MDF-plade til poolbord

Hej folkens

Jeg er i gang med at lave et pool-/spisebord og jeg har lige et spørgsmål til:

Selve pladen under filten på spillefladen har jeg tænkt mig at lave i MDF på 22mm, og det vil blive støttet af et ben i hvert hjørne og selvfølgelig rammen rundt om, som ligger ovenpå mdf-pladen, der altså går helt ud til kanten under rammen.

Rammen, som banderne sidder på er 38x150mm asketræ.

Spørgsmålet er så om mdf-pladen er understøttet nok til at den ikke vil komme til at hænge på midten, så spillefladen ikke er plan længere?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt sikkert til at hænge.
Der er en grund til at rigtige billard/pool-borde er lavet med en skiferplade og er understøttet også på midten med en kraftig ramme.

MvH,

Bent.
Du kan godt lave det i mdf, men det kræver at du laver en rammer der understøtter pladen, gerne 2 steder. Og her tænker jeg på 2-3 stk 38x150 som går på tværs, ligesom lamellerne i en seng. Så tror jeg godt du kan gøre det sådan.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som de andre skriver, så skal det understøttes med en god stabil ramme.
MDF kan ikke spænde mere en 20-40 cm uden den skal understøttes, alene pgra sin egen vægt
Jeg ville enda bruge en 10-15mm x finer under mdf pladen og fuldlime dem sammen for at få en meget stabil plade, tænk på at ballerne jo gerne skulle løbe lige og ikke løbe i "lunker" eller buler når der spilles.

Husk at lave nogle stilbare ben, så du kan få bordet i vatter, eller vælter rødvinen   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svarene!

Jeg vil gerne undgå at bygge en ramme under, da det helst skal være så tyndt som muligt.

Kan jeg bruge et andet materiale som f.eks støbekrydsfinér eller lign. for at det kan bære?

 

Hej.
Jeg mener også, du ikke slipper for understøtning, ligemeget hvilken plade du vælger, men det kan jo bare være nogle lægter på tværs.
Jeg ville nu vælge en hårdere plade og spartle op og måske endda male den til en helt glat og hård overflade.
Kunne det laves billigere end en skiferplade var det nok gjort - det er det måske også - det er ikke min spidskompetence, så det er bare en mening

mvh

 varmetossen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Selvom du så ville bygge et almindeligt spisebord, så kan pladen alene ikke holde hvis du bare stiller den på 4 ben.
Jeg har bygget et hurtigt computerbord som er 120 x 60 cm. Det består at en 22mm sort mdf plade, på 4 ben, og det er nu begyndt at hænge på midten, selvom bordet kun bærer et tastatur/mus/små højttalere og en fladskærm.
Det er jordens tiltrækningskraft du er oppe imod 
 
Det er ganske almindeligt at lave en ramme under, hvis du vil spare i dimensioner kunne du eventuelt gå over til firkantede rør i metal eller aluminium i en svejset ramme.

Et pool bord er jo netop stort og tungt fordi det skal være stabilt, ellers vil ballerne ikke løbe ordenligt, og dermed bliver det umuligt at spille på. De borde skal i øvrigt være opbevaret ved den rigtige temperatur og luftfugtighed, hvis vi taler proff... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Støbeplade kan selvfølgelig spænd mere end MDF og i 22mm er det nok begrænset hvor meget den ville sætte sig på midten, når der generelt ikke er den store belastning på den.
Mange tak for svarene. Jeg undersøger en sidste mulighed, nemlig at understøtte pladen med firkantede rør i længden af pladen, ellers må jeg bide i det sure æble og lave en ramme :-)

Forresten, hvor køber man firkantede jernrør?

 

Cjoey
Hvor meget må det fylde i pladehøjde ?
4 kantrør kan man som regel købe hos den lokale smed, og ellers kan de bestilles lige ude i Egå ved vvs eksperten.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Det er godt nok noget siden jeg har været i nærheden af et pool/billard bord, men mener at huske at disse er understøttet på midten med et 5. ben på midten i en svær ramme.

Du kommer nok ikke uden om dette, som jeg ser det i alle tilfælde.

Rammen uden om lyder fornuftig nok med den størrelse du nævner.

Det skal selvfølgelig være 100% vandret det siger sig selv ingen lunker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også