver der for betaling...

Tjah....

Det kommer selvfølgeligt også an på hvor meget det er.......

Det var kun ca. 15 m2 jeg skiftede.

Og prisen på skruer

NKT climate 4x 50 ( torx ) ... 200 stk for kr. 53,25 - jeg brugte ca.400.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, hvor meget man bruger har jo også en betydning, det mindst kasse tromlesøm man kan købe er jo 1300 stk for 250-300,- alt efter længden og ca. 150-200,- mere hvis det skal være rustfri, så skal man ikke bruge så meget, er det jo ikke billigere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også